ایسیو پژو 405

ایسیو پژو ۴۰۵ و پارس با موتور TU5

تاریخچه استفاده ایسیوها بر روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس:

پژو ۴۰۵ و پژو پارس که از سال ۸۹ شروع به تولید شدن، کامپیوتر های مختلفی را تجربه کردند. البته دو مدل موتور بر رویشان مورد استفاده قرار گرفت که عبارتند از :

  • موتور Xu7
  • موتور Tu5 

توضیح درباره موتور Tu5 :

ایرانخودرو موتور Tu5 را از سال ۸۹ شروع به نصب بر روی پژو  ۴۰۵ و پژو پارس کرد.

موتور TU5 از نوع موتور ارتقاع یافته ی TU3 می باشد که بر روی موتور ۲۰۶ تیپ ۲ نصب و موتور Tu5 از سال ۸۳ بر روی تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نصب شد که ایرانخودرو از سال ۸۸ و ۸۹ شروع به نصب کردن این موتور بر روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس کرد.

زمانی که ایرانخودرو شروع به نصب کردن TU5بر روی پژو ۴۰۵  و پارس کرد، کامپیوتر بوش ME7.4.4 که برای پژو ۲۰۶ بود برای کنترل موتور بر روی هر دو ماشین استفاده میشد.

از سال ۸۹ تا ۹۲ که پژو ۴۰۵ و پژو پارس تولید شد، کامپیوترشان ME7.4.4 ماشین پژو ۲۰۶ بود .

بوش ME7.4.4 در واقع میتوان گفت نسل اول کامپیوتر های کنترل کننده  TU5 پژو  ۴۰۵ و پارس بودند که در بسته بندی ایساکو عرضه شد.

علاوه بر  جنس اکبند یه صورت کارتون های که  ایساکو عرضه میکرد شرکت هایی که این قطعه را وارد میکردند به صورت کارتون های مادر یعنی کارتون های ۲۰ تایی یا ۳۰ تایی این قطعه رو عرضه میکنند. و همچنین علاوه بر آن  اشخاصی نیز هستند که به صورت عمده و به صورت تعداد بالا و استوک این قطعه را از کشور عراق کویت و دبی وارد کشور میکنند .

بوش ME7.4.4

کامیپوتر بوش ME7.4.4 دو مدل می باشند که عبارتند از :

  • پدال گاز چهار سیم 
  • پدال گاز شش سیم 

پدال گاز چهار سیم دقیقا همان مدلیست که بر روی پژو ۲۰۶ نصب شده و با پدال گاز مدل شش سیم یک اختلاف سخت افزاری و نرم افزاری دارند .

سال ۹۰ و ۹۱ بود که پژو پارس های اتوماتیک (دنده اتوماتیک) یه تعداد محدود از بوش ME7.4.5 بر رویشان نصب شد و همچنین بوش های ME7.4.5  بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ که اتوماتیک بودند استفاده شدند که البته تعدادشان زیاد نبود .

کامپیوتر گیربکس:

کنار پژو پارس های اتوماتیک که ME7.4.5  نصب میشد  حتی پژو پارس های اتوماتیک که ME7.4.4 هم بر رویشان نصب و یک کامپیوتر گیربکس نیز بود که الان هم اگر تولید شود همان کامپیوتر گیربکس بر رویشان قرار داد و در واقع یونیت کنترل گیربکس شان جدا از ایسیو موتور میباشد .

 ایسیو گیربکس پژویی

کامپیوتر گیربکس پژو پارس و ۴۰۵ اتوماتیک یک اختلاف سخت افزاری و نرم افزاری با کامپیوتر گیربکس پژو ۲۰۶ اتوماتیک دارند .

سیستم برق اکوماکس (ECOMUX) چیست؟

بعد از سال ۹۲ با ورود سیستم برق اکوماکس (ECOMUX) کامیپوتر های زیمنس هم کنترل ماشین TU5 پژو پارس و ۴۰۵ را در اختیار گرفتند.

در سیستم برق اکوماکس (ECOMUX) کنترل تجهیزات رفاهی خودرو اعم از سیستم روشنایی ، کولر ، سیستم ضبط و تهویه توسط نود ها و یونیت های الکترونیکی مجزایی کنترل میشوند و مقداری نسبت به مدل های پایین تر از ۹۲ هوشمند تر هستند.

در سیستم برق اکوماکس (ECOMUX) کامیپوتر موتور با ABS و نود مرکزی یا همان BCM  و پشت آمپر در واقع ارتباط شبکه ای از نوع Can دارند .

Can چیست؟

Can یک پروتکل سریال دو سیم است که در صنایع خودرویی بسیار زیاد استفاده شده است که وظیفه انتقال اطلاعات بین نود و ماژول های خودرویی کامیپوتر های زیمنسی که روی پژو پارس و ۴۰۵ نصب شده است را بر عهده دارد.

همچنین این سیستم دارای انعطاف پذیری بالای می باشند و به راحتی میتوان برنامه شان برای انواع دیگر از ماشین ها تغییر و مورد استفاده قرار داد .

به عنوان مثال پژو پارس و ۴۰۵ هایی که موتور Xu7 هم داشته اند و الان هم تولید میشوند میتوان بر رویشان کامپیوتر زیمنس نصب کرد.

ایسیو ، کامپیوتر زیمنس

موتور TU5 و دوگانه سوز بودن :

نکته خیلی مهمی که قابل ذکر می باشد این است که موتور TU5 فقط یک بار به صورت دوگانه سوز مورد استفاده قرار گرفت یعنی گاز CNG و بنزین را برای سوخت استفاده کرده و بعد از آن هیچ وقت به صورت دوگانه سوز نصب نشد.

آن هم زمانی بود که از سال ۸۶ تا ۹۱ پژو ۲۰۶ هایی که ایران تولید کرد یک کامپیوتر به اسم والئو J35 بر رویشان قرار داد که گاز CNG را هم برای موتور TU5 کنترل میکرد . بعد از سال ۹۲ هیچ وقت TU5 به صورت گاز سوز نبود .

یک نمونه کامپیوتر پژو پارس دوگانه سوز موتور XU7:

یک نمونه کامپیوتر پژو پارس دوگانه سوز موتور XU7

نمونه ای ایسیو زیمنس برای خودرو رانا tu5 که با تغییر برنامه روی پارس و ۴۰۵ tu5 هم به راحتی قابل نصب است.

نمونه ای ایسیو زیمنس برای خودرو رانا tu5

 

کامپیوتر بوش Bosch me17 :

یکی دیگر از کامیپوتر هایی که موتور Tu5 پژو ۴۰۵ و پارس را در واقع در اختیار و کنترل دارد کامپیوتر بوش Bosch me17 می باشد که خیلی زیاد استفاده و بعد از سال ۹۵ و حتی امروزه نیز (سال ۹۹) تولید میشود از بوش Bosch me17 نصب و استفاده میکنند. 

تمامی مدل های بوش ME17 پژو ۴۰۵ در سایت فروشگاهی ما (فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک) موجود و میتوانید به صورت آنلاین سفارش دهید . 


تمامی مدل های بوش ME17  برای پژو پارس در سایت فروشگاهی ما موجود و میتوانید به صورت آنلاین سفارش دهید .

برای ورود به سایت (فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک) بر روی دکمه زیر کلیک کنید .

نکته : پژو پارس TU5و پژو ۴۰۵ TU5 کامیپوتر و سیستم سوخت رسانی و موتورشان کاملا مشابه و هیچ گونه تفاوتی ندارند و حتی نرم افزار این دو کامییوتر کاملا مشابه و جالب تر این است که سیستم برق داخلشان هم بعضا هیچ تفاوتی ندارند یعنی سیستم برق اکوماکسی که بر روی آن ها است با هم متفاوت نیستند و تنها تفاوتشان پوسته(بدنه) آن ها می باشد .

تعمیر ، ریمپ و تیونینگ بوش Me17  :

بوش Me17 یک میکرو کنترولر ۳۲ بیتی درونشان می باشد که کارایی سیستم سوخت رسانی مقداری نسبت به زینمس ها و ME7.4.4 ها قدیم یه بهتر کار میکند و کسانی که میخواند کارهای ریمپ و تیونینگ بر روی ماشین انجام و عملکرد ماشین را تقویت کنند روی این ایسیو مانور بهتری میتوانند بدهند . 

بوش Me17 خیلی فشرده و قطعات SMT منتاژ شده بر روی آنها خیلی ریز هستند و استاندارد های خاصی را دارند که تعمیر پذیری روی این برد را یک مقدار برای تعمیر کار مبتدی سخت میکند.

بوش های ME17 قاب فلزی و دارای کانکتور های پلاستیکی می باشد و هر کدام از کانکتور ها یک اسم که نام آن ها  B  و  A  و هر کدام ۴۸ پایه دارند .

حافظه در بوش ME17 :

کامپیوتر بوش های ME17 حافظه خارجی ندارد و همچنین حافظه ایپیرام (eeprom) و فلش (flash) داخلی دارند. و هر دو حافظه داخل خود میکرو کنترولر می باشد که با یک برد مخصوص به نام Tricore قابل برنامه ریزی هستند . میکرو کنترولر ME17  دارای پسورد می باشند به این معنی که اگر بخواهیم برنامه آن را بخوانیم باید اول آن Unprotect بکنیم. یعنی پسورد را خوانده تا بتوانیم بعد از این مرحله برنامه داخلش ریخته شود و یا برنامه را خوانده و یا پاک کنیم.

میکرو کنترولر های Tricore:

میکرو کنترولر های Tricore در واقع نسل بعدی میکرو کنترولر های ۱۶ بیتی هستند که قابلیت و کارایی های بالا تری دارند.

کامپیوتر Easy_U2.5 در پژو پارس و ۴۰۵ :

یکی دیگر از کامیپوتر هایی که کنترل سیستم سوخت پژو پارس و ۴۰۵ TU5 را بر عهده دارند کامپیوتر Easy_U2.5 است که این محصول برای شرکت کانتیننتال است که شرکت کروز آن ها را وارد کرد که البته سال ۹۸ به بعد تعدادی نصب شد .

?ایسیو ایزی یو 2.5 با کد کلید

کامپیوتر های ssat بر روی پژو پارس و ۴۰۵ : 

یکی دیگه از کامپیوتر هایی که برای کنترل موتور  TU5 پژو پارس و ۴۰۵ از سال ۹۸ استفاده شده Ssat نام دارد .

ایسیو Ssat قبل از TU5 هم برای کنترل موتور Xu7 برای ماشین های پژو پارس و  ۴۰۵ استفاده شده است که به صورت دوگانه سوز هم موجود می باشند .

این سخت افزار Ssat  TU5 با Ssat  ۴۰۵ و پارس  ایسو ۷ یک مقدار متفاوت است و نرم افزارشان هم که به صورت کامل متفاوت است و سخت افزار هم دارای تفاوت های جزئی می باشد.

جالب است که بدانید Ssat  TU5 را به صورت بدون کد میتوانیم روی Xu7 هم نصب کنیم .

اگر شما کامپیوتر  Ssat  TU5 داشته باشید میتوانید نرم افزارش را بیکد و بر روی پژو پارس و ۴۰۵ ، موتور Xu7  قرار داده و آن را روشن کنید.

نرم افزار کامپیوتر های کنترل کننده ی موتور TU5 :

کامیپیوتر بوش Me7.4.4 که بر روی ۲۰۶  و بعد ها هم بر روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس TU5 نصب شد دارای دو مدل هستند که عبارتند از :

پدال گاز ۴ سیم و پدال گاز ۶ سیم و صاحبین خودرو باید اطلاع داشته باشد که خودرویشان از کدام یک از مدل ها استفاده میکند زیرا سخت افزار و نرم افزارشان با هم متفاوت است .

پیشنهادات ایسیو پارت برای شما صاحبین خودرو :

۱ – به پیشنهاد ما و ترجیحا ایسیو بوش Me7.4.4 برای هر دو مدل باید به صورت خام شده و کلید تعریف شده مورد استفاده قرار بگیرد . به این معنی که فایل بیکد شان ایراداتی مث گاز نخوردن ماشین و ایراد دریچه گاز بر روی ماشین ایجاد میکند.

۲ – اگر صاحبین خودرو قصد خرید بوش ME7.4.4  را به صورت استوک یا نو دارند باید حتما ابتدا برنامه اش را خام و سپس برایش دو کلید تعریف کنند و برای کلید تعریف کردن نیز باید دو سویچ ۷۹۳۶ را خریداری و  همچنین یونیت ایمولایزر را خنثی کنید. 

۳ – کامیپوتر های زیمنس هم که برای کنترل موتور TU5 پژو ۴۰۵ و پارس استفاده شده، میتوانید به صورت بیکد استفاده، و البته در بعضی از مدلها در سیستم برق اکوماکس برنامه یشان کم یاب است.

برای تهیه انواع دامپ ها و برنامه ایسیو های پژو ۴۰۵ و پارس نیز میتوانید توسط شماره های تماس در پایین همین مقاله در ارتباط باشید .

۴ – بوش ME17 نیز بیکد شان موجود است یا فایل یا برنامه بدون کد یا بدون ایمولایزر برای پژو ۴۰۵ و پارس به زودی بر روی فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک موجود و قابل خریداری خواهد بود.

۵ – کامپیوتر Ssat که کنترل موتور TU5 پژو ۴۰۵ و پژو پارس را بر عهده دارد هم نرم افزارش موجود نمی باشد و اگر نرم افزارش مشکل داشته باشد کامپیوترش باید کامل به صورت نو خرایداری شود . 

۶ – کامپیوتر Easy_U2.5 که برای پژو پارس از سال ۸۹ به بعد استفاده شده است  برنامه اش موجود نیست و اگر برنامه اش از دست برود باید ایسیو جدید خریداری شود . 

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

4 یک نظر

    1. h.pooreghbali نویسنده ارسال پاسخ

      سلام دوست عزیز بله نیاز به تغییر دسته سیم و برخی نودها داره که البته هزینه بره و به صرفه شاید نباشه

    1. h.pooreghbali نویسنده ارسال پاسخ

      سلام دوست عزیز. بستگی به موتورش داره. ولی معمولا زیمنس روشون نصب شده. اگر TU5 باشه میتونه روش ME17 نصب شده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *