تجدید حافظه ایسیو(ECU)

تجدید حافظه ایسیو(ECU)

چکیده :

در این مقاله به انواع حافظه در ایسیو ، روش تجدید حافظه در ایسیو ، چه زمانی نیاز به تجدید حافظه داریم ، هدف از تجدید حافظه ایسیو ، مشکلات عدم تجدید حافظه ایسیو ، روش تجدید حافظه با JTAG و بررسی آی سی برنامه ریزی ایسیو میپردازیم.

مقدمه ای از تجدید حافظه ایسیو(ECU):

مروری بر ساختار ایسیو(ECU):

ECU خودرو از قسمت های سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی تشکیل شده است. حافظه ECU عبارت از:

۱) حافظه دائم ۲) حافظه موقت

حافظه دائم :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددا قابل دستیابی است. به روش برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند.
وظیفه حافظه موقت :

شناسایی استپ موتور، دنده‌ها ، حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای است که محلی برای نگهداشتن معایب موقت و دائم سیستم انژکتور می باشد.

حافظه دائم :

این نوع حافظه داخل میکروکنترلر در ایسیو قرار دارد که اطلاعات و داده ها را در خود ذخیره می کند. حافظه دایم با قطع برق از بین نمی رود اما درصورت خراب شدن قابل برگشت نیست اما می توان برنامه جدیدی، بجای برنامه قبلی به ایسیو وارد کنیم.

حافظه دائم جدول بزرگی به نام Look up table دارد. در این جدول طی آزمایشات متعدد شرکت های سازنده ۳ مورد تعیین می گردد :

  1. مدت پاشش سوخت چقدر باشد .
  2. زمان پاشش سوخت توسط انژکتور چقدر باشد .
  3. زمان ایجاد جرقه یا آوانس به چه میزان اعمال شود .

برای مشاهده و خرید انواع ایسیو(ECU) ای سی یو  از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو

روش تجدید حافظه ایسیو(ECU):

گاهی اوقات حافظه ECU بنا به دلایل مختلفی از جمله نقص فنی ، برنامه اشتباه و ….. دچار مشکل می شود در این حالت خودرو کدهای اشتباهی صادر می کند وباعث ایجاد خطا و مشکل در خودرو می شود.

درچنین حالتی از تجدید حافظه برای بازگشت به حافظه اولیه استفاده می کنیم.

تجدید حافظه در ECU به ۳ طریق انجام می شود :

OBD-1
۲-KTAG
۳-JTAG

روش JTAG راحت ترین و بهترین روش برای تجدید حافظه ECU است.

روش های پاک کردن حافظه موقت ایسیو(ECU):

– جدا کردن کابل باطری بیش از ۱۰ دقیقه
– جدا کردن سوکت های ECU بیش از ۱۰ دقیقه
– جدا کردن سوکت رله دوبل در خودرو های غیر مولتی پلکس

– جدا کردن سوکت های BSM در خوردو های مولتی پلکس بیش از ۱۰ دقیقه             

– چه زمانی ECU نیاز به تجدید حافظه دارد:

– پاک شدن حافظهECU   

– بازکردن سوکت و یا تعویضECU  

– بازکردن کابل باطری

– پس از دانلود  ECU                                                                                                   

هدف از تجدید حافظه ایسیو (ECU) :

هدف از تجدید حافظه ECU ، بازگشت حافظه به حالت اولیه برای دریافت داده ها واطلاعات جهت عملکرد موتور به شکل درست و اصولی است.

مشکلات عدم تجدید حافظه ایسیو (ECU):

  • پس از استارت زدن و روشن شدن موتور ، خودرو به خود خاموش می شود .
  • زمان ترمز گرفتن موتور خاموش می شود .
  • زمان کولر گرفتن موتور خاموش می شود .
  • موتورریپ می زند.

بعد از تجدید حافظه چه قطعاتی از انژکتور تحت تاثیر قرار می گیرد ؟

سنسوراکسیژنOxygen Sensor) )

تنظیم استپرموتور روی دورآرامIdle regulation stepper motor) )  

موقعیت سنسور دریچه گازThrottle potentiometer))

سنسورضربه knock Sensor) )

JTAG ایسیو خودروها:

اگر برد ECU  به هر دلیلی آسیب ببیند و ما نتوانیم از طریق کابلOBD   با میکروکنترلر ارتباط برقرار کنیم  از JTAG استفاده می کنیم.

JTAG ایسیو برای خواندن داده ها و اطلاعات داخلی آی سی ها یا ایپرام مورد استفاده قرار می گیرد.JTAG  قابلیت نوشتن را نیز دارد.

که به کاربران اجازه می دهد تا درمواقعی مانند ریمپ ، با JTAG کردن ، اطلاعات را خوانده و بعد از ریمپ ، فایل دامپ (BIN) را برروی ایسیو بریزند.

تفاوت JTAG دانلود:

برای جیتگ ایسیو، برد ایسیو باید دردسترس باشد، به این صورت که برد ایسیو به جی تگ و پروگرامر وصل می شود. ولی برای دانلود بدون اینکه ایسیو باز شود دانلود انجام می شود. برای دانلود ایسیو از راه دیاگ و با استفاده از سوکت  OBD دانلود ایسیو انجام می شود.

روش تجدید حافظه موقت با JTAG :

برای تجدید حافظه اگر حافظه با روش دانلود به هر دلیلی قابل برگشت نبود از روش JTAG استفاده می کنیم .

 در روش JTAG  برای تجدید حافظه ، سیم های برد ایسیو را به JTAG وصل می کنیم و سپس منبع تغذیه را فعال می کنیم تا روشن شود، در ادامه با پروگرمرTNM  برنامه ریزی را انجام می دهیم به این صورت که ابتدا با بررسی کدهای خطا ( با استتفاده از جداول ) را شناسایی کرده و پاک می کنیم و بعد برنامه صحیح را اضافه می کنیم.

blank

بررسی آی سی برنامه ریزی ایسیوها:

برنامه ریزی ایسیو

در ECUهای مختلف آی سی مرکزی  متفاوت است. در برخی ازایسیوها مانند ساژم و والئو از آی سی مرکزی ۸ پایه استفاده شده است که به این نوع از آی سیEPROM  (ایپرام ) می گوییم.

در بعضی از ایسیوها مانند زیمنس آی سی مرکزی ۴۴ پایه است که به آن فلش می گویند. دربرخی از ایسیو ها نیز هر دو آی سی بکار رفته است.

به عبارت ساده تر برخی از ایسیو ها هر دو آی سی ایپرام و فلش را با هم دارند. هنگام برداشتن و جایگذاری  این آی سی ها از روی برد حتما به مشخصه نصب آن ها توجه کنید.

اما در آی سی های ۸ پایه معمولا چنین نقطه ای وجود ندارد و باید پایه یک آی سی را از روی ظاهر آی سی تشخیص داد به این صورت که یک طرف آی سی صاف و طرف دیگر انگار که سوهان کاری شده است و اصطلاحا پخ است از این سمت می توان پایه ۱ آی سی را مشخص کرد.

برای برنامه ریزی آی سی های مرکزی به نرم افزار تخصصی نیاز داریم که به آن دامپ گفته می شود.

به این نکته باید توجه داشت که برای برنامه ریزی آی سی ها از پروگرامر استفاده می کنیم.

به این صورت که آی سی را برروی  پروگرامر نصب کرده و از طریق کابل به کامپیوتر متصل می کنیم بعد آنرا برنامه ریزی می کنیم.

برای تبدیل پایه های آی سی به سوکت پروگرامر و قرار گرفتن آنها بر روی پروگرامر از آداپتورهای مشابه شکل زیر استفاده می شود:

در واقع از آنجا که معمولا آی سی ها به صورت مستقیم بر روی پروگرامر نصب نمی شوند از یک مبدل استفاده می کنیم . برای قرارگیری آداپتور بر روی پروگرامر باید پین شماره ۱ آداپتور بر روی پین شماره ۱  پروگرامر قرار گیرد.

آشنائی با انواع آی سی های فلش و ایپرام:

آی سی های مورد استفاده در ECU  به سه مدل تقسیم می شوند.

    آی سی های معمولی :

 این آی سی ها بدون برنامه ریزی و فقط تعویضی هستند .به این معنی که از طرف کارخانه سازنده فقط به منظور خاصی در مدار ساخته شده است و در صورت سوختن فقط آنها را تعویض می کنیم.

    آی سی های ایپرام  :    EEPRAM

 این آی سی ها دارای حافظه  دائم هستند و مقداری اطلاعات یا همان برنامه ای را که برنامه نویس برای آی سی می نویسد را درون خود جای می دهد .این آی سی ها به دو صورت خراب می شوند .

یا برنامه داخلی آنها دچار اختلال می شود که با برنامه ریزی مجدد کار کرد آی سی به حالت اولیه باز می گردد و یا اینکه  آی سی می سوزد .در صورت سوختن آی سی ابتدا آی سی را باید تهیه و از آنجائی که آی سی ها بصورت خام یا بدون برنامه ریزی هستند آنها را برنامه ریزی و سپس استفاده می نمائیم.

   آی سی های فلش :FLASH

این آی سی ها نیز دارای حافظه موقت و دائم هستند و حجم اطلاعات  و سرعت بالاتری نسبت به  آی سی های ایپرام دارند.

blank

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

فروشگاه ما : ایسیو بانک

اشتراک گذاری
blank blank blank
blank

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *