مرداد ۱۸, ۱۳۹۹
ایسیو(ECU) ای سی یو ، زیمنس تک سوز برد قدیم یا کانتیننتال

خرید و فروش انلاین ایسیو(ECU) ای سی یو ، زیمنس تک سوز برد قدیم یا کانتیننتال

ایسیو (ای سی یو زیمنس تک سوز برد قدیم یا کانتیننتال):

بعد از سال ۸۵ شرکت زیمنس آلمان که با شرکت کروز ایران همکاری می کرد اقدام به تولید و همچنین وارد کردن یکسری ایسیو (ECU) ای سی یو های برند زیمنس به ایران کرد و سپس این قطعات بر روی محصولات سایپا و ایرانخودرو نصب شدند.

تاریخچه شرکت زیمنس و شرکت کانتیننتال : 

شرکت VDO از زیر مجموعه شرکت SIEMENS است که محصولات الکترونیک خودرویی را تولید میکرد و طرف قرار داد کروز در ایران بود . بعدا این شرکت توسط شرکت CONTINENTAL خریداری شد و محصولات آن نیز با همین برند CONTINENTAL در ایران عرضه میشد . همین طور که در تولیدات ایرانخودرو مشاهده می شود . برند VDO SIEMENS ابتدا روی تولیدات ایرانخودرو و سایپا نصب میشد که بعدا این نام با CONTINENTAL جایگزین شد .

کامپیوترهای خودرویی یا ایسیو(ای سی یو) های که آن موقع یعنی در سال ۸۵ ، شرکت کروز به ایران  وارد و روی ماشین ها نصب می کرد از میکروکنترلر های ۱۶ بیتی استفاده می کردند و کیفیت نسبتا خوبی داشتند.

به مرور زمان ساژم ها و والئوهایی که تا آن موقع ایرانخودرو و سایپا از محصولات انها استفاده میکردند توسط شرکت کانتیننتال در بازار ایران کنار زده شدند.ایسیو زیمنس VDO که روی سمند دوگانه با ایسیو گاز

دو نمونه از ایسیو زیمنس VDO و CONTINENTAL:

ایسیو زیمنس VDO و CONTINENTAL

ایسیو (ای سی یو) های شرکت زیمنس VDO کیفیت خیلی خوبی داشتند از این رو تعمیرکارها و یدکی فروش ها این را میدانند که آن زیمنس های قدیمی کیفیت عالی داشتند و الان نیز اگر درخواست قطعه می دهند همیشه می گویند (اگر از آن زیمنس های برد کنتی یا برد قدیم دارید بدهید) زیر کیفیت این محصولات بسیار خوب است.

محل نصب ایسیو زیمنس برد کنتی (برد قدیم) یا زیمنس VDO : 

ایسیو(ای سی یو) های زیمنس برد کنتی یا (برد قدیم) یا زیمنس VDO ، دارای قاب فلزی بودند و سوکت نری پلاستیکی که روی محصولات سایپا داخل کابین زیر داشبورد سمت راننده نصب می شدند و در محصولات ایرانخودرو کنار موتور برف پاکن کنار پوستر ترمز نصب می شدند.

برای دسترسی به مدار الکترونیکی این ایسیو(ای سی یو) قاب فلزی پشت که به قاب روی ایسیو پرس است را باید جدا 

یک نمونه ایسیو Siemens VDO که روی پیکان وانت (۸۵ تا ۹۰) نصب بوده است :

یک نمونه ایسیو Siemens VDO که روی پیکان وانت

کانکتور ایسیو زیمنس VDO یا کانتیننتال:

ایسیو(ای سی یو) زیمنس CONTINENTAL یا VDO دارای کانکتور پلاستیکی هستند که روی ایسیو(ای سی یو) به صورت نری می باشد که روی برد منتاژ شده و روی دسته سیم به صورت مادگی هستند که به دسته سیم اصلی موتور وصل میشود.

یک نمونه ایسیو زیمنس Continental بایفیول که روی سمند و پژو پارس دوگانه سوز مدل های ۸۷ تا ۹۱ نصب بوده است:

نمونه ایسیو زیمنس Continental بایفیول که روی سمند و پژو پارس دوگانه سوز

ایسیو زیمنس Continental بایفیول که روی سمند و پژو پارس دوگانه سوز

سوکت مادگی روی  دسته سیم به صورت کشویی روی ای سی یو نصب می شود و ضامن کشویی اش قفل شونده است که برای جدا کردن آن ها حتما باید کشوی به صورت افقی بیرون کشیده شود که خارها جدا و ای سی یو از دسته سیم جدا شود.

سوکت مادگی ایسیو زیمنس:

سوکت مادگی ایسیو زیمنس

سوکت مادگی ایسیو زیمنس

همینطور که در تصویر مشاهده میکنید سوکت مادگی بصورت یک تیکه است ولی روی کانکتور نری ایسیو(ای سی یو) بصورت دو تیکه می باشد که جمعا ۹۰ پین ایسیو(ای سی یو) دارد که سیگنال ها را به سمت سنسورها و عملگرها انتقال میدهد و  یا دریافت میکند و تغذیه ایسیو هم از همین دسته سیم تامین میشوند.

کانکتور نری (دو فیش) روی ایسیو زیمنس:

کانکتور نری (دو فیش) روی ایسیو زیمنس

تصویر پشت و روی ای سی یو زیمنسCI8 سمند EF7:تصویر پشت و روی ای سی یو زیمنسCI8 سمند EF7

تصویر پشت و روی ای سی یو زیمنسCI8 سمند EF7

نمونه ای از ای سی یو زیمنس Continental که روی سمند موتور EF7 سالهای ۸۹ تا ۹۱ نصب بوده است:

نمونه ای از ای سی یو زیمنس Continental که روی سمند موتور ef7

زیمنس های برد قدیمی یا برد کنتی IC حافظه FLASH خارجی دارند . یعنی حافظه برنامشون بصورت جدا از میکروکنترولر روی برد نصب میشود و فلش ۴۴ پایه دارند که تعمیرکارها به انها فلش بزرگ یا فلش(۴۴پایه) میگویند .

ایسیو زیمنس فلش ریز چیست ؟ 

روی ای سی یو های زیمنس بعد از مدل های CONTI از IC فلش ۴۸ پایه که کوچکتر هستند استفاده شده است که تعمیرکاران به آنها فلش ریز می گویند .

IC فلش ۴۸ پایه

در واقع یکی از وجه تمایزهای ای سی یو های زیمنس قدیم و جدید همان بزرگ و کوچک بودن IC  حافظه فلش برنامه ی آن هاست البته مدل های جدید هم از IC  فلش ۴۴ پایه استفاده کرده اند.

ماشین پراید

در خودرو پراید مدل ۸۴ تا ۹۱ که بصورت تک سوز یا بصورت دوگانه سوز بودند از این ای سی یو ها استفاده کرده اند.

پیکان وانت:

پیکان وانت های ۸۵ تا ۹۱ هم از این ای سی یو استفاده کرده اند و محل نصب این ای سی یو در پیکان وانت داخل محفظه ی موتور کنار پوستر ترمز بوده هست.

نمونه ایسیو Continental که روی وانت مزدا (گروه خودرو سازی بهمن ) تک سوز نصب بوده :

ایسیو Continental که روی وانت مزدا

نکته :

از سال ۸۵ تا ۸۸ محل نصب این ایسیو ها که ساژم و والئو ها بیشتر بوند البته زیمنس هم به صورت محدود بودند کنار موتور برف پاکن بوده اند از ۸۸ به بعد دیگر در این قسمت نصب نشدند  و محل نصب این قطعه در خوردو تغییر کرده و به جلوی باتری پشت چراغ  آمده است 

پژو پارس:

پارس های سال ۸۵ تا ۹۱ از مدل این ای سی یو هم استفاده کرده اند پژو  پارس های دو گانه ۸۸ تا ۹۱ هم از همین برند استفاده کرده و گاز و بنزینشان یک ایسیو بوده است.

پژو ۴۰۵:

پژو ۴۰۵ سال ۸۵ تا ۹۱ از این ای سی یو هم استفاده کرده و مدل هایی که دوگانه سوز بودند بعضا زیر ۸۸ یک ای سی یو گاز جداگانه ام داشتند و محل نصب این ای سی یو هم داخل محفظه ی موتور کنار موتور برف پاکن می باشد.

سمند:

سمندهای سال ۸۵ تا ۹۱ از این ای سی یو هم استفاده کرده اند مدل های دوگانه سوز این سمند ها ای سی یو زیمنس  VDO یک سوکت کور (سه سوکت بوده که یک سوکتش بسته است )کنارشون استفاده کرد از سال ۸۸ دوگانه سوزهایشان یک ای سی یو کانتیننتال استفاده کرده اند.

وانت مزدا:

وانت مزداهای تک سوز و دوگانه سوز گروه خودروسازی بهمن هم از این ای سی یو طی سال های ۸۶ تا۹۱ استفاده کرده اند.

راهنمای تعمیرات زیمنس معمولی CI4 : 

راهنما تعمیرات زیمنس معمولی ci4 زیر برد

۱- A2C08350 : آیسی مولتی خرچنگی – درایور انژکتور هاوفن ها و رله دوبل – شیر برقی کنیستر و گرم کن سنسور اکسیژن و چراغ – اخطار دمای آب

۲- U705 : آیسی درایور استپر موتور برای تنظیم دور آرام

۳- A2C56211 : آیسی رگولاتور ۵ ولتی

۴- V5036 : درایور کویل ۱ و ۴

۵- V5036 : درایور کویل ۲ و ۳

۶- ۸۲C250 : آیسی واسط شبکه کن ISO 11898

۷- LM2903 : آیسی واسط سنسور دور موتور

راهنمای تعمیرات زیمنس معمولی ci4 روی برد

۱- SAK-C167Cs-LM : میکروکنترلر ۱۶ بیتی بدون حافظه فلش داخلی

۲- M29F400FB : حافظه فلش ۴ مگابایتی ۴۴ پایه

۳- TPIC810DW : آیسی پردازنده سنسور ناک

۴- ATM46C3 : ونیز پردازنده سنسور دور موتور اینترفیس با دستگاه دیاگ و نیز بخشی از مدار فیدبک جریان کویل

۵- نوسان ساز کریستالی ۸ مگاهرتزی

دامپ یا نرم افزار ایسیو(ای سی یو) زیمنس :

نرم افزارهایی ک میکرو کنترلر ای سی یو های زیمنس آن را اجرا می کند داخل حافظه ی خارجی قرار دارد که معمولا پارت نامبر(PART NUMBER ) حافظه ی خارجی یا حافظه ی فلش خارجی این ای سی یو ها M29F400FB یا M29F400BB می باشند.

حجم برنامه ای که داخل حافظه ی خارجی این ای سی یو ها لود میشود ۵۱۲ کیلوبایت است که در واقع میکروکنترلر ها آن را می خوانند و اجرا می کند و متناسب با دیتایی که از سنسورهای دوروبر موتور دریافت میکند محاسبات و پردازش انجام داده و به عملگرهای که کنترل موتور را دارند دستور می دهد.

انواع سنسورهایی که ایسیو زیمنس VDO اطلاعات آن ها را میخوانند عبارتند از  : 

  • سنسور دمای هوا 
  • دمای موتور 
  • سنسور اکسیژن 
  • سنسور ناک ( سنسور ضربه )
  • سنسور دور موتور
  • سنسور کیلومتر 

که اطلاعات را از موتور می خواند و به عملگرهایی مثل انژکتورها ، کویل و رله های مختلف مثل رله فن دستور لازم را صادر میکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *