خرید و فروش ایسیو(ECU) ای سی یو ، بوش ME745 پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷

خرید و فروش ایسیو(ECU) ای سی یو ، بوش ME745 پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷

ایسیو(ECU) ای سی یو ، بوش ME7.4.5 پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷:

در سیستم سوخت رسانی انژکتوری که جایگزین سیستم سوخت رسانی کاربراتوری شده است ، واحد کنترل موتور یا ایسیو (ٍECU) ای سی یو ، وظیفه کنترل کامل موتور را در اختیار دارد .

به نحوی که فرامین را از راننده دریافت و متناسب با فرمانی که از سمت راننده دریافت میشود و سنسورهایی که اطلاعات را از پیرامون موتور جمع میکنند و به ایسیو(ECU) ای سی یو ارسال میکنند کنترل سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی ماشین را به صورت کامل بر عهده دارد.

ایسیو (ECU) از مدارات الکترونیکی تشکیل شده است که داخل یک قاب فلزی یا پلاستیکی محفوظ شده است و محل قرار گیری آن در نزدیکترین نقطه به خود موتور خودرو می باشد که در نزدیکی موتور سنسورها و المن های اطراف موتور است.

تاریخچه ایسیو بوش ME7.4.4 و EMS me7.4.5 :

بعد از سال ۸۲ یعنی در سال ۸۳ که ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ در داخل ایران عرضه شد و آن زمان ایسیو بوش ME7.4.4 روی این ماشین ها نصب بود.

ایران خودرو با همکاری شرکت پژو نوعی دیگر از سیستم سوخت را که بروز تر و  قویتر بود را بر روی ۲۰۶ های تیپ  ۵ و ۶ هم دنده دستی و هم اتومات پیاده سازی کرد که EMS ME7.4.5 لقب گرفت.

تصویر ایسیو گیربکس ۲۰۶ فرانسوی اتومات:

تصویر ایسیو گیربکس ۲۰۶ فرانسوی اتومات

برای مشاهده و خرید بوش EMS me7.4.5 از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بوش EMS me7.4.5

بوش ME7.4.5 از سال ۸۴ تا  سال ۹۱ بر روی بعضی از ۲۰۶ های تیپ ۵ و مخصوصا تیپ ۶ های اتومات نصب شده است. همینطور از سال ۸۸ پژو ۲۰۷ های فرانسوی هم کاملا و تنها از این قطعه برای سیستم سوخت رسانی خودشان استفاده کردند .

محل نصب ایسیو بوشME7.4.5 :

محل نصب این کامپیوتر هم دقیقا مشابه ایسیو بوش ME7.4.4 داخل محفظه ی موتور سمت راست روی گلگیر سمت شاگرد است .

کانکتور های ای سی یو بوش ME7.4.5 عبارتند از :

  • کانکتور ۳۲ پایه مشکی که به M1 معروف است .
  • کانکتور ۴۸پایه قهوه ای که به CP معروف است .
  • کانکتور ۳۲ پایه طوسی که به M2 معروف است  

سنسورهای پیرامون ایسیو بوش ME7.4.5 عبارتند از:

  • سنسور فشار هوا و دمای هوا که به سنسور مپ معروف می باشند.
  • سنسور دمای مایه خنک کننده موتور یا همان دمای آب موتور که دومین سنسوری می باشد که اطلاعات دمایی برای ای سی یو ارسال می کند .
  • سنسور موقعیت پدال گاز که اطلاعات میزان فشردگی پدال گاز را بصورت سیگنال الکتریکی به ایسیو ارسال میکند.
    باید به این موضوع توجه کنید در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و همینطور پژو ۲۰۷  فرانسوی پدال گاز از نوع برقی می باشند و پدال سیمی و دریچه ی سیمی ندارند. 
  • سنسور پتانسیومتر دریچه ی گاز که بر روی دریچه ی گاز برقی نصب می شود و میزان باز شدگی پولکی دریچه گاز را بصورت فیدبک برای ایسیو  ارسال می کند.
  • سنسور دور موتور نیز از جمله سنسورهای مهم خودرو می باشد که دقیقا روی چرخ دنده ی چرخ دنده فلایویل نصب می شود.
  • سنسور اکسیژن که ۲۰۶ های تیپ ۵ و ۶ و همینطور ۲۰۷ فرانسوی دو سنسور اکسیژن دارند و سنسور اول و سنسور دوم یا سنسور اکسیژن پایینی و بالایی نامیده میشود .

تصویر دریچه گاز پلاستیکی :

تصویر دریچه گاز پلاستیکی

عملگرهای ایسیو بوش ME۷.۴.۵:

عملگرهایی که ایسیو بوش ME۷.۴.۵ آن ها را با توجه به اطلاعاتی که دریافت کرده است مانند رله ی پمپ بنزین ، رله ی فن ، انژکتورها و کویل ها را تحریک میکند.

کاربرد پروتکل (KWP) در ایسیو بوشME7.4.5 :

ایسیو بوش ME۷.۴.۵ با پروتکل (KWP) با دستگاه عیب یاب(دستگاه دیاگ) ارتباط برقرار می کند و گزارش خرابی ها و تست عملگرها و تعریف کلید و همه موارد را با همین پروتکل KWP انجام می دهد .

جدول pin out ایسیو بوش ME۷.۴.۵:

برای مشاهده فایل PDF جدول Pin Out  ایسیو بوش ME۷۴۵ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جدول pin out بوش ۷۴۵

مشخصات سخت افزار داخلی ایسیو بوش ME7.4.4 : 

سخت افزاری داخلی ایسیو بوش ME744 از یک برد ۴ لایه تشکیل شده است که قطعات الکترونیکی به صورت  Smd روی آن منتاژ شده اند و به غیر از کانکتور بصورت Through hole یا بصورت غیر Smd منتاژ شده و بقیه قطعات همه بصورت  smd منتاژ شده است . 

smd و through hole چیست؟

منظور از Smd منتاژ قطعات الکترونیکی روی برد است .

و منظور از Through hole قطعاتی هستند که از یک سمت نصب می شود و از سمت دیگری روی  برد لحیم کاری می شوند که به این قطعات Through Hole یا Dip یا غیر Smd گفته می شود .

تصویر برد بوش ME۷.۴.۵ :

تصویر برد بوش ME۷.۴.۵

تصویر برد بوش ME۷.۴.۵

قطعاتی که روی ایسیو بوش ME7.4.5 نصب می باشند عبارتند از :

  • میکروکنترلر
  • IC حافظه EPROM 
  • IC رگولاتور 
  • IC دریچه گاز 
  • IC مولتی 
  • IC ارتباط با یونیت های الکترونیکی دیگر 
  • IC ارتباط با دیاگ 
  • کریستال 

حافظه در برنامه در ایسیو بوش ME7.4.5:

حافظه ی برنامه در ایسیو بوش ME7.4.5 داخل میکروکنترلر قرار دارد و IC حافظه ی خارجی برای برنامه ندارد (بر خلاف ایسیو بوش ME7.4.4 که حافظه خارجی برای برنامه دارد).

از جمله قطعات سخت افزاری دیگری که این کامپیوتر با آن ها در ارتباط است نود BSI  است که نود مرکزی در سیستم مالتی پلکس پژو ۲۰۶ و ۲۰۷  فرانسوی می باشد.

یونیت BSM یا جعبه فیوز BSM : 

یونیت BSM یا جعبه فیوز BSM

یونیت دیگری که BSM است داخل محفظه موتور نصب میشود و رله های اصلی ماشین داخل این یونیت یا فیوز باکس قرار میگیرد.

بلوک ABS MK70:

بلوک ABS MK70 سیستم ترمز و پایداری ماشین را بر عهده دارد.

یونیت ایربگ :

یونیت ایربگ که کنترل کمربند های کشنده و کیسه های هوا را بر عهده دارد.

برد Com2000 :

برد Com2000 که به صورت غیر مستقیم با آن در ارتباط است .

پنل تهویه ی اتومات:

پنل تهویه ی اتومات و Display روی داشبورد هم از یونیت های الکترونیکی هستند که به صورت غیر مستقیم ایسیو با آن ها در ارتباط هستند .

برای مشاهده و خرید بلوک کامل ABS-MK70 پژو ۲۰۶ از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

بلوک کامل ABS-MK70 پژو ۲۰۶

تصویر برد COM 2000 :

تصویر برد COM 2000

تصویر برد COM 2000

از جمله مزایای ایسیو بوش ME7.4.5 کارایی بالا تر نسبت به نسخه های قبلی می باشد:

  • پردازنده ی سریع تر
  • سخت افزار با طراحی قوی تر 
  • آب بندی و پکیج و بسته بندی این ایسیو(ECU) نسبت به نسخ های قدیمی تر بهتر است و امکان نشت آب به درون آن خیلی کم تر شده است و بهبود خوبی داشته است .

معایب ایسیو بوش ME7.4.5  :

از معایب این سخت افزار نیز باید به تعمیر پذیری دشوار آن اشاره کرد و در صورت ایجاد خرابی در آن تعمیر کردنش بسیار سخت است .

همچنین گران بودن این قطعه یکی دیگر از معایب این محصول می باشد که با توجه به مختل شدن واردات این قطعه در سال های اخیر قیمت این قطعه بالا رفته است .

تصویر پنل آمپر ۲۰۶ فرانسوی:

تصویر پنل آمپر ۲۰۶ فرانسوی

برای مشاهده و خرید جعبه BSM BM34 پژو ۲۰۶ از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جعبه BSM BM34 پژو ۲۰۶

پیشنهاد ایسیو پارت به صاحبین خوردو : 

پیشنهاد ما به مالکین خودرو برای جلو گیری از خرابی سیستم برق کامل ماشین و همین طور کنترل یونیت موتور این است که  :

اولاتعمیر کار هایی که تجربه کافی ندارند و به کار مسلط نیستند ماشین خود را تحت هیچ شرایطی برای تعمیر به آن ها سپرده نشود.

دومااز موتور شویی و آب گرفتن داخل موتور و حوالی ایسیو و سیم کشی و جعبه فیوز جدا خود داری کنند .

سومادر صورت تصادف کردن و وارد شدن ضربه شدید به ماشین از استارت زدن مجدد تحت هیچ شرایطی جدا خود دارای شود  زیر باعث اتصالی بیشتر برای ایسیو خودرو میشود و خرابی که هنوز اتفاق نیوفتاده است با اولین استارت اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *