ایسیو زیمنس بایفیول چیست؟

ایسیو زیمنس بایفیول چیست؟ کلیات زیمنس بایفیول

زیمنس بایفیول چیست ؟ 

منظور از بایفیول دو سوختی می باشد .کامپیوتری که سوخت گاز و بنزین را در خودرو به دست میگیرد و بین این دو سویچ میکند و همچنین در لحظه هم میتوانیم از بنزین یا گاز استفاده نماییم .

بایفیول در هر کشور ممکن است معانی مختلفی داشته باشد که در ایران به معنی بنزین و گاز فشرده طبیعی (CNG) می باشد .

نکته : برای گاز مایع یا  LPG ایسیو(ECU) بایفیول نداریم.

دسته بندی اصلی ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول:

۱ – ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول بدون شبکه 

خودرو های سال تولید ۸۶ تا ۹۱ که معمولا روی برچسب روی کانکتورشان عبارت CBE . CA0 . CA2 . CA6 . CB6 . CB7 هک می شود .

۲ – ایسیو(ECU) زمینس بایفیول شبکه دار

ایسیو(ECU) زیمنس بعد از ۹۲ که دوگانه سوز عبارت CBR . CIX . CCX هستند به این معنی که ارتباطشان با پشت آمپر و دیگر قطعات الکترونیکی به صورت شبکه CAN می باشد .

تاریخچه ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول:

قبل از به وجود آمدن ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول کامپیوتر گاز و بنزین از  هم جدا بودند و سوخت گاز و بنزین هر کدام را کنترل یونیت مجزایی بر عهده داشت.

راننده با یک کلید تبدیل سوخت بین این دو سویچ و کامیپوتر مورد نظر را وارد مدار میکرد و کنترل موتور نیز به دست همان ایسیو(ECU) می افتاد. 

بعد از سال ۸۷ شرکت ایرانخودرو و سایپا کامپیوتر گاز و بنزین را در هم مجتمع کردند. و برای اولین بار برند زیمنس را شرکت کروز (CROUSE) به ایرانخودرو عرضه کرد و ایرانخودرو ایسیو(ECU) زمینس بایفیول را پژو  ROA و پژو ۴۰۵ و پژو پارس و سمند پیاده سازی کرد.

پژو ROA  را میتوان اولین خودرو که در ایران از ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول استفاد کرد نام برد . 

شرکت کروز (CROUSE):

شرکت کروز نماینده شرکت زیمنس آلمان است که تحت لیسانس آن ها بعضی از کامیپوتر های خوردو را در ایران تولید میکند یا در چین تولید و در اینجا کار مونتاژ را انجام میدهند .

چگونه قطعه کامپیوتر خوردو خود را به صورت انلاین سفارش دهیم؟

برای مشاهده و خرید ایسیو زیمنس بایفیول پژو پارس از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

 زیمنس بایفیول پژو پارس

مشخصات سخت افزاری ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول:

مشخصات سخت افزاری ایسیو زیمنس بایفیول

کامپیوتر زیمنس بایفیول همانطور که از ظاهرش مشخص است دارای بدنه ی فلزی و دارای سوکت های پلاستیکی می باشد و همچنین سوکت دو تیکه می باشد و مجموعا پین سمت چپ و راست ۹۰ پایه ی نری  دارند که بر روی برد منتاژ شده است.

زیر قاب فلزی که در تصویر مشاهده میکنید یک برد الکترونیکی وجود دارد که بر رویش قطعات الکترونیکی سوار و نصب شده است و IC برنامه پذیر میکرو کنترلر دارد و این قطعات کنترل سوخت  بنزین و گاز را با هم در اختیار دارند .

نمونه های از کلید های تبدیل سوخت که راننده با استفاده از این کلیدها میتواند بین سوخت گاز و بنزین سویچ کند:

کلید های تبدیل سوخت در زیمنس بایفیول

کلید های تبدیل سوخت در زیمنس بایفیول

شرکت ساپیا و استفاده از زیمنس بایفیول : 

شرکت سایپا که ماشین های دوگانه سوزش که پراید و خانواده پراید ها و بعضا بر روی تیبا نیز که گاز سوز کرده زیمنس بایفیول استفاده کرده است و محل نصب قطعه نیز زیر قاب فرمان بالای پدال کلاج می باشد .

شرکت ایرانخودرو و استفاده از زیمنس بایفیول : 

شرکت ایرانخودرو نیز بر روی ROA ، پیکان وانت ، پژو ۴۰۵ ، پارس ، سمند و آریسان ، زیمنس بایفیول را استفاده کرده و محل نصب قطعه هم در همه خودرو ها داخل محفظه موتور بوده است .

موتور های XU7 و EF7 در ایران دوگانه سوز شدند که موتور EF7 در واقع میتوان گفت پایه گاز سوز طراحی شده است یعنی گاز سوز طراحی شده است اما موتور XU7 ابتدا بنزین سوز بوده و سپس به صورت گاز سوز شده است .

محل قرار گیری مخزن سوخت CNG در هنگام استفاده از زیمنس بایفیول:

وقتی سوخت گاز(CNG) به ماشین بنزین سوز مثل پژو ۴۰۵ موتور XU7 اضافه میشود یک مخزن سوخت داخل صندوق عقب قرار میگیرد و مسیر انتقال ، سنسور های فشار ، قطع کن ها ، رگولاتور ها ، ریل سوخت گاز ، سنسور های فشار گاز ، دمای گاز ، سیستم خنک کننده رگولاتور و کامپیوتر گاز به ماشین اضافه می شود.

اجزاء اضافه شده در خودرو دوگانه سوز CNG:

مخزن سوخت
سنسور فشار سر مخزن
شیر برقی سر مخزن
مسیر (لوله های پر فشار )انتقال گاز
رگولاتور کاهنده فشار گاز
سنسور های دما و فشار رگولاتور گاز
مسیر انتقال گاز کم فشار از رگولاتور به ریل سوخت گاز
سنسور فشار ریل گاز
ریل سوخت گاز
سوزن های تزریق سوخت گاز
ایسیو(ECU) گاز
کلید تبدیل سوخت

محل نصب ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول روی پژو پارس دوگانه شرکتی ۹۱:

ایسیو زیمنس بایفیول روی پژو پارس دوگانه شرکتی ۹۱

نمای پشت ایسیو(ECU) :ایسیو زیمنس بایفیول روی پژو پارس دوگانه شرکتی ۹۱

دلیل سرقت رفتن زیمنس های بایفیول و بهترین روش مقابله با آن : 

کامپیوتر های بایفیول یا دوگانه سوز به دلیل پیچیده بودن سخت افزارشان یک مقدار گران تر از کامپیوتر های تک سوز هستند و در بعضی مواقع قیمتشان دو برابر است و این موضوع باعث می شود که در بعضی از مناطق به دلیل قیمت بالای قطعه به سرقت برود.

پیشنهاد ما به صاحبین خودرو استفاده از قفل کاپوت و قفل ایسیو(ECU) می باشد و ماشین را معمولا در پارکینگ و جایی که امن باشد پارک کنند . 

برسی برچسب روی ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول:

ایسیو زیمنس بایفیول

  • در سمت راست لوگوی خودروساز را مشاهده میکنید که آرم سمند و پایین آن هم نوشته شده است. IKCO  که به معنای شرکت ایرانخودرو می باشد که سفارش این قطعه را برای خودرو های خودش داده است و این قطعه مربوط به پژو ۴۰۵ می باشد و بر روی پژو پارس نیز استفاده شده است . 
  • سمت چپ تصویر برند شرکت کروز می باشد که در واقع تولید کننده این قطعه میباشد.
  • عبارتند ۵WY1M11G-ECMB کالیبراسیون نرم افزار این قطعه محسوب می شود .
  • عبارت  CNG وسط برچسب نیز نشان دهنده ی این است که این کامپیوتر برای ماشین بنزینی و گاز سوز استفاده می شود که از نوع گاز CNG می باشد .
  • عبارت SIM2K-48VR مربوط به سخت افزار، ایسیو(ECU) های دوگانه سوز می شود که مربوط به همین قطعه است و شناسه سخت افزار محسوب می شود .
  • P405 مربوط به نوع خودرو می شود که پژو ۴۰۵ می باشد .
  • XU7 مربوط به موتور خودرو می باشد که این کامپیوتر نوع موتور XU7 کنترل می شود.
  • عبارت PTP نوع انتقال اطلاعات از کامپیوتر به پنل پشت آمپر است که پوینت تو پوینت است .
  • E4 تیز مربوطه به سیستم استاندارد آلایندگی یورو ۴ می باشد.
  • YG20240246 شناسه قطعه کامیپوتر برای خودرو ساز می باشد که توسط این شناسه نمایندگی ها می شناسند که این قطعه مربوط به چه ماشین و مدلی می باشد .
  • بارکد نیز لیبل نیز تمامی اطلاعات را در خود ذخیره و با اسکن کردن می توان به  تمامی اطلاعات دسترسی پیدا کرد و از صحت اطلاعات روی بدنه مطمن شد.

راهنمای تصویری تعمیرات زیمنس بایفیول شبکه دار CBR

راهنمای تصویری تعمیرات زیمنس بایفیول شبکه دار CBR

۱ – آیسی مولتی انژکتوری های ۱ و ۲ – A2C08350 / گرمکن اکسیژن / شیربرقی گاز / رله اول / چراغ چک / انژکتوری های گاز ۳ و ۴

۲ – آیسی مولتی انژکتورهای ۳ و ۴ / A2C08350 / فن / کولر /  شیر برقی گاز / رله دوم / کنیستر / انژکتورهای گاز ۱ و ۲

۳ – تقویت کننده انژکتوری های گاز ۳ و ۴ – ۲N604L

۴ – تقویت کننده انژکتوری های گاز  ۱ و ۲ – ۲N604L

۵ – آیسی گیت فلیپ فلاپ – ۷۴HC574D

۶ – رم استاتیک – CY62256NLL

۷ – آیسی درایور استپرموتور U705

۸ – آیسی رگولاتور ولتاژ A2C56211

۹ – ترانزیستور درایور کویل ۲ و ۳ – V5036

۱۰ – ترانزیستور درایور کویل ۱ و ۴ – V5036

راهنمای تصویری تعمیرات زیمنس بایفیول شبکه دار CBR

۱ – میکروکنترلر ۱۶ بیتی SAK-C167CS

۲ – حافظه فلش ۵۱۲ کلیو بایتی M29F400FM

۳ – آیسی واسط دریافت سیگنال از ۷۴HC485 سنسور دمای هوا و سطح سنج سوخت داخل باک

۴ – آیسی ارتباط با دستگاه عیب ATM46C3 یاب / دریافت کننده سیگنال دور موتور و فیدبک از کویل

۵ – پردازنده سیگنال سنسور ناک TPIC8101

۶ – آیسی گیت ار انژکتور گاز ۷۴HC32D

۷ – آیسی تقویت کننده ورودی انژکتور – ML2901

۸ – گیت ار انژکتورهای بنزین – ۷۴HC32D

۹ – آیسی ارتباط کن – TLE6250G

مکانیزم کار کامپیوتر بایفیول :

کامپیوتر ابتدا که راننده قصد روشن کردن ماشین را دارد روی سوخت بنزین روشن می شود تا خودرو بدون ایراد و سریع تر روشن شود و اگر کلید تبدیل سوخت بر روی CNG باشد روی ساخت گاز حرکتش را ادامه میدهد.   

استراتژی کامپیوتر به این شکل است که برای این که از سوخت بنزین به سوخت گاز حرکت کند و تبدیل سوخت را انجام دهد و انژکتور های گاز را جایگزین انژکتورهای بنزین کند و رله پمپ بنزین را خاموش کند.

ابتدا باید سنسور های که مربوطه به گاز می باشد مانند فشار گاز ، دمای گاز را بخواند و اطلاعات را انالیز کند. اگر کوچیک ترین خطا وجود داشته باشد یا مقادیری که از سنسور ها میخواند صحیح نباشد روی سوخت گاز سویچ نمیکند .

و وقتی روی سوخت گاز سویچ کرد و همه موارد به درستی و بدون ایراد بود باز هم مدام سنسور های گاز را انالیز و بررسی میکند و با کوچیک ترین خطا از روی سوخت گاز خارج می شود و به سوخت بنزین بر میگردد .

برخی ایرادات شایع در ماشین های دوگانه سوز:

– ماشین روشن نمی شود؟!

  • زمانی که ماشین روشن نمی شود دلیل زیادی وجود دارد از باتری گرفته تا رله پمپ بنزین و سیستم انتقال برق به ایسیو (ECU) و کد سویچ و … که باعث می شود ماشین روشن نشود .

-ماشین بر روی بنزین روشن می شود ولی روی گاز خیر؟!

  • در این صورت ممکن است کلید تبدیل سوخت یا کامیپوتر یا سیم کشی ماشین ایراد داشته باشد .

-ماشین روی بنزین خوب کار میکند و روشن می شود ولی روی گاز درست کار نمیکند و ریپ میزند ؟!

  • در این ایراد هم انژکتور های گاز و سنسور فشار گاز و فشار ربلاتور باید مورد بررسی قرار گیرد .
  • فرمانی که از کامپیوتر زیمنس بایفیول برای انژکتور ها می رود باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا سیگنال منفی برای انژکتور گاز درست ارسال می شود یا نه . 

-ایراد بعدی مربوط می شود به اینکه مالک خودرو اعلام میکند که موقع حرکت ناگهان از روی سوخت گاز خارج می شود و روی سوخت بنزین بدون هیچ دلیلی می رود؟!

  • این خطا ممکن است مربوط به خطای داخلی خود ایسیو(ECU) باشد و یا اعلام خرابی داخل یکی از قطعات گاز که تعمیر کار باید دستگاه دیاگ را به ماشین اتصال و خطایی که ایجاد شده است را خواند و تشخیص دهد . 

نکته مهم برای صاحبین خودرو : 

نکته مهمی که وجود دارد این است که بعضی از تعمیرکارها برای اینکه هزینه خرید این قطعه را از روی دوش مالک خودرو بردارند اقدام به دوگانه کردن کامپیوتر زیمنسی که تک سوز هستند میکنند.

ما این کار را به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنیم و کار درستی نمی باشد زیرا منتاژ کردن قطعات اضافی روی کامپیوتر هایی که بنزینی هستند یکسری مخاطراتی ایجاد میکند و اصلا پیشنهاد نمی شود .

چرا که طبق استاندارد کامیپوتر برای سیستم گاز توسط شرکتی که مجوز های لازم را دارد ساخته و مونتاژ شود . دوگانه کردن ماشین هایی که تک سوز هستند تحت نظر موسسه استاندارد در کارگاه های مجاز باید انجام شود . 

نکته : در صورتی که ایسیو(ECU) مورد نظر شما در سایت فروشگاهی ما(فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک) موجود نبود یا وجود نداشت تصویر ایسیو(ECU) مورد نظر خود را برای ما به شماره زیر در واتساپ ارسال نمایید تا مشاوره لازم به شما داده شود. 

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید.

شماره موبایل : ۰۹۱۲ ۶۸۰ ۷۷۴۰
شماره موبایل : ۰۹۳۸ ۹۴۹ ۵۳۴۷
ادمین کانال : @hamzeeeee
کانال تلگرام : @iran_ecu_tejarat
اینستاگرام : ecu_bank
واتساپ : ۰۹۳۸ ۹۴۹ ۵۳۴۷
فروشگاه : فروشگاه ایسیو بانک

 

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *