جعبه فیوز چیست ؟

جعبه فیوز در ماشین ها به باکس یا قابی گفته میشوند که فیوزها و رل هایی در آنها نصب یا چیده میشوند. این فیوزها و رله ها مسیر جریان مصرف کننده های برقی در خودرو را تشکیل میدهند .در اثر تصادف یا اتصالی یا ایرادی در مصرف کننده خودرو مسیر الکتریکی مصرف کننده یا المان الکتریکی در خودرو به وسیله ی فیوزها محافظت میشود.

درون جعبه فیوزهایی که در خودرو ۲۰۶ فرانسوی که از سال ۸۱ شروع و تا ۹۱ تولید شدند احتمالا رله هایی وجود داشته باشد که با نام  Fuse box یا جعبه فیوز شناخته شده می باشند.

برای مشاهده و خرید واحد کنترل الکترونیکی مرکزی (BSI) پژو ۲۰۶ فرانسوی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید واحد کنترل الکترونیکی مرکزی (BSI) پژو ۲۰۶ فرانسوی

محل نصب جعبه فیوز BSM در خودرو ۲۰۶ :

محل نصب جعبه فیوز BSM در خودرو ۲۰۶

محل نصب جعبه فیوز و یونیت الکترونیکی BSI در پژو ۲۰۶ فرانسوی:

محل نصب جعبه فیوز و یونیت الکترونیکی BSI در پژو ۲۰۶ فرانسوی

انواع مدل جعبه فیوز عبارتند از:

  • جعبه فیوز داخل موتور(BSM) که با نام  (BM34) نیز شناخته شده می باشد.
  • جعبه فیوز داخل کابین (BSI)

نکته : جعبه فیوز داخل موتور به این معنی می باشد که محل نصب آن زیر کاپوت می باشد و نباید تصور شود که جعبه فیوز داخل خود موتور ماشین است . و همچنین کاپوت جلو را محفظه موتور می نامند .

محل نصب BSI داخل کابین سرنشین زیر داشبورد سمت چپ زیر قاب فرمان بالای پدال گاز و کلاج و ترمز می باشد .

تصویر محل نصب BSM سمت راننده پشت چراغ سمت راننده:

تصویر محل نصب BSM سمت راننده پشت چراغ سمت راننده

تصویر پشت برد الکترونیکی BSI:

تصویر پشت برد الکترونیکی BSI

جعبه فیوز BSM یا جعبه فیوز داخل موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به بالا دارای ۲ برند اصلی می باشند. 

انواع برند های جعبه فیوز :

  • برند DELPHI
  • برند SIEMENS

و یک مدل به نام طرح زیمنس که جدیدا وارد بازار شده و در واقع کپی از زیمنس است و اصلی محسوب نمیشود و چینی است که برند DELPHI  برند درجه دو و برند SIEMENS برند درجه یک است.

نکته مهم در مورد برند DELPHI غیر قابل تعمیر بودن آن به محض خراب شدن برد است که عملا باید دور انداخته و قابل استفاده مجدد نیست .

تصویر نود برند DELPHI :

تصویر نود برند DELPHI

جعبه فیوز های BSM با کد B2,B3,B4,B5 کد گذاری میشوند که تفاوتشان با هم در چند فیوز و اپشن اضافه نسبت به هم می باشد.

برند B2 در واقع مه شکن جلو را ندارد و برند B5 در ماشین های ایرانی استفاده نشده است که معمولا برای کاربرد هایی مانند چراغ شور استفاده میشود که در ماشین های ایرانی این اپشن وجود ندارد و در ماشین های اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. 

راهنمای جعبه فیوز BSM B5 که میتوان گفت کامل ترین جعبه فیوز ۲۰۶ میباشد .و بر روی ماشین های ایرانی هم به راحتی قابل  نصب است .

تصاویر راهنمای جعبه فیوز BSM B5 :

محل نصب نود BSI داخل کابین سر نشین زیر قاب فرمان نصب می باشد .

تصاویر راهنمای جعبه فیوز BSM B5

۱- V23076-A3001-D142 : رله موتور تهویه داخل اتاق                        F7- آمپر ۲۰ : فیوز پمپ شیشه شور چراغ های جلو

۲- ۵۱ND1Q : رله نور بلای چراغ جلو                                              F8- آمپر ۲۰ : یونیت انژکتور – رله دور تند فن

۳- ۵۱NDQ : رله نور پایین چراغ جلو                                             F9- آمپر ۱۵ : چراغ نور پایین سمت راست

۴- V23076-A3001-D142 : رله تغذیه ایسیو موتور                            F10- آمپر ۱۵ : چراغ نور پایین ست چپ

۵- V23076-A3001-D142 : رله پمپ بنزین و انژکتورها و کویل ها         F11- آمپر ۱۰ : چراغ نور بالا سمت چپ – پمپ شیشه شور

۶- V23076-A3001-ِ۱۴۲ : رله پمپ هوا                                          F12- آمپر ۱۰ : چراغ نور بالا سمت راست

۷- ۵۱۲ND10-W1 : رله بوق و آب پاش عقب                                    F13- آمپر ۱۵: بوق

۸- ۵۱ND10-W1 : رله آب پاش جلو                                                F14- آمپر ۱۰ : پمپ شیشه شور

۹- ۵۱ND10-W1 : رله مه شکن جلو                                                F15- آمپر ۳۰ : انژکتور – کویل -سنسور اکسیژن

۱۰- ۵۱Nd10-W1 : رله برف پاکن جلو                                              F16- آمپر ۳۰ : فیوز رله پمپ هوا

۱۱- ۵۱Nd10-W1 : رله برف پاکن جلو                                              F18- آمپر ۴۰ : فیوز مجموعه کولر بخاری

۱۲- ۵۱ND10-W1 : رله تجهییزات شوینده چراغ جلو                           ۱۰V-NR -P1 (ده پایه سیاه)

F1- آمپر ۱۰: فیوز رله دور تند فن – سنسور دنده عقب – سنسور سرعت خودرو

F2- آمپر ۱۵ : پمپ بنزین                                                          ۱۶V-NR -P2 (شانزده پایه سیاه)

F3- آمپر ۱۰ : یونیت انژکتور – یونیت گیربکس اتوماتیک                  ۲V-NR -P3 (دو پایه سیاه)

F4- آمپر ۱۰ : یونیت ترمز ABS ای بی اس                                    ۱۶V-GR -P4 (شانزده پایه خاکستری)

F5- آمپر ۱۰ : فیوز رله ی BSI بی اس ای                                       ۱۶V-VF -P5 (شانزده پایه سبز)

F6- آمپر ۱۵ : فیوز گیربکس اتوماتیک

راهنمایی تعمیرات روی برد کنترلر BSI :

راهنمایی تعمییرات روی برد کنترلر BSI

۱- D79F00115GL : میکروکنترلر

۲- TLE4275: آیسی رگولاتور ۵ ولت

۳- BTS480S2 : آیسی راه انداز راهنماها و فلاشر

۴- VNQ660SP : آیسی راه انداز چراغ کوچک و مه شکن

۵- VNQ660SP : آیسی راه انداز کمپرسور کولر و چراغ سقف

۶- A82C250 : آی سی شبکه کن

۷- ۹۵۱۶۰ : حافظه ی اییپرام _پشت برد

۸- AMlS MTC_30521 : آی سی شبکه ون برای ارتباط با BSM و COM

۹- AMIS MTC- 305212 : آیسی شبکه و ارتباط با آمپر و رادیو و ساعت

۱۰- AMIS MTC-30521 : رزرو بدون استفاده

۱۱- NCV1413 : منفی رله های قفل کن در ها – برف پاکن عقب – شیشه بالا بر

۱۲- NCV1413 : منفی رله شبکه و گرمکن شیشه

۱۳- GEC44 : برف پاکن جلو – سویچ روغن ترمز – حالت اسپورت گیربوکس – ترمز دستی

۱۴- BCP55 : ترانزیستور نشان گر سطح روغن

۱۵- ۲۹۰۳ : تقویت کننده عملیاتی

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی:

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی

۱- ۴۰ پایه نری متصل به سوکت ۴۰ پایه خاکستری

۲- ۴۰ پایه نری متصل شود به سوکت ۴۰ پایه سفید

۳- ۴۰ پایه نری متصل شود به سوکت ۴۰ پایه مشکی

۴- ۶ پایه نری متصل به سوکت ۶ پایه مشکی

۵- ۱۶ پایه مشکی متصل شود به سوکت ۱۶ پایه مشکی

۶- ۱۰ پایه متصل شود به به سوکت ۱۰ پایه مشکی

۷- ۱۰ پایه متصل شود به سوکت ۱۰ پایه مشکی

۸- ۲ پتیه نری به ۲ پایه مشکی وصل شود

۹- ۱۶ پایه نری به ۱۶ پایه خاکستری

۱۰- ۲ پایه نری به ۲ پایه خاکستری مادگی

F1- فیوز ۱۵ آمپری گرمکن صندلی

F4- فیوز ۲۰ آمپری صفحه نمایش ، کنترل یونیت ماهواره ، روشنایی صندوق

F5- فیوز ۱۵ آمپری عیب یابی گیربکس اتومات

F6- ده آمپری سطح مایع خنک کننده گیربکس

F7- پانزده آمپری کنترل یونیت دزدگیر و آموزش رانندگی

F9- سی آمپر شیشه بالابر برقی عقب

F10- چهل آمپری گرمکن شیشه عقب و آینه جانبی

F11- پانزده آمپری برف پاکگن عقب

F12- سی آمپر شیشه بالابر جلو و سانروف

F14- ده  آمپری جعبه فیوز داخل موتور ، کنترل ستون فرمان ، سنسور باران

F15- پانزده آمپری پنل آمپر ، صفحه نمایش ، کولر ، رادیو

F16- سی آمپری کنترل قفل مرکزی

F20- ده آمپر چراغ ترمز راست

F21- سی آمپری چراغ ترمز چپ . چراغ سوم ترمز

F22- سی آمپر لامپ سقفی ، لامپ نقشه خوانی و فندک

برای مشاهده و خرید جعبه فیوز BSM پژو ۲۰۶ فرانسوی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید جعبه فیوز BSM پژو ۲۰۶ فرانسوی

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی

زیر برد رله و سوکت و فیوز BSI :

زیر برد رله و سوکت و فیوز BSI

راهنمای تعمیرات فیوز های BSI برند دلفی : 

راهنمای تعمیرات فیوز های BSI برند دلفی

F1- آمپر ۱۰ : چرخ های دنده عقب – سنسور سرعت

F2- آمپر ۱۵ : شیر برقی کنیستر – پمپ سوخت

F3- آمپر ۱۰ : واحد کنترل ABS/EPS

F4- آمپر ۱۰ : فیوز واحد کنترل گیربکس اتوماتیک واحد کنترل موتور

F5- آمپر ۱۰ : فیوز رله BSI

F6- آمپر ۱۵ : فیوز چراغ های مه شکن

F7- آمپر ۲۰ : فیوز پمپ شستوشوی شیه های عقب

F8- آمپر ۲۰ : فیوز رله فن – واحد کنترل موتور – شیر برقی

F9- آمپر ۱۵ : فیوز چراغ نوز پایین سمت چپ

F10- آمپر ۱۵ : فیوز چراغ نور پایین سمت راست

F11- آمپر ۱۰ : فیوز چراغ نور بالا سمت چپ

F12- آمپر ۱۰ : فیوز چراغ نور بالا سمت راست

F13- آمپر ۱۵: بوق

F14- آمپر ۱۰ : پمپ شیشه شور شیشه های جلو

F15-آمپر ۳۰ : فیوز واحد دریچه گاز – سنسور اکسیژن – واحد کنترل موتور – کویل احتراق – شیر برقی موتور کنترل موتور – انژکتور

F16- آمپر ۳۰ : فیوز رله ی پمپ هوا

F17 : آمپر ۳۰ : فیوز برف پاکن سرعت بالا و سرعت پایین

F18- آمپر ۴۰ : فیوز پنکه تهویه مطبوع

۱۰V-NR-P1 (ده پایه سیاره)

۱۶V-NR-P2 (شانزده پایه سیاه)

۱۶V-GR -P3 (شانزده پایه خاکستری)

۱۶V-VE -P4 (شانزده پایه سبز)

۲V-NE-P5 (دو پایه سیاه)

انواع برد داخلی BSI :

  • برد رله و جعبه فیوز ها 
  • برد کنترلر یا میکروکنترلر

همچنین که در تصویر های بالا مشاهده میکنید برد کنترلر یکسری IC داخلش می باشد و عملا فیوز بر رویش استفاده نشده است و دارای چندین کانکتور و یکسری IC می باشد که میکروکنترلر مهمترین قطعه روی این یونیت می باشد.

برد رله نیز، همین طوری که مشاهده میکنید یکسری رله و فیوز بر رویش نصب شده است که روی برد کنترولر قرار میگیرد . و تمامی این مجموعه درون یک قاب قرار میگیرد که به آن BSI گفته میشود .

نود BSI یا جعبه فیوز BSI یا یونیت الکترونیکی مرکزی سیستم برق مولتی پلکس پژو ۲۰۶ است .که با کامپیوتر ماشین  ABS  ، BSM ، COM 2000 ، رادیو ضبط و صفحه نمایش ارتباط مستقیم دارد و به این بخش ها اطلاعات می رساند .

انواع شبکه های مالتی پلکس فرانسوی :

۱- شبکه CAN

۲- شبکه VAN

۱ – اجزای شبکه CAN  عبارتند از :

  • کنترل یونیت موتور ECU
  • کنترل یونیت گیربکس اتوماتیک ACU
  • کنترل یونیت ترمز ضد قفل ABS
  • کنترل یونیت مرکزی BSI

۲ – اجزا شبکه VAN:

  • جعبه فیوز و رله داخل موتور BSM
  • کنترل یونیت ایربگ
  • کام ۲۰۰۰(COM 2000)
  • رادیو پخش
  • پنل بخاری
  • آمپر
  • ساعت (صفحه نمایشگر چند منظوره)

که این دو شبکه وظیفه انتقال اطلاعات بین دو نود را بر عهده دارند.

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

4 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *