جعبه فیوز چیست ؟

جعبه فیوز در ماشین ها به باکس یا قابی گفته میشوند که فیوزها و رل هایی در آنها نصب یا چیده میشوند. این فیوزها و رله ها مسیر جریان مصرف کننده های برقی در خودرو را تشکیل میدهند .در اثر تصادف یا اتصالی یا ایرادی در مصرف کننده خودرو مسیر الکتریکی مصرف کننده یا المان الکتریکی در خودرو به وسیله ی فیوزها محافظت میشود.

درون جعبه فیوزهایی که در خودرو ۲۰۶ فرانسوی که از سال ۸۱ شروع و تا ۹۱ تولید شدند احتمالا رله هایی وجود داشته باشد که با نام  Fuse box یا جعبه فیوز شناخته شده می باشند.

برای مشاهده و خرید واحد کنترل الکترونیکی مرکزی (BSI) پژو ۲۰۶ فرانسوی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید واحد کنترل الکترونیکی مرکزی (BSI) پژو ۲۰۶ فرانسوی

محل نصب جعبه فیوز BSM در خودرو ۲۰۶ :

محل نصب جعبه فیوز BSM در خودرو ۲۰۶

محل نصب جعبه فیوز و یونیت الکترونیکی BSI در پژو ۲۰۶ فرانسوی:

محل نصب جعبه فیوز و یونیت الکترونیکی BSI در پژو ۲۰۶ فرانسوی

انواع مدل جعبه فیوز عبارتند از:

  • جعبه فیوز داخل موتور(BSM) که با نام  (BM34) نیز شناخته شده می باشد.
  • جعبه فیوز داخل کابین (BSI)

نکته : جعبه فیوز داخل موتور به این معنی می باشد که محل نصب آن زیر کاپوت می باشد و نباید تصور شود که جعبه فیوز داخل خود موتور ماشین است . و همچنین کاپوت جلو را محفظه موتور می نامند .

محل نصب BSI داخل کابین سرنشین زیر داشبورد سمت چپ زیر قاب فرمان بالای پدال گاز و کلاج و ترمز می باشد .

تصویر محل نصب BSM سمت راننده پشت چراغ سمت راننده:

تصویر محل نصب BSM سمت راننده پشت چراغ سمت راننده

تصویر پشت برد الکترونیکی BSI:

تصویر پشت برد الکترونیکی BSI

جعبه فیوز BSM یا جعبه فیوز داخل موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به بالا دارای ۲ برند اصلی می باشند. 

انواع برند های جعبه فیوز :

  • برند DELPHI
  • برند SIEMENS

و یک مدل به نام طرح زیمنس که جدیدا وارد بازار شده و در واقع کپی از زیمنس است و اصلی محسوب نمیشود و چینی است که برند DELPHI  برند درجه دو و برند SIEMENS برند درجه یک است.

نکته مهم در مورد برند DELPHI غیر قابل تعمیر بودن آن به محض خراب شدن برد است که عملا باید دور انداخته و قابل استفاده مجدد نیست .

تصویر نود برند DELPHI :

تصویر نود برند DELPHI

جعبه فیوز های BSM با کد B2,B3,B4,B5 کد گذاری میشوند که تفاوتشان با هم در چند فیوز و اپشن اضافه نسبت به هم می باشد.

برند B2 در واقع مه شکن جلو را ندارد و برند B5 در ماشین های ایرانی استفاده نشده است که معمولا برای کاربرد هایی مانند چراغ شور استفاده میشود که در ماشین های ایرانی این اپشن وجود ندارد و در ماشین های اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. 

راهنمای جعبه فیوز BSM B5 که میتوان گفت کامل ترین جعبه فیوز ۲۰۶ میباشد .و بر روی ماشین های ایرانی هم به راحتی قابل  نصب است .

تصاویر راهنمای جعبه فیوز BSM B5 :

محل نصب نود BSI داخل کابین سر نشین زیر قاب فرمان نصب می باشد .

تصاویر راهنمای جعبه فیوز BSM B5

شماره قطعه در تصویر شماره فنی قطعه توضیحات
۱ V23076-A3001-D142 رله موتور تهویه داخل اتاق
۲ ۵۱ND1Q رله نور بلای چراغ جلو
۳ ۵۱NDQ رله نور پایین چراغ جلو
۴ V23076-A3001-D142 رله تغذیه ایسیو موتور
۵ V23076-A3001-D142 رله پمپ بنزین و انژکتورها و کویل ها
۶ V23076-A3001-ِ۱۴۲ رله پمپ هوا
۷ ۵۱۲ND10-W1 رله بوق و آب پاش عقب
۸ ۵۱ND10-W1 رله آب پاش جلو
۹ ۵۱ND10-W1 رله مه شکن جلو
۱۰ ۵۱Nd10-W1 رله برف پاکن جلو
۱۱ ۵۱Nd10-W1 رله برف پاکن جلو
۱۲ ۵۱ND10-W1 رله تجهییزات شوینده چراغ جلو
F1 آمپر ۱۰ فیوز رله دور تند فن – سنسور دنده عقب – سنسور سرعت خودرو
F2 آمپر ۱۵ پمپ بنزین
P2 ۱۶V-NR
F3 آمپر ۱۰ یونیت انژکتور – یونیت گیربکس اتوماتیک
P3 ۲V-NR – (دو پایه سیاه)
F4 آمپر ۱۰ یونیت ترمز ABS ای بی اس
F5 آمپر ۱۰ فیوز رله ی BSI بی اس ای
P4 ۱۶V-GR – (شانزده پایه خاکستری)
P1  ۱۰V-NR  (ده پایه سیاه)
F7 آمپر ۲۰ فیوز پمپ شیشه شور چراغ های جلو
F8 آمپر ۲۰ یونیت انژکتور – رله دور تند فن
F9 آمپر ۱۵ چراغ نور پایین سمت راست
F10 آمپر ۱۵ چراغ نور پایین ست چپ
F11 آمپر ۱۰ چراغ نور بالا سمت چپ – پمپ شیشه شور
F12 آمپر ۱۰ چراغ نور بالا سمت راست
F13 آمپر ۱۵ بوق
F14 آمپر ۱۰ پمپ شیشه شور
 F15 آمپر ۳۰ انژکتور – کویل -سنسور اکسیژن
F16 آمپر ۳۰ فیوز رله پمپ هوا
F18 آمپر ۴۰ فیوز مجموعه کولر بخاری
P5
۱۶V-VF – (شانزده پایه سبز)
F6
آمپر ۱۵ فیوز گیربکس اتوماتیک

راهنمایی تعمیرات روی برد کنترلر BSI :

راهنمایی تعمییرات روی برد کنترلر BSI

شماره قطعه در تصویر شماره فنی قطعه توضیحات
۱ D79F00115GL میکروکنترلر
۲ TLE4275 آیسی رگولاتور ۵ ولت
۳ BTS480S2 آیسی راه انداز راهنماها و فلاشر
۴ VNQ660SP آیسی راه انداز چراغ کوچک و مه شکن
۵ VNQ660SP آیسی راه انداز کمپرسور کولر و چراغ سقف
۶ A82C250 آی سی شبکه کن
۷ ۹۵۱۶۰ حافظه ی اییپرام _پشت برد
۸ AMlS MTC_30521 آی سی شبکه ون برای ارتباط با BSM و COM
۹ AMIS MTC- 305212 آیسی شبکه و ارتباط با آمپر و رادیو و ساعت
۱۰ AMIS MTC-30521 رزرو بدون استفاده
۱۱ NCV1413 منفی رله های قفل کن در ها – برف پاکن عقب – شیشه بالا بر
۱۲ NCV1413 منفی رله شبکه و گرمکن شیشه
۱۳ GEC44 برف پاکن جلو – سویچ روغن ترمز – حالت اسپورت گیربوکس – ترمز دستی
۱۴ BCP55 ترانزیستور نشان گر سطح روغن
۱۵ ۲۹۰۳ تقویت کننده عملیاتی

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی:

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی

شماره قطعه در تصویر توضیحات
۱ ۴۰ پایه نری متصل به سوکت ۴۰ پایه خاکستری
۲ ۴۰ پایه نری متصل شود به سوکت ۴۰ پایه سفید
۳ ۴۰ پایه نری متصل شود به سوکت ۴۰ پایه مشکی
۴ ۶ پایه نری متصل به سوکت ۶ پایه مشکی
۵ ۱۶ پایه مشکی متصل شود به سوکت ۱۶ پایه مشکی
۶ ۱۰ پایه متصل شود به به سوکت ۱۰ پایه مشکی
۷ ۱۰ پایه متصل شود به سوکت ۱۰ پایه مشکی
۸ ۲ پتیه نری به ۲ پایه مشکی وصل شود
۹ ۱۶ پایه نری به ۱۶ پایه خاکستری
۱۰ ۲ پایه نری به ۲ پایه خاکستری مادگی
F1 فیوز ۱۵ آمپری گرمکن صندلی
F4 فیوز ۲۰ آمپری صفحه نمایش ، کنترل یونیت ماهواره ، روشنایی صندوق
F5 فیوز ۱۵ آمپری عیب یابی گیربکس اتومات
F6 ده آمپری سطح مایع خنک کننده گیربکس
F7 پانزده آمپری کنترل یونیت دزدگیر و آموزش رانندگی
F9 سی آمپر شیشه بالابر برقی عقب
F10 چهل آمپری گرمکن شیشه عقب و آینه جانبی
F11 پانزده آمپری برف پاکگن عقب
F12 سی آمپر شیشه بالابر جلو و سانروف
F14 ده  آمپری جعبه فیوز داخل موتور ، کنترل ستون فرمان ، سنسور باران
F15 پانزده آمپری پنل آمپر ، صفحه نمایش ، کولر ، رادیو
F16 سی آمپری کنترل قفل مرکزی
F20 ده آمپر چراغ ترمز راست
F21 سی آمپری چراغ ترمز چپ . چراغ سوم ترمز
F22 سی آمپر لامپ سقفی ، لامپ نقشه خوانی و فندک

برای مشاهده و خرید جعبه فیوز BSM پژو ۲۰۶ فرانسوی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید جعبه فیوز BSM پژو ۲۰۶ فرانسوی

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی

راهنمای تعمیرات جعبه فیوز BSI پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسوی

زیر برد رله و سوکت و فیوز BSI :

زیر برد رله و سوکت و فیوز BSI

راهنمای تعمیرات فیوز های BSI برند دلفی : 

راهنمای تعمیرات فیوز های BSI برند دلفی

شماره قطعه در تصویر شماره فنی قطعه توضیحات
F1 آمپر ۱۰ چرخ های دنده عقب – سنسور سرعت
F2 آمپر ۱۵ شیر برقی کنیستر – پمپ سوخت
F3 آمپر ۱۰ واحد کنترل ABS/EPS
F4 آمپر ۱۰ فیوز واحد کنترل گیربکس اتوماتیک واحد کنترل موتور
F5 آمپر ۱۰ فیوز رله BSI
F6 آمپر ۱۵ فیوز چراغ های مه شکن
F7 آمپر ۲۰ فیوز پمپ شستوشوی شیه های عقب
F8 آمپر ۲۰ فیوز رله فن – واحد کنترل موتور – شیر برقی
F9 آمپر ۱۵ فیوز چراغ نوز پایین سمت چپ
F10 آمپر ۱۵ فیوز چراغ نور پایین سمت راست
F11 آمپر ۱۰ فیوز چراغ نور بالا سمت چپ
F12 آمپر ۱۰ فیوز چراغ نور بالا سمت راست
F13 آمپر ۱۵ بوق
F14 آمپر ۱۰ پمپ شیشه شور شیشه های جلو
F15 آمپر ۳۰ فیوز واحد دریچه گاز – سنسور اکسیژن – واحد کنترل موتور – کویل احتراق – شیر برقی موتور کنترل موتور – انژکتور
F16 آمپر ۳۰ فیوز رله ی پمپ هوا
F17 آمپر ۳۰ فیوز برف پاکن سرعت بالا و سرعت پایین
F18 آمپر ۴۰ فیوز پنکه تهویه مطبوع
P1   ۱۰V-NR- (ده پایه سیاره)
P2   ۱۶V-NR- (شانزده پایه سیاه)
P3   ۱۶V-GR – (شانزده پایه خاکستری)
P4   ۱۶V-VE – (شانزده پایه سبز)
P5
  ۲V-NE- (دو پایه سیاه)

انواع برد داخلی BSI :

  • برد رله و جعبه فیوز ها 
  • برد کنترلر یا میکروکنترلر

همچنین که در تصویر های بالا مشاهده میکنید برد کنترلر یکسری IC داخلش می باشد و عملا فیوز بر رویش استفاده نشده است و دارای چندین کانکتور و یکسری IC می باشد که میکروکنترلر مهمترین قطعه روی این یونیت می باشد.

برد رله نیز، همین طوری که مشاهده میکنید یکسری رله و فیوز بر رویش نصب شده است که روی برد کنترولر قرار میگیرد . و تمامی این مجموعه درون یک قاب قرار میگیرد که به آن BSI گفته میشود .

نود BSI یا جعبه فیوز BSI یا یونیت الکترونیکی مرکزی سیستم برق مولتی پلکس پژو ۲۰۶ است .که با کامپیوتر ماشین  ABS  ، BSM ، COM 2000 ، رادیو ضبط و صفحه نمایش ارتباط مستقیم دارد و به این بخش ها اطلاعات می رساند .

انواع شبکه های مالتی پلکس فرانسوی :

۱- شبکه CAN

۲- شبکه VAN

۱ – اجزای شبکه CAN  عبارتند از :

  • کنترل یونیت موتور ECU
  • کنترل یونیت گیربکس اتوماتیک ACU
  • کنترل یونیت ترمز ضد قفل ABS
  • کنترل یونیت مرکزی BSI

۲ – اجزا شبکه VAN:

  • جعبه فیوز و رله داخل موتور BSM
  • کنترل یونیت ایربگ
  • کام ۲۰۰۰(COM 2000)
  • رادیو پخش
  • پنل بخاری
  • آمپر
  • ساعت (صفحه نمایشگر چند منظوره)

که این دو شبکه وظیفه انتقال اطلاعات بین دو نود را بر عهده دارند.

blank blank blank
blank

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

6 یک نظر

  1. blankرضاشیری پاسخ

    سلام وقتتون بخیر یک ۲۰۶ تیپ ۱ فرانسوی دارم و میخوام سیستم سیمکشی تبدیل به تیپ ۲ بکنم راهنمایی کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *