معرفی ایسیو ME7.4.9 خودرو سمند و دنا

معرفی ایسیو ME7.4.9 خودرو سمند و دنا

در این مقاله به معرفی ایسیو ME7.4.9 که در خودروهای سمند و دنا و دنا پلاس با موتور EF7 به کار رفته می پردازیم .

برسی سخت افزار اعم از کیت الکترونیک مدارات و قطعات الکترونیکی و کانکتور ، نرم افزار اعم از دامپ های خام و بیکد و نحوه استخراج کد کلید و یونیت های جانبی نظیر یونیت اموبیلایزر و نودهای مالتی پلکس را اختصارا معرفی خواهیم کرد .

همچنین نقاط ضعف و قوت ایسیو بوش EF7 یا بوش ME7.4.9 را خواهیم گفت و قیمت بازار آن را اعلام میکنیم .

برای خرید این ای سی یو و نیز دیگر نودهای و یونیت ها و ایسیو های سمند و دنا با ما درتماس باشید .

در خودرو دنا و سمند با موتور EF7 دو نوع ایسیو به کار رفته که یکی از شرکت زیمنس و دیگری از شرکت بوش می باشد .

در تصویر زیر زیمنس و بوش EF7 را مشاهده می کنید .

ایسیو زیمنس سمند EF7 تکسوز با ستاندارد آلایندگی یورو 4

ایسیو زیمنس سمند EF7 تکسوز با ستاندارد آلایندگی یورو ۴

 

معرفی ایسیو ME7.4.9 - تصویر بوش EF7

معرفی ایسیو ME7.4.9 – تصویر بوش EF7

معرفی ایسیو ME7.4.9 – بخش سخت افزار

  • بدنه و قاب و براکت این ای سی یو فلزی است
  • کانکتور نری موجود روی ایسیو پلاستیکی و قفل شوند است
  • ایسیو بوش EF7 آبندی شده است و دورتادور آن بین قاب بالایی و پایینی عایق لاستیکی نرم قرار دارد
  • مدارات داخلی ECU بوش ۷۴۹ پوشش و رزین سراسری مانند ایسیوهای ساژم و والئو ندارد.
  • بجز کانکتور این ایسیو مابقی قطعات SMD یا نصب سطحی هستن .
  • برد این ایسیو چاپ سبز برای حفظ مدارات مسی از رطوبت دارد
  • مارکاژ یا راهنمای برد ایسیو بوش me749 به رنگ سفید است .
  • سخت افزار بوش me749 برای نوع دوگانه سوز و تک سوز یکسان است ولی برنامه های آنها تفاوت دارد
  • این ایسیو بوش ۴٫۹ با نود مرکزی یا BCM ارتباط شبکه از نوع CAN دارد.
  • در خودروهای دوگانه سوز پسوند NG به ۴٫۹ متصل است (ME7.4.9NG)

 

در تصویر زیر پشت و روی برد ایسیو بوش ME7.4.9 را می بینید .

واحد کنترل الکترونیکی موتور EF7 بر عهده ای سی یو بوش ME7.4.9 می باشد که یک کامپیوتر خودرویی دوگانه سوز می باشد (گاز فشرده طبیعی و بنزین)

کانکتور ایسیو بوش ۷۴۹ سه تکه است :

  1. فیش ۳۲ پین طوسی سمت چپ (وقتی برچسب ایسیو به سمت شماست)
  2. فیش ۴۸ پایه قهوه ای وسط
  3. فیش ۴۸ پایه مشکی سمت راست
قاب و بدنه بوش ۷۴۹

قاب و بدنه بوش ۷۴۹

 

کانکتور سه فیش ایسیو بوش ME749

کانکتور سه فیش ایسیو بوش ME749

 

نقشه کانکتورها و پیش های ایسیو بوش ME7.4.9 یا بوش EF7

نقشه کانکتور ۳۲ پایه طوسی بوش ۷۴۹

نقشه کانکتور ۳۲ پایه طوسی بوش ۷۴۹

نقشه کانکتور ۴۸ پایه قهوه ای بوش ۷۴۹

نقشه کانکتور ۴۸ پایه قهوه ای بوش ۷۴۹

نقشه کانکتور ۴۸ پایه مشکی بوش ۷۴۹

نقشه کانکتور ۴۸ پایه مشکی بوش ۷۴۹

جدول نام پین های ایسیو بوش ۷۴۹ یا پین اوت بوش EF7

جدول نام پین های ایسیو بوش ۷۴۹ یا پین اوت بوش EF7

 

معرفی بوش ME7.4.9 – بخش نرم افزار

برنامه ای که از ECU بوش ME749 میتوان استخراج کرد و یا در آن برنامه ریزی کرد در حالت های زیر ممکن است باشد

  1. دامپ خام برنامه تک سوز
  2. دامپ خام برنامه دوگانه سوز
  3. دامپ بدون کد برنامه نک سوز
  4. دامپ بدون کد برنامه دوگانه سوز
  5. دامپ خوانده شده کددار تک سوز
  6. دامپ خوانده شده کددار دوگانه سوز

معنی دامپ خام این است که برای شروع به کار ایسیو روی خودرو جدید روی ایسیو برنامه ریزی می شود و عملیات تعریف کلید انجام شده و کد کلید در آن ثبت می شود . دامپ های خام ممکن است از طرف شرکت سازنده دارای نسخه های مختلفی باشد که عیوب احتمالی در نسخ قبلی در آنها رفع شده باشد .

در برنامه دوگانه سوز سنسورهای مرتبط با گاز (سوخت دوم) از قبیل فشار مخزن ، فشار ریل گاز ، دمای گاز و علگرهایی نظیر انژکتورهای گاز مورد ارزیابی و اعمال پالس می شود .

در دامپ بدون کد بخش ایموبیلایزر برنامه حذف می شود و فرایند چک کردن کد کلید در واحد ایموبیلایزر چشم پوشی می شود .

برای بدون کردن ایسیو کدار باید آنرا از ایسیو توسط پروگرامرهای خودرویی خواند و با نرم افزار های مخصوص این کار ویرایش کرد و مجددا آنرا در ایسیو برنامه ریزی کرد .

به سه طریق میتوان ایسیو بوش EF7 یا ME749 را برنامه ریزی کرد

  • اول : از طریق کانکتور OBD
  • دوم : از طریق کابل جیتگ (Jtag)
  • سوم : برنامه ریزی آیسی برنامه یا فلش و آیسی ایپرام

معرفی ایسیو ME7.4.9 – برخی قطعات الکترونیکی بوش ME7.4.9

  • آیسی راه انداز دریچه گاز برقی TLE7209
  • آیسی پردازنده ناک سنسور ۳۰۴۲۴
  • آیسی تقویت کننده عملیاتی LM2903
  • آیسی میکروکنترلر اصلی ST10F275
  • آیسی انژکتور – رله دوبل – چراغ چک – شیربرقی کنیستر ۳۰۵۳۶
  • آیسی ۳۰۶۳۹ رگولاتور ۵ ولت – منفی رله ها – پمپ بنزین و گیج بنزین
  • آیسی ۳۰۴۹۰ برای سنسور میل سوپاپ و زمان جرقه کویل ها
  • آیسی ایپرام ۹۵۳۲۰
  • گیت منطقی D به شماره ۷۴HCT573D

شایع ترین ایرادات ای سی یو بوش ME7.4.9

در پرسشی که از تعمیرکاران ECU در شهرهای مختلف به عمل آمده است ، عمده خرابی ایسیو بوش ME7.4.9 مربوط به ایراد خرابی میکروکنترلر اصلی این ایسیو بوده است. قیمت این قطعه الکترونیکی بالا بوده و نیز اجرت تعویض این قطعه و تعمیر و تست آن نیز بالاست .

برنامه های ایسیو بوش EF7 :

در ایسیو بوش EF7 یا ME7.4.9 برنامه در دوحافظه جدا از هم ذخیره می شود

  1. حافظه EEPROM خارجی به شماره ۹۵۳۲۰
  2. حافظه فلش داخلی میکروکنترلر اصلی به شماره ST10F275 که یک میکروکنترلر ۱۶ بیتی است

برای برنامه ریزی کامل این ایسیو هر دو حافظه باید جدا از هم انتخاب و برنامه ریزی شوند.

نکته : همواره فایلی که حجم بیشتری دارد مربوط به فلش و فایلی که حجم کمتری دارد مربوط به اییپرام است.

رمز فایل www.ecupart.ir

[button color=”red” size=”medium” link=”https://ecupart.ir/hamze/dump/EF7%20Bosch%207.4.9%20NG%20nocode%20va%20kham.rar” icon=”fadownload” target=”true”]انواع برنامه برای ECU بوش ME7.4.9NG[/button]

نقشه سیستم سوخت رسانی با ایسیو بوش ME7.4.9

[button color=”green” size=”medium” link=”https://ecupart.ir/hamze/pdf/EF7%20EMS%20Bosch%20ME7.4.9.pdf” icon=”fadownload” target=”true”]فایل PDF تشریح EMS EF7 Bosch ME749[/button]

[button color=”green” size=”medium” link=”https://ecupart.ir/hamze/pdf/%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87%20%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%20%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%20%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF%20LX%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%A8%D9%88%D8%B4%20ME7.4.9.pdf” icon=”fadownload” target=”true”]نقشه سیستم سوخت رسانی سمند LX با بوش ME7.4.9[/button]

 

معرفی ایسیو ME7.4.9 – بخش ایموبیلایزر یا ضد سرقت

تگ سوئیچ مورد استفاده از نوع PCF7936 می باشد .

در صورت تعویض ECU ME7.4.9 لازم است که :

حتما دوتگ تعویض شود

Key Learninig > Bosch > Immobilayzer > Access Code > ECU (Virgin) >Key Learning (Virgin)

لازم است متذکر شویم که اگر فقط یک تگ سوئیچ تعریف شود موتور روشن نخواهد شد.

با استفاده از گذینه Neutralize در قسمت Key Learning  اقدام به خام سازی ایسیو و سپس از گذینه ECU Learning  تعریف کلید کنید.

در صورت تعویض ICU یا یونیت ایموبیلایزر:

از آنجایی که قطعه ICU در این مورد خاصیت Learning ندارد و چیزی دران ثبت نمی شود و صرفا یک واسط بین Tag سوئیچ و ECU می باید . می توانید به راحتی با قطعه ICU جدید جایگذین کنید .

 

ایسیو بوش ME749 در چه خودروهایی به کار رفته

  • سمند مالتی پلکس
  • سمند با موتور EF7
  • پژو پارس
  • پژو ۴۰۵
  • دنا
  • روا

معرفی ایسیو ME7.4.9 سنسورها و عملگرها

سنسورها :

  • سنسور دور موتور
  • سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
  • سنسور ضربه یا کوبش
  • سنسور دمای هوای محیط
  • سنسور اکسیژن بالایی و پایینی
  • سنسور زائیه دریچه گاز برقی
  • سنسور دما و فشار هوای منیفولد Tmap
  • سنسور موقعیت میل سوپاپ (تریگر ویل)
  • سنسور موقعیت پدال گاز
  • سنسور سوئیچ اینرسی
  • سنسور فشنگی هیدرولیک فرمان
  • سوئیچ پدال گاز
  • سوئیچ پدال ترمز

عملگرها :

  • انژکتورهای پاشش گاز
  • انژکتورهای پاشش بنزین
  • موتور فن خنک کننده رادیاتور
  • شیر برقی CVVT
  • رله پمپ بنزین و در نهایت پمپ بنزین
  • رله تغذیه کویل و در نهایت کویل های مدادی ۴ عدد
  • شیر برقی کنیستر
  • دریچه گاز برقی

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *