ایسیو والئو J34 پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ (والئو شیاری)

کامپیوتر موتور TU3 در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ ایسیو(ECU) والئو J34 (والئو شیاری)

فهرست مطالب

ایسیو والئو J34 پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ (والئو شیاری):

پژو ۲۰۶ که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ با همکاری شرکت پژو فرانسه در ایران تولید شد در تیپ های مختلفی از تیپ ۱ تا تیپ ۶ عرضه شدند که هر کدام قابلیت ها و اپشن ها و همنین طور سیستم برق مختلفی بر رویشان نصب بود.

پژو ۲۰۶ های تیپ ۱ فقط در طی سال های ۸۰ و ۸۱ تولید شدند و تیپ ۲ و ۳ که موتور TU3 داشتند از سال ۸۲ تا ۹۱ تولیدشان ادامه پیدا کرد.
موتور TU3 که ۱۳۶۱ سی سی حجم دارد و از سری های اول مجموع موتور های TU هستند در ایران از سال ۸۲ روی پژو ۲۰۶ های تیپ های ۲ و ۳ نصب شدند.

سه مدل کامپیوتر تا سال ۸۵ کنترل این موتور را در تیپ ۲و ۳ برعهده داشت موتور TU3 یک موتور با ۸سوپاپ می باشد که برای هر سیلندر دو سوپاپ دارد. یک سوپاپ برای ورود هوا و دیگری برای خروج دود می باشد.

با وجود سنسور دوم اکسیژن که روی کاتالیست نصب میشود استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس میکند.

سیستم کنترل موتور یا کامپیوتر موتور نمونه های اولیه که از سال ۸۲ تا ۸۵ کنترل این موتور را برعهده داشتند کامپیوتر های سری S2000 بودند.

برای مشاهده و خرید ایسیو (ECU) ای سی یو ، والئو J34 پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳  از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ، فروش والئو J34 پژو ۲۰۶

انواع کامپیوتر های سری S2000 عبارتند از :

  • S2000-3E 
  • S2000-3F 
  • S2000-PL4

انواع حافظه برنامه در ایسیو والئو J34 عبارتند از :

  • حافظه EPROM خارجی 
  • حافظه فلش داخل میکرو کنترلر 

حافظه فلش داخل میکرو کنترلر برنامه وظیفه کنترل موتور را دارد و حافظه EPROM نیز وظیفه ی کد سویچ و اطلاعات برخی از خطا های موقت در آن ذخیره می شود .

تصویر برد والئو J34 :

تصویر والئو J34

سیستم سوخت رسانی والئو J34 و J35 : 

بعد از سال ۸۵ سیستم کنترل موتور های ساژم و والئو S2000 منسوخ شدند. ایرانخودرو مشابه دیگر تولیدات شرکت پژو سیترو N در کشورهای دیگر در سیستم سوخت رسانی ۲۰۶ های تیپ ۲ والئو  J35 استفاده کرد و برای ۲۰۶های دو گانه سوز از والئو J35 استفاده کرد.

روند تولید ۲۰۶ های تیپ ۲ و تیپ ۳ با سیستم سوخت رسانی والئو از سال ۸۶ تا سال ۹۱ ادامه پیدا کرد بنابراین اگر کسی ۲۰۶ مدل ۸۶ تا ۹۱ تیپ ۲ و تیپ ۳ دارد قطعا کامپیوترش از نوع والئو J34 یا والئو J35 (در صورت که دوگانه سوز) می باشد.

تصویر لوگو سازمانی شرکت والئو فرانسه:

لوگو سازمانی شرکت والئو فرانسه

والئو J34 یونیت کنترل موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ :

والئو J34 یونیت کنترل موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳

نوع پوشش ایسیو والئو J34 و J35 :

مدارات الکترونیکی کامپیوتر والئو J34 و والئو J35 مشابه نمونه های قدیمی تر خود یعنی والئو ها و ساژم های S2000 در پوششی از رزین یا موم قرار دارد.

موم مدارات الکترونیکی ایسیو J34 و درب پشت ای یس یو:

موم یا رزین عایق کننده مدارات الکترونیکی ایسیو j34 و درب پشت ای یس یو

موم یا رزین عایق کننده مدارات الکترونیکی ایسیو j34 و درب پشت ای یس یو

موم یا رزینی که روی مدارات الکترونیکی والئو ها ریخته می‌شود دارای معایب و مزایایی هستند.

مزایای موم یا رزین مورد استفاده بر روی مدارات الکترونیکی :

  • اولین و مهم ترین مزیت این رزین عایق کردن مدارات از رطوبت و نشت آب هست که آسیب جدی یه مدارات می‌رساند در عوض این رزین که روی مدارات الکترونیکی ریخته می‌شود و مانع نشت آب از داخل مدارات می‌شود.

نکته : درب والئو J34 اصلا عایق کنندگی آب ندارد و به راحتی آب داخلش نشت می‌کند.

  • دومین مزیت از دیدگاه شرکت تولید کننده برای وجود این رزین روی مدارات الکترونیکی سخت تعمیر شدن و دیر تعمیر شدن این قطعات است که بازار فروش این قطعات را برای شرکت های که از این سیستم سوخت رسانی استفاده کردند بهتر می‌کند.

یکی از سیاست های اصلی شرکت والئو و همین طور بیشتر شرکت های فرانسوی این است که قطعات خود را در اکثر نقاط دنیا بیشتر و بهتر بفروشند. بنابراین سعی می‌کنند که تعمیر پذیر شدن این بردها و مدارات الکترونیکی را کم کنند که کشورهایی که از این قطعات استفاده می‌کنند مجبور شوند به جای تعمیر این محصولات ، قطعات را مجدد از شرکت خریداری کنند .

تعمیرکارهایی که اقدام به تعمیر این ایسیوها میکنند ابتدا باید رزین و موم روی آن را بردارند تا به مدارات الکترونیکی دسترسی پیدا کنند و سپس بعد از اینکه مدارات را تعمیر کردند با چسب ها و رزین های مخصوص دوباره روی ایسیو را بپوشانند . زیرا که درب پشتی این ایسیو اصلا آب عایق کنندگی ندارد و به راحتی با نشت اب برد تخریب خواهند شد.

دریچه گاز برقی در ایسیو والئو J34 , J35 : 

یکی از ویژگی های مهم کامپیوتر والئو J34 و والئو J35 نسبت به ساژم و والئو های قبل از خودشان سیستم دریچه گاز برقی است .

پدال گاز سیمی یا مکانیکی : 

در ۲۰۶ های مدل ۸۱ تا ۸۵ دریچه گاز و پدال گاز از نوع سیمی یا مکانیکی بوده است به این معنی که راننده با فشردن پدال گاز بصورت مکانیکی و مستقیم دریچه گاز را توسط سیمی که از پدال گاز به دریچه گاز متصل است دریچه گاز را باز وبسته میکند.

اما در سیستم برقی پدال گاز با فشرده شدن توسط پای راننده سیگنال الکتریکی را به کامپیوتر ارسال می‌کند و کامپیوتر متناسب با سیگنال دریافتی توسط ترانزیستورها و مدارات راه انداز موتور دریچه گاز را تحریک میکند و موتور دریچه گاز مستقیما به پولکی روی منیفولد وصل است و حجم هوای ورودی موتور را کنترل می‌کند.

دریچه گاز برقی تیپ دو :

دریچه گاز برقی تیپ دو

یک نمونه ایسیو j34 در کارتن شرکتی اصلی:

یک نمونه ایسیو j34 در کارتن شرکتی اصلی

انواع شرکت های تولید کننده ایسیو های والئو J34 :

ایسیو والئو J34 را شرکت های مختلفی تولید کردند که برند اصلی آن والئو است. حالت های دیگری از شرکت های چینی هم این کامپیوتر را تولید کرده اند که جز برند های متفرقه هستند و چندین مدل دارند.

چندنمونه ایسیو والئو J34 چینی : 

چندنمونه ایسیو والئو J34 چینی

نکته : به نوشته Valeo که به صورت چاپی است دقت کنید که در برند اصلی به صورت حک شده است.

چندنمونه ایسیو والئو J34 چینی

نکته : به برند غیر متفرقه چاپی دقت شود.

موم در پشت ایسیو والئو

نکته : به رنگ موم یا رزین روی مدار ایسیو دقت شود.

نمونه ایسیو J34 چینی که نام هیچ برندی در آن دیده نمی شود:

نمونه ایسیو J34 چینی که نام هیچ برندی در آن دیده نمی شود

نکته : برچسب پشت با نمونه اصلی متفاوت است.

نمونه ایسیو J34 چینی که نام هیچ برندی در آن دیده نمی شود

تصاویر قطعه اصلی ایسیو والئو : 

تصاویر قطعه اصلی ایسیو والئو

تصاویر قطعه اصلی ایسیو والئو

تصاویر قطعه اصلی ایسیو والئو

تصاویر قطعه اصلی ایسیو والئو

تصاویر قطعه اصلی ایسیو والئو

در پژو ۲۰۶های تیپ ۲ و ۳ بعد از سال ۸۵ همراه با کامپیوتر های موتور یونیت های الکترونیکی دیگری نیز وجود دارند از جمله آنها میتوان به نود مرکزی یا BSI اشاره کرد که تجهیزات رفاهی ماشین و همینطور سیستم ضد سرقت این خودرو در اون تعبیه شده است .

محل نصب نود BSI :

BSI  در داخل کابین بالای پدال کلاج نصب میشود و مستقیمآ با برد COM2000 که داخل قربیلک فرمان نصب میشه و همینطور با ECU موتور ارتباط مستقیم دارد.

برد COM2000 هم وسط قربیلک فرمان نصب میشود و اطلاعات رو از دسته راهنما و دسته چراغ و کروز کنترل و اینترفیس رادیو ضبط دریافت میکند و برای BSI ارسال میکند .

همینطور ۲۰۶های مدل ۸۸ تا سال ۹۱ بعضا مجهز به سیستم ترمز ABS بودن که این کامپیوتر ABs هم با کامپیوتر موتور یا ECU در ارتباط است.

از دیگر مدار های الکترونیکی در ۲۰۶های تیپ ۲ و ۳ که همراه با J34 نصب میشه جعبه فیوز BSM داخل موتور است.

یونیت الکترونیکی ترمز MK70 پژو ۲۰۶:

یونیت الکترونیکی ترمز MK70 پژو ۲۰۶

لینک محصول MK70 یا یونیت الکترونیکی ترمز abs در ۲۰۶ های تیپ ۲و ۳ تولید شده از سال ۸۸ تا ۹۱

برای مشاهده و خرید بلوک کامل ABS-MK70 پژو ۲۰۶ ، برند Teves  از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

بلوک کامل ABS-MK70 پژو ۲۰۶

انواع کانکتور در والئو J34 : 

 کامپیوتر های والئو J34 سه تیکه کانکتور دارد که به برد الکترونیکی روی ایسیو نصب هسنند و بصورت نری روی کامپیوتر و بصورت مادگی روی دسته سیم اتصال پیدا می‌کند.

انواع کانکتور در والئو J34

همین طور که در تصویر میبینید کانکتور ها به رنگ های طوسی و قهوه ای و مشکی رنگ هستند

نقشه سیم کشی ایسیو جی۳۴ (به کد قطعه ۱۳۲۰ در نقشه دقت کنید):

برای دانلود PDF بر روی دکمه زیر کلیک کنید :

نقشه سیم کشی ایسیو جی۳۴

والئو J34 سه تا کانکتور دارد ۴۸ پایه مشکی ۳۲پایه قهوه ای و ۳۲ پایه طوسی که به سیم کشی اصلی ماشین متصل است.

سنسور هایی که با ایسیو J34 و J35 در ارتباطتند عبارتند از :

  • سنسور اکسیژن اول و دوم 
  • سنسور فشار ریل سوخت 
  • سنسور دمای هوا
  • سنسور دمای موتور 
  • سنسور فشار منیفولد 
  • سنسور پدال گاز 
  • سنسور دریچه ی گاز

از جمله عملگر های کامپیوتر J34 به آنها فرمان ارسال میکند می‌توانیم به موتور دریچه گاز کویل و انژکتور های سوخت پاش وهمینطور رله های مختلف در جعبه فیوز BSM اشاره کرد.

سرقت در مدل ایسیو والئو های J34:

بخاطر قیمت بالای این قطعه و کمبود واردات این قطعه متاسفانه سرقت این ECU و همینطور ایسیو  J34 طی سال های اخیر افزایش پیدا کرده است .

پیشنهاد ایسیو پارت به صاحبین خودرو :

از صاحب و ممالکین این خودروها درخواست داریم که از قفل کاپوت و قفل ECU و همینطور سیستم ضدسرقت اضافی روی ماشین استفاده کنند که درصد بروز سرقت روی این ماشین راکاهش دهد و همینطور ماشین خودشان را توی پارکینگ و جای مخصوص پارک کنند.

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *