مزایای ریمپ یا برنامه ریزی مجدد ایسیو(ecu)

مزایای ریمپ یا برنامه ریزی مجدد ایسیو(ecu)

فهرست مطالب

چکیده مقاله :
در این مقاله به برنامه ریزی مجدد ایسیو(ECU) ، مزایا و معایب برنامه ریزی ایسیو ، نیاز ایسیو به برنامه ریزی ، ریمپ ایسیو درخودروهای دیزل توربو شارژ ، بنزینی توربوشارژ ، تنفس طبیعی و برنامه ریزی ایسیو(ECU) ایرانی ؛ بوش ؛ وال‍‍‍‍‍‍‍‍‍ئو ؛ SSAT و LZNF می پردازیم.

مقدمه ای از مزایای ریمپ یا برنامه ریزی مجدد ایسیو(ECU):

ایسیو(ECU) مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و مسئولیت هدایت و کنترل خودرهای انژکتوری را بر عهده دارد. خودروهای انژکتوری به دلیل عملکرد بهتر و راندمان بیشتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، در تمام دنیا (البته بجز برخی کشورها، نظیر ایران) جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ایسیو(ECU) می باشد.
ایسیو(ECU) با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخ های لازم را به خروجی ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن ها و … می فرستد.

سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ایسیو (ECU) بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند.

برای مشاهده و خرید انواع کامپیوتر ماشین از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید کامپیوتر ماشین

سنسورهای خودروهای انژکتوری عبارتند از:

– سنسور دور یا RPM.
– سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP.
– سنسور دریچه گاز یا TPS.
– سنسور دمای آب یا CTS.
– سنسور دمای هوا ATS.
– سنسور اکسیژن یا لاندا.
– سنسور ضربه و …

سنسورهای خودروهای انژکتوری
برنامه ریزی ایسیو(ECU) خودرو:

برنامه ریزی ایسیو(ECU) یا ریمپ کردن خودرو یکی از ابتدایی ترین و کم هزینه ترین عملیاتی است که درزمینه تقویت خودرو می توان انجام داد، ایسیو در حقیقت واحد کنترل خودرو است و هرگونه رفتار و وظیفه خودرو را مدیریت می کند.

هم اکنون نیز با توجه به مسئله کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی خودرو ها کامپیوتر به قطعه ای بسیار مهم و پیشرفته در خودرو ها تبدیل شده است.

کامپیوتر خودرو برای کنترل موارد مختلفی نظیر چگونگی جرقه زنی شمع ها، میزان هوای ورودی به موتور، دمای هوا، میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز، میزان سوخت منتقل شده به موتور و بسیاری از موارد دیگر برنامه ریزی شده است.

برنامه ریزی مجدد ایسیو برروی خودرو باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگاری و هم خوانی داشته باشد. از طریق ریمپ و برنامه ریزی مجدد می توان تغییراتی در نرم افزار ایسیو انجام داد که از این طریق دستیابی به راندمان بیشتر (توان و گشتاور) بوجود می آید. این تغییرات در خودروهای بدون توربوشارژ می تواند حداکثر ۲۰ % افزایش توان را به همراه داشته باشد.
خودروهای انژکتوری به دلیل عملکرد بهتر و آلایندگی کمتربه مرور زمان جایگزین خودروهای کاربراتوری شدند، در خودروهای انژکتوری مدیریت سوخت رسانی را ایسیو برعهده گرفته که ECU مخفف Electronic Control Unit یا همان کامپیوتر خودرو نام دارد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را برعهده دارد.

چه زمانی ایسیو(ECU) نیاز به برنامه ریزی دارد ؟

معمولا و در حالت عادی نیاز به برنامه ریزی و به روز رسانی نرم افزار ایسیو احساس نمی شود . اما گاهی اوقات ایسیو ، توانایی خواندن داده های ارسال شده را ندارد و در این حالت می توانیم ایسیو را مجدد برنامه ریزی کنیم که در این صورت اصلاحیه هایی انجام می شود تا داده خوانده شود.
برنامه ریزی مجدد ایسیو(ECU) ، در واقع رفع نواقص بوجود آمده و اصلاحیه هایی است که بعدا توسط کمپانی خودروسازی به بازار معرفی شده است.

درچه مواردی ایسیو(ECU) برنامه ریزی می شود :

• مشکلات نرم افزاری: زمانی که نرم افزار ECU در اثر شوک الکتریکی و عوامل دیگر آسیب ببیند نیاز است تا کامپیوتر خودرو مجددا برنامه ریزی شود.
• تعویض:ECU ممکن است به دلایلی همچون سوختن ECU ، آسیب دیدن آن در اثر تصادف و وارد شدن ضربه شدید و رطوبت مجبور به تعویض کامپیوتر شده باشید که در این صورت نیاز است ECU مجددا برنامه ریزی شود.
• به روز رسانی نرم افزاری: گاها در نرم افزارهای ارائه شده مشکلاتی وجود دارد ماندد و شرکت خودروساز با ارائه به روز رسانی نرم افزارECU آن را رفع می نماید.
• تعویض سنسورها: گاها یک خودرو با دو نوع سیستم سوخت رسانی یا سنسورهای متفاوت به بازار عرضه می شود و ممکن است تعمیرکارشما تصمیم بگیرد جهت بهینه سازی ، سنسورها را با نوع دیگر تعویض نماید که دراین صورت باید برنامه ECU نیز تعویض گردد.

مزایای ریمپ ایسیو(ECU) چیست ؟

امروزه خودروسازان و یا توسعه دهندگان ایسیو خودرو برنامه های متفاوتی برای کامپیوتر خودروها ارائه می دهند که گاها جهت رفع اشکال و یا بهینه سازی عملکرد است.

برای مثال می توان با برنامه ریزی کامپیوتر تغییراتی در مصرف سوخت خودرو ایجاد کرد و شتاب خودرو را افزایش داد و به ایسیو دستور داد که فن در چه درجه ای شروع به کار کند و همچنین می توان نوع روشن شدن چراغها،قفل مرکزی، وضعیت کیلومتر و پشت آمپر، سیستم پخش اتومبیل و خیلی از قسمتهای دیگر را به دلخواه تغییر داد که البته بسته به نوع خودرو تعداد این آپشن ها متفاوت است .
نکته: ایسیو همانطور که توضیح داده شد مغر خودروی شماست پس برنامه ریزی ECU را به افراد حرفه ای و باتجربه بسپارید.

ریمپ ایسیو(ECU) درخودرو هایی با موتور دیزل توربو شارژ:

طبق پیش بینی افراد زیادی موتورهای مدرن دیزلی توربوشارژ آینده خودروهای جاده ای هستند ، این موتورها پتانسیل خارق العاده ای برای تنظیم دارند.
ریمپ ایسیو(ECU) خودروهایی با موتور دیزل توربوشارژ در ایران چون خودرو با موتوردیزل توربو شارژ نداریم انجام نمی شود در خارج ار کشور هم خیلی کم این نوع خودروها ریمپ انجام می شوند و معمولا ریمپ این مدل ماشین ها برای مسابقه و دراگ به درخواست مشتری است.
پس از ارتقای ECU خودرو هایی با موتور دیزل توربوشارژ ، از این موارد می توان استفاده بهتری کرد:
– افزایش اسب بخار.
– افزایش گشتاور.
– پاسخ بهتر گاز.
– انتقال قدرت نرمتر.
– مصرف سوخت پیشرفته.
– سبقت بی خطرتر.

ریمپ ایسیو(ECU) درخودرو هایی با موتور بنزینی توربو شارژ :

موتورهای بنزینی توربوشارژ همیشه به عنوان گل سرسبد موتور خودروهای اسپورت مورد توجه قرار گرفته اند، در ایران دنا و سورن توربوشارژ هستند.
این مدل خودروها از قدرت و گشتاور بسیار بالاتری نسبت به موتورهای غیر توربوشارژ با حجم مشابه برخوردار هستند و معمولاً در مدل های شاخص و محدود سازندگان نصب می شوند.
این مدل ماشین ها ایده آل برای ریمپ نیستند چون معمولا از شتاب و گشتاورو قدرت برخوردار هستند و درمقایسه با خودروهای معمولی کمتر ریمپ می شوند.
پس از ریمپ ECU خودرو هایی با موتور بنزینی توربوشارژ از موارد زیر می توان استفاده بهتری داشت:
– افزایش گشتاور.
– پاسخ بهترگاز.
– انتقال قدرت نرمتر.
– سبقت بی خطرتر.
– اسب بخارافزایش یافته است.
نکته : تاثیر در مصرف سوخت در خودروهای موتور بنزینی کمتر است و چیزی شبیه به آنچه در خودروهای دیزلی حاصل می شود ، نیست.

ریمپ ایسیو(ECU) درخودرو هایی با موتور بنزینی تنفس طبیعی:

در موتورهای بنزینی تنفس طبیعی با برنامه ریزی دقیق درنقشه ایسیو پارامترهای مختلف موتور ۲۰-۳۰% (با توجه با نوع خودرو) به درخواست مشتری می تواند بهینه شود.
نکته : پارامترهایی مانند منحنی های سوخت و احتراق را می توان تنظیم کرد تا قدرت و گشتاور خروجی بهتری داشته باشد. در بعضی از موتورها می توان زمان بندی میل بادامک را نیز در نقشه تنظیم کرد و باعث بهبودهای اضافی شد.

برنامه ریزی ایسیو(ECU) خودروهای تولید داخل:

خودروهای تولید داخل معمولا قدرت واقعی خود را ارائه نمی کنند و یا بعضی افراد از شتاب گیری و دور موتور خود رضایت چندانی ندارند.
گاهی اوقات قدرت موتور کم می شود و خودروی شما قدرت ، شتاب و دور موتور کمتری نسبت به روزهای اول دارد در این صورت می توانید با ریمپ کردن خودروی خود را با بهینه کنید که تغییرات محسوسی را بعد از ریمپ کردن احساس می کنید.

در ریمپ اولین تغییری که نمایان می شود:

– زمان تاخیرموتور در دورموتور گرفتن را کم می کند.
– زمان شتاب ۰-۱۰۰ تغییر می کند.
– تناسب در برنامه ریزی ورود اکسیژن و سوخت.
مزایای ریمپ یا برنامه ریزی مجدد ایسیو(ecu)

برنامه ریزی ایسیو ایرانی:

قابلیت های عمومی برنامه ریزی ایسیو ایرانی با TNM:

– پشتیبانی اکثر ایسیوهای موجود در بازار با انواع نسخه های آن (تک سنسور – ۲ سنسور – با ایموبلایزر).
– بالاترین سرعت دانلود و پروگرام.
– با نقشه ها و راهنمای کامل اتصال سیم های پروگرام به زبان فارسی.
– تستر و شبیه ساز سیگنال PWM و ۲+۵۸ میل لنگ.
– آپدیت رایگان.
– پروگرامر TNM5000 با نرم افزار فارسی و با لیست قطعات بهینه شده برای خودرو.

قابلیتهای تخصصی برنامه ریزی ایسیو ایرانی با TNM:

– پروگرام اییپرام و فلش انواع ایسیو متداول در ایران بدون نیاز به جدا کردن قطعه از روی فیبر تنها با ۶-۴ سیم (جیتگ).
– تبدیل ساژم S2000 از راه کانکتور دیاگ (OBD) به تمام مدل ها.
– قابلیت خواندن دامپ اکثر ایسیوها از طریق OBD.
– قابلیت خواندن و نوشتن اییپرام ایسیو از طریق OBD (مدل ۵۰۰۰A).
– قابلیت تبدیل ایسیو زیمنس (ایموبلایزر به غیر ایموبلایزر و ایران خودرو به سایپا و برعکس) از راه OBD (مدل ۵۰۰۰A).
– قابلیت برنامه ریزی CBM/FN/CCN/SMS.

برنامه ریزی ایسیو SSAT در ۲ مدل فلش دار و بدون فلش:

– بعد از شناسایی خودکار پروگرامر،کالیبراسیون شناسایی شده را با کالیبراسیون دیاگ تطبیق میدهیم.
– سپس برنامه رو داخل بافر باز کرده و حتما از گزینه تبدیل استفاده کنید.
– بعد از اتمام مرحله تبدیل حتما ایسیو رو دانلود کامل کنید.
– سوکت ایمو حتما کشیده شود.
– در ایسیوهای SSAT فلش دار حتما قبل از انجام تبدیل ایسیو سوکت انژکتورها کشیده شود.
– برای بیکد کردن ایسیو SSAT بدون فلش نیاز به خارج کردن سوکت انژکتورها نیست قبل از برنامه ریزی سوکت ایمو خارج شود و حتما دانلود کالیبراسیون انجام شود.
– برای برنامه ریزی SSAT های بدون فلش به هیچ عنوان از گزینه دانلود استفاده نکنید در صورت استفاده چراغ چک می پرد و خودرو روشن نمی شود. باید این مدل ایسیو ها را از گزینه دانلود کالیبراسیون (یا همان روی گزینه دانلود کلیک چپ را) استفاده کنید .

ایسیو های ساژم والئو:

– بیکد کردن ایسیوهای ساژم والئو(PL4وJ34) خودرو ۲۰۶: فقط ناحیه ایپرام بیکد می شود.
– بیکد کردن والئو J35 : ناحیه ایپرام و ناحیه میکروهردو باید برنامه ریزی شود.
– بیکد کردن ایسیو والئو پراید : ایپرام و میکرو هر دو باید بیکد شود.

ایسیو های ساژم والئو

برای مشاهده و خرید انواع کامپیوتر خودرو از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید کامپیوتر خودرو

ایسیو های بوش:

– بیکد کردن ایسیو بوش پراید : ایپرام و فلش هردو باید برنامه ریزی شود.
– چون ایسیو قفل هست و از طریق OBD نمیتوان به ایپرام دسترسی داشته باشیم حتما JTAG انجام می شود.
– فقط سوکت ایمو خارج شود.

برنامه ریزی ایسیو ایرانی:

بیکد کردن ایسیو بوش ۷.۴.۹ سمند و دنا :

– ایپرام وحافظه میکرو هر دو باید برنامه ریزی شود.
– سوکت ایمو خارج شود.
– بعد از بیکد کردن چراغ ایمو چشمک خواهد زد؛ برای رفع آن سیم شماره ۳ سوکت سفید پشت آمپر قطع کنید.
– تغییرات سیم کشی نخواهد داشت.

بیکد کردن ایسیو me17 :

– این مدل ایسیو ها فقط با برد تریکور JTAG و یا با GPT از پین اوت ایسیو برنامه ریزی می شود.
– جهت بیکد کردن ناحیه ایپرام و ناحیه فلش میکرو هردو باهم برنامه ریزی می شود.
– حتما پایه B41 قطع شود.
بیک کردن ایسیو بوش ME7.4.4 و ME7.4.5 خوردو ۲۰۶ و بوش M7.4.4 پژو پارس،سمند(آفریقایی) :
– برای بوش ۷.۴.۵ پژو ۲۰۶ : فقط ایسیو ایپرام برنامه ریزی می شود.
– هم به روش JTAG و هم به روش زیف می توان برنامه ریزی کرد.

برای بوش ۷.۴.۴‌ پژو ۲۰۶ به روش JTAG :

– ناحیه ایپرام و فلش هر دو برنامه ریزی می شود.
برای بوش ۷.۴.۴ آفریقایی پژو :
– ناحیه ایپرام و فلش برنامه ریزی می شود.
– جا به جایی سیم کشی دارد.
– اول از همه جایه وایرها تعویض می شود.
– سیم CPK3 به M1F3 وصل می شود.

برنامه ریزی ایسیو های CIX34 و CIX48:

این مدل ایسیو های از طریق OBD امکان برنامه ریزی ندارد در صورت برنامه ریزی چراغ چک خاموش می شود در نتیجه ماشین روشن نمی شود.
این مدل ایسیوها به دو مدل برنامه ریزی می شود:
o KTAG: در روش KTAG بدون باز کردن قاب ایسیو از طریق پین اوت ایسیو برنامه ریزی می شود.
o JTAG: فرایند مشخصی دارد و با سیم بندی های مشخص شده برنامه ریزی می شود.
نکته : ایسیو های ccx nf که در شناسایی پروگرامر ها cix بکار می رود به هیچ عنوان قابل برنامه ریزی نمی باشند.

برنامه ریزی ایسیو های LZNF:

– با استفاده از پروگرم های TNM ؛ همه کالیبره های LZNF را می توان برنامه ریزی کرد.
– مدل برنامه ریزی خاموش LZNF.
– برای برنامه ریزی ابتدا باید برای آن کد سوئیچ تعریف کنیم.
– کدسوئیچ از شرکت سازنده گرفته می شود و با استفاده از دستگاه دیاگ کدسوئیچ را تعریف می کنیم.
– برای این مدل ایسیو ها حتما از گزینه دانلود کامل استفاده کنید.
– فعلا انجام عملیات بیکد برای این مدل ایسیو ها فقط برای LZNF های فلش دار امکان پذیر می باشد.
برنامه ریزی ایسیو های LZNF

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

اشتراک گذاری

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *