عوامل خرابی ایسیو ، چگونه از آسیب به ایسیو جلوگیری کنیم؟

عوامل خرابی ایسیو(ای سی یو) ، چگونه از آسیب به ایسیو جلوگیری کنیم؟

مقدمه از عوامل خرابی ایسیو ، چگونه از آسیب به ایسیو جلوگیری کنیم؟

با سلام . حمزه پوراقبالی ، مدیر سایت فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک هستم.

با توجه به تماس های روزانه ی که بالای صد ها نفر در روز با بنده تماس گرفته و لوازم برقی خودرو خودشان را سفارش میدهند .و همینطور با توجه به تجربه ای که در مورد کار کردن و تعمیر کردن و همینطور دانشی که نسبت به قطعات الکترونیکی خودرویی دارم.

تجربیات خود را در این مقاله در باب راه جلوگیری از آسیب دیدن قطعات الکترونیکی و بخصوص ایسیو و همینطور نود های مالتی پلکس و دیگر لوازم برق خودرو در این مقاله به اشتراک میگذارم تا کمترین آسیب را چه از نظر زمانی و چه مالی به خودرو خودتان داشته باشید.

لوازم برق خودرو و بخصوص کامپیوترهای خودرویی طبق قاعده و اصولی در خودرو کار میکنند و هر کدام از این اصول که در ادامه به آنها اشاره میکنم اگر که رعایت نشود و به نحوی در خطر قرار بگیرد کارکرد طبیعی و روال عادی کامپیوتر خودرو مختل میشود و موجب آسیب دیدن آنها میشود.

ایسیو زیمنس که در اثر تصادف و ضربه شدید قاب و برد ECU شکسته است

ایسیو زیمنس که در اثر تصادف و ضربه شدید قاب و برد ECU شکسته است .

چگونه از آسیب به ایسیو جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از رطوبت و نشت آب به داخل ایسیو :

کامپیوترهای خودرویی باید دور از رطوبت و نشت آب قرار داشته باشند بخصوص زمانی که خودرو روشن است و در حال کار کردن می باشد در این صورت نباید رطوبت و آب به داخل کامپیوتر و یا همین طور سوکت ها و دسته سیم نشتی داشته باشد.

عدم موتور شویی ماشین و رسیدن آب به بدنه ایسیو :

مطمئنا یکی از دلایل عمده خرابی قطعات برق خودرویی دقت نکردن به این موضوع است که آب بندی و عایق بندی کامپیوترهای خودرویی آنطور که باید قوی نیست و با اولین موتور شویی و نشت آب داخل کامپیوتر ماشین خرابی جدی در پی خواهد داشت.

تامین ولتاژ و جریان مناسب توسط دینام و باتری خودرو :

از دیگر ملزومات و اصول کارکرد کامپیوترهای خودرویی وجود ولتاژ و جریان مناسب برای کارکرد کامپیوتر است که توسط باتری و دینام خودرو تامین میشود و هر نوع نوسان در میزان و مقدار این پارامتر ها باعث آسیب به خودرو میشود.
همینطور اتصالات بین کامپیوترها همیشه باید صحیح و درست باشد .کشیدگی سیم ها ، ضربه و خوردگی کانکتور ها و همینطور دسته سیم ها باعث آسیب جدی به کامپیوتر خودرو میشود و همینطور بازبینی و بررسی برق خودرو توسط افراد بی تجربه هم آمار خرابی زیادی ایجاد کرده است.

برای مشاهده و خرید انلاین انواع ایسیو (ECU) ای سی یو های داخلی و خارجی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید انواع ایسیو (ECU) ای سی یو

بیشترین دلایل خرابی ایسیو(ای سی یو) و لوازم برق خودرو :

۱ – تصادف و برخورد شدید:

در اغلب تصادف های خودرویی که خودرو با یک مانع و یک خودرو دیگر برخورد میکند آسیب های فیزیکی بارز و مشخص و همینطور نامشخص و ناپیدایی در خودرو ایجاد میشود که آسیب های جدی به کامپیوترهای خودرویی یا لوازم برق خودرو میرساند.
معمولا تصادف ها و برخوردهای خودرویی باعث تنش مکانیکی در کل بدنه خودرو میشود که تاثیر خود را بر روی سیم کشی و همینطور کامپیوترهای خودرویی و سنسورها میگذارد و معمولا خرابی خودش را در سوختن کامپیوترهای خودرویی نشان میدهد.

تصاویر اتصالی در سیم کشی خودرو که باعث شده کانکتور های نری و مادگی و برد داخلی ایسیو آسیب ببیند:

تخریب سوکت بر اثر اتصالی سیم کشی

تخریب کانکتور بر اثر اتصالی سیم کشی

اتصالات بین کامپیوترها و لوازم برق خودرو معمولا به صورت سیم هایی هستند که معمولا در غلاف های پلاستیکی قرار دارند و در بدنه خودرو به کار برده شده و همینطور در محفظه ی موتور که محافظ خیلی خوب و قوی ندارند.

و معمولا در اثر تصادف کشیده یا له میشوند و اتصال بین سیم کشی ها اتفاق میوفتد و این اتصال بین سیم کشی ها باعث ایجاد اتصالی در کامپیوتر خودرو میشود.

 

این مقاله کاربردی را حتما بخوانید : آموزش ریست کردن ایسیو(ECU) خودرو

 

بهترین راه حل های پایین آوردن خرابی قطعات الکترونیکی خودرو هنگام تصادف:

یکی از راه هایی که باعث میشود آمار خرابی قطعات الکترونیکی خودرو در اثر تصادف کاهش یابد این است که خودرویی که تصادف میکند تحت هیچ شرایطی برقش وصل نشود و استارت مجدد نخورد مگر اینکه به صورت کامل توسط تعمیرکار مجرب و کارآزموده برسی و از صحت اتصالات بین کامپیوترها اطمینان حاصل شود.

کامپیوترهای خودرویی با توجه که در بدنه ی خودرو و همینطور در اغلب مواقع در درون محفظه ی موتور خودرو قرار دارند در اثر تصادف آسیب فیزیکی خواهند دید و معمولا خودش را به صورت شکستگی قاب و همینطور برد را نشان میدهد که در ادامه تصاویری که مربوط است به کامپیوترهایی که در اثر تصادف آسیب دیدن را مشاهده میکنید.

یونیت ABS خودرویی که در اثر تصادف قاب پلاستیکی و برد به صورت کامل شکسته است

یونیت ABS خودرویی که در اثر تصادف قاب پلاستیکی و برد به صورت کامل شکسته است و غیر قابل تعمیر شده است.

یونیت ABS که در اثر تصادف قاب پلاستیکی شکسته و برد الکترونیکی ترک خورده و قابل تعمیر نیست

یونیت ABS که در اثر تصادف قاب پلاستیکی شکسته و برد الکترونیکی ترک خورده و قابل تعمیر نیست.

شکستگی ایسیو زیمنس دوگانه سوز در اثر تصادف و ضربه شدید

شکستگی ایسیو زیمنس دوگانه سوز در اثر تصادف و ضربه شدید دیده است.

شکستگی یونیت ABS برند یوفین در خودروی پراید

شکستگی یونیت ABS برند یوفین در خودروی پراید.

آسیب به سیم کشی ماشین در اثر تصادف و کشیدگی بین سوکت ها و دسته سیم ها

آسیب به سیم کشی ماشین در اثر تصادف و کشیدگی بین سوکت ها و دسته سیم ها.

۲ – شارژ بالای دینام و معیوب بودن باتری:

در خودرو های شخصی تقریبا در تمامی دنیا ولتاژ تغذیه کارکرد قطعات الکترونیکی خودرو ۱۲ ولت است و شارژ دینام هم حدودا ۱۴ تا ۱۵ ولت می باشد. و بالاتر از این مقدار آسیب های جدی به کامپیوتر و وسایل برقی خودرو میرساند.

همینطور شارژ پایین ولتاژ باتری که پایین تر از ولتاژ حدودا ۱۰ و نیم الی ۱۱ ولت است که ممکن است ایرادات اساسی به کامپیوترها و وسایل برقی خودرو برساند.
معمولا سرویس های دوره ای که از سیستم شارژ باتری یا دینام و باتری شود احتمال خرابی لوازم برقی خودرو را کاهش میدهد.

بنابراین لازم است که مالکین خودرو توجه به این موضوع داشته باشند که شارژ دینام و ولتاژ باتری مرتب به صورت دوره های  ۳ یا ۶ ماهه چک شوند و اگر نامیزانی در مقدار ولتاژ مشاهده شد حتما سرویس شود چرا که در صورت مرتفع نشدن خسارت بعدی به مراتب بالاتر از هزینه سرویس خواهد بود.
در ادامه چند نمونه از کامپیوترهایی که در اثر شارژ بالای دینام و نامناسب بودن ولتاژ تغذیه آسیب دیدن را تصاویرش را اینجا قرار میدهیم.

شارژ بالای دینام باعث سوختگی در بخش تغذیه مدارات ECU می شود

شارژ بالای دینام باعث سوختگی در بخش تغذیه مدارات ECU خودرو نیسان پیکاپ شده است.

شارژ بالای دینام و اتصالی در سیم کشی موجب آسیب به برد مدار الکترونیکی خودرو می شود

شارژ بالای دینام و اتصالی در سیم کشی موجب آسیب به برد مدار الکترونیکی خودرو پژو ۴۰۵ تک سوز شده است.

۳ – نشت آب و رطوبت داخل ایسیو و قطعات الکترونیکی خودرویی:

نمونه ای از خرابی یونیت ABS در اثر نفوذ آب و رطوبت

 

تصویر از خرابی یونیت ABS در اثر نفوذ آب و رطوبت

با توجه به اینکه رطوبت و همینطور آب هادی جریان الکتریکی هستند و به صورت رسانا عمل میکنند‌.بنابراین نشت آب داخل لوازم برقی در خودرو باعث ایجاد جریان بین خطوط سیگنال ها میشود و سبب اتصالی میشود.

و همینطور باعث خرابی صددرصدی قطعاتی میشود که به آنها آب خورده یا آب به آن رسیده است و یا رطوبتی به رویشان نشت کرده است.
معمولا کامپیوترهای خودرو طوری طراحی میکنند که در برابر نشت آب در رطوبت و حتی گرد و غبار محافظت شود.

بنابراین همه ی کامپیوترها عایق صد در صد در برابر رطوبت نیستند و معمولا کارواش ها با فشار بالا اقدام به شستشوی ماشین میکنند که باعث میشود که رطوبت و آب داخل کامپیوترها نشت پیدا کند.
دقت به این موضوع نیز شاید در کاهش خرابی های جعبه فیوز و ایسیو کامپیوتر تاثیر گذار باشد که کامپیوتر های خودرویی معمولا در برابر نشت آب محافظت می شوند ولی جعبه فیوز و یونیت های الکترونیکی دیگر خودرو که معمولا داخل محفظه ی موتور و همینطور داخل کابین سر نشین و حتی در صندوق عقب قرار دارند چندان در برابر نشت آب مقاوم نشده اند و با کمترین میزان فشار آب و رطوبت و حتی بعضی مواقع با رانندگی و نشت آب در داخل کابین باعث اتصالی و خسارت زیادی میشوند.
توصیه ما این است که تحت هیچ شرایطی کامپیوتر و لوازم برق خودرو به هیچ وجه آب نخورد و از نشت آب به داخل لوازم برق خودرویی جلو گیری شود.

یونیت CBM خودروی سمند و دنا و ۲۰۶ که در اثر آبخوردگی و نشت آب روی مدارات خراب شده است

یونیت CBM خودروی سمند و دنا و ۲۰۶ که در اثر آبخوردگی و نشت آب روی مدارات خراب شده است.

۴ – آتش سوزی و حریق در خودرو:

طبیعتا آتش سوزی و سوختن خودرو هر چند جزئی باشد و چه کلی خرابی های زیادی در سیستم برق خودرو ایجاد میکند که معمولا منشا بسیاری از سوختگی ها و حریق در خودرو یا اتصالی در سیم کشی خودرو هستند.

معمولا این اتفاق مربوط به طراحی نادرست اتصالات توسط خودرو ساز یا مربوط به دستگاه سیم کشی و کانکتورها و اتصالات توسط تعمیرکاران کار نابلد یا ناوارد رخ میدهد و همینطور شارژ بالای دینام که باعث می شود همه ی عوامل اتصال در خودرو و باعث آتش سوزی در خودرو میشود.

۵-تعمیر ایسیو(ای سی یو) خودرو توسط افراد بی تجربه و نا وارد :

یکی از دلایل عمده ی خرابی ها در قطعات خودرویی تعمیر سیستم برق خودرو و یا بعضا سیستم مکانیکی خودرو است که توسط افراد ناوارد و نابلد و کم تجربه انجام میشود.
بسیار اتفاق میوفتد که یک ایراد جزئی باعث میشود که ماشین به تعمیرکار برود و به خاطر کم تجربه بودن تعمیرکار و ناوارد بودن به سیستم الکترونیکی خودرو باعث میشود که کامپیوتر از کار بیوفتد و خرابی مظائفی ایجاد شود.
از جمله خرابی هایی که تعمیر کاران ناوارد و کم تجربه باعث آن میشوند میتوانیم به اتصال اشتباه سر باتری ، اشتباه در اتصال پین ها و سیم هایی روی کامپیوترها و سنسور ها ، اشتباه در باز کردن درب کامپیوترها و نودها و همینطور اشتباه در استفاده از ابزارهای تعمیرگاهی مشابه لامپ تست ها و تستر های خودرویی اشاره کرد و همینطور برنامه ریزی اشتباه کامپیوترها باعث میشود که کامپیوتر برنامه نگیرد و به صورت کامل از کار بیوفتد.

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

2 یک نظر

  1. احسان وزیری پاسخ

    سلام
    با تغییراتی که دادین سایت خیلی بهتر و به خصوص مقالات خیلی تکمیل تر و کاربردی تر شدن .
    واقعا ممنونم بخاطر اطلاعاتی که در اختیارمون میزارید .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *