آموزش ریست کردن ایسیو(ECU)

آموزش ریست کردن ایسیو(ECU) خودرو

چکیده مقاله :
دراین مقاله به زمان و چگونگی ریست ایسیو ، ریست چیست ؟ ، ساده راحت ترین روش ریست ایسیو ، نحوه ریست ایسیو بدون دیاگ میپردازیم.
به دلیل ذخیره شدن کدهای مشکل ساز در ایسیو میتوانیم ECU را ریست کنیم که با این کار تمام داده های ذخیره شده به تنظیمات اولیه باز می گردد و تمام کدهای مشکل ساز پاک خواهد شد.

چه زمانی و چگونه می توان ایسیو یا کامپیوتر خودرو را ریسِت کنیم؟

زمانی که چراغ چک موتور خودرو روشن است این امکان وجود دارد که یک مشکل الکتریکی داخلی پیش آمده باشد. قبل از این که بخواهیم قطعه ای را تعویض کنیم بهتر است نگاهی به ایسیو(ECU) ماشین بیاندازیم. با ریست کردن ایسیو(ECU) ممکن است مشکل حل شود و بدین وسیله مطمئن می شویم که باید قطعه را تعویض کنیم یا خیر.

چه زمانی و چگونه می توان ایسیو یا کامپیوتر خودرو را ریسِت کنیم

RESET به چه معناست؟

برد داخل ایسیو خودرو ۲ نوع حافظه دارد:

۱) حافظه موقت
۲) حافظه دائم
ماشین روشن اطلاعاتی را از سنسورها دریافت کرده و بلافاصله به ایسیو می فرستد که ای سی یو با توجه به نوع اطلاعات تصمیم به انجام اعمالی جهت بهتر کار کردن ماشین می گیرد.

اما گاهی این اطلاعات با خاموش شدن موتور و بسته شدن سوییچ پاک می شوند ایسیو(ECU) اطلاعات زمان روشن بودن ماشین را بدلیل عدم نیاز به آنها در زمان خاموشی پاک می کند و در ادامه با روشن شدن ماشین اطلاعات جدید را از سنسورها میگیرد (اطلاعات پاک شده در حافظه موقت ECU است).
اما نوع دیگری ازحافظه وجود دارد بنام حافظه دائم؛
این حافظه ماهیت سنسورها و عملگرها و کنترل های برق و کنترل های الکتریکی را ذخیره می کند. به زبان ساده تر ایسیو(ECU) با خاموش شدن فراموش نمی کند البته این اطلاعات فقط در صورتی از بین می روند و پاک می شوند که برد یا آی سی میکرو ای سی یو بسوزد.
گاهی اوقات اطلاعات فرستاده شده به ایسیو(ECU) با خاموش شدن موتور و بستن سویچ از بین نمیرود و همچنان ثابت می ماند؛حتی گاهی باعث روشن شدن چراغ چک خواهد شد و در عملکرد خودرو تاثیر منفی میگذارد که ۲ حالت ممکن است پیش بیاید:
۱) ممکن است سنسوری که داده های موقت آن پاک نشده خراب شده باشد در این حالت ریست کردن ایسیو(ECU) فایده ای ندارد و تنها راه پاک کردن خطا تعویض سنسوراست.
۲) ممکن است داده موقت پاک نشود و باعث روشن ماندن چراغ چک شود در این حالت اگر سنسور خراب نباشد می توان با ریست ایسیو بدون نیاز به دستگاه خودرو را به حالت قبلی بازگردانیم.

برای مشاهده و خرید انواع ایسیو(ECU) ای سی یو  از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو

راحت ترین روش ریست ایسیو(ECU):

تکنولوژی های روز دنیا در صنعت خودرو با افزایش مدارهای الکترونیکی درخودروهایی که امروزه تولید می شوند ضمن ارتقاء بازدهی فنی و بوجود آوردن حالت آسایش بیشتر در عین حال باعث مشکلات لحظه ای و ناشناخته نیز شده اند که بروز این چنین معایب به واسطه وجود تعداد متعددی ازسنسورها و وجود سیم کشی های پیچیده و به عبارت کلی، وجود واحد کنترلی پیشرانه (ECU) و یا واحد کنترلی گیربکس (TCU) به این سادگی ها قابل شناسایی و جبران نیست.

به همین دلیل برای خودروهای امروزی پورت های اتصالی ویژه ای تهیه شده که از این راه می توان با کمک کامپیوترهای سبک اقدام به برقراری ارتباط با مغز هوشمند خودرو کرد و از این طریق معایب را شناسایی و برطرف کرد.
بدون شک ایرادهای الکترونیکی درمقایسه با ایرادهای فنی بسیار کمتر اتفاق می افتد اما در صورت چنین اتفاقی قبل از هر اقدام عجیب و پیچیده ابتدا از راحت ترین روش ها به عیب یابی و رفع ایراد بپردازید. اندکی از مسائل دور از ذهن می تواند در یک خودرو امروزی ایجاد مشکلات برقی والکترونیکی کند.

راحت ترین روش ریست ایسیو(ECU)
برای مثال موتورشویی و ورود آب و مواد شوینده به مدارهای الکترونیکی و ایجاد اتصال کوتاه، دست اندازهای بسیاری که باعث باز شدن سیم سنسورها می شود، روغن ریزی که می تواند در مدت طولانی موجب خشک شدن و خوردگی سیم ها شود (مخصوصا درماشن هایی که بالای ۱۵ سال عمر دارند)، اتصال ناقص و یا وجود رسوب وآلودگی درمحل اتصال سیم های اصلی خودرو در محل هایی چون سرباتری ها، محل اتصال قطب مثبت به مدار استارت و یا محل اتصال سیم منفی بدنه به پوسته موتور یا گیربکس همگی می توانند باعث بروز ایراد برقی و روشن شدن چراغ چک در خودروهای امروزی شوند.
چنین مشکلاتی درخودروهای قدیمی رخ می دهد اما به دلیل نبودن مدارهای پیچیده برقی، معمولا عملکرد خودرو به قدری مختل نمی شود که خودرو از کار بی افتد و در صورت از کار افتادن نیز شناسایی و رفع عیب این چنین مشکلات راحت تر از خودروهای امروزی با تعداد بسیار زیادی از سنسورهای پیچیده در نقاط مختلف خودرو است.
در صورت بوجود آمدن این نوع خرابی ها تقریبا هیچ راهی جز استفاده از همان کامپیوترهای ساده برای عیب یابی و رفع آن وجود ندارد اگر این مشکل در جایی دوردست و به دور از تجهیزات مورد نیاز اتفاق بیافتد بهترین روش آن است که ، راحت ترین را انجام دهیم یعنی ایسیو را ریست کنیم.

راحت ترین روش ریست ایسیو(ECU)

آموزش ریست کردن ایسیو(ECU) خودرو بدون دیاگ:

روش اول
برای ریسِت کردن واحد کنترل الکترونیکی بدون دیاگ چند روش وجود دارد.
۱) کابل باتری را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه جدا کنید تا متوجه شویم که با اتصال مجدد سیم به باتری و روشن کردن خودرو چراغ چک موتور روشن می شود یا خیر.
حداقل ۱۶ کیلومتر رانندگی کنید تا ایسیو اطلاعاتی بدست آورد، در ادامه اگر مشکلی در خودرو وجود داشته باشد چراغ موتور دوباره روشن خواهد شد و به شما با استفاده از کد ایسیو نشان می دهد؛ می توانید ریشه مشکل را یافته و با تعویض قطعه آن را برطرف نمایید.
هر زمانی که قطعه جدیدی نصب می کنید باید دوباره ایسیو(ECU) را ریست کنید تا درباره ی قطعه ی جدید اطلاعات را ذخیره کند.
نکته: قبل از ریست ECU مطمئن شوید کابل باتری کاملاً سالم است و یک منبع انرژی پشتیبان در دسترس باشد.
روش دوم
حدود ۱۵ دقیقه رانندگی کنید تا خودرو به دمای عادی زمان فعالیت برسد. سپس خودرو را نگه دارید، کاپوت خودرو را باز کنید و سیم اتصال به زمین را از باتری جدا کنید.

مطمئن شوید که سر سیم با سطوح فلزی خودرو در تماس نباشد. ۷-۸ دقیقه صبر کنید؛ ترمزها را ۲۰ ثانیه فشاردهید تا ازطریق چراغ های ترمز تمام انرژی خازن های ایسیو تخلیه شود.

اکنون ایسیو همه آن اطلاعاتی که درحافظه خود ذخیره کرده بود از دست داده است. در این حالت سیم اتصال به زمین را دوباره به باتری وصل کنید و کاپوت را ببندید.
در تنظیم مجدد سیستم ایسیو ، قدم اصلی حذف کردن منبع تغذیه پشتیبان به طور کامل است. داخل خودروها برای ذخیره ی اطلاعات؛ فیوزی وجود دارد که مستقیماً به باتری وصل می شود که همین فیوز برق مورد نیاز رادیوی خودروی را تأمین می کند.
روش سوم
روش سوم ریست کردن ایسیو ازطریق جعبه فیوز انجام می شود. جعبه فیوز در سمت کمک راننده نزدیک به باتری قرار گرفته دارد. زمانی که خودرو کامل گرم شد باید آن را خاموش کنید. برق خودرو را با قطع کردن اتصال باتری قطع کنید، فیوزها را خارج کنید.
بعد از چند دقیقه داده ها پاک می شوند و می توانید فیوز را به حالت اولیه بازگردانید و خودرو را روشن کنید. بهتر است ده دقیقه با سرعت کم رانندگی کنید تا ECU بتواند داده های جدید و تغییرات اعمال شده را درخودرو ذخیره کند.
به دلیل این که ایسیو یک بخش بسیار حساس و مهم است بهتر است با تعویض یکی از قطعات یا انجام اصلاحات دیگردوباره تنظیم شود، زیرا ممکن است این تغییرات با روش عملکرد موتور در حالت اولیه تفاوت داشته باشد.

آموزش ریست کردن ایسیو(ECU)

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

اشتراک گذاری

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

2 یک نظر

  1. Mohsen پاسخ

    با سلام
    وقت بخیر
    من ماشین کوییک تازه گرفتم مصرف بنزینش زیاد بود رفتم نمایندگی یک برنامه با دستگاه ریخت روی ecu , گفت مصرف سوخت کمتر میشه
    حالا بعد از مدتی احساس میکنم سرعت و نفس ماشین کم شده موتور هم یک صدایی می دهد ،برای موتور مشکلی پیش نیامده است ؟
    می شود این برنامه حذف کرد و برنامه قبلی کارخانه به ،ecu ریخت و مثل حالت اولیه تحویل کارخانه شود؟ چکار باید کرد؟
    با تشکر

    1. h.pooreghbali نویسنده ارسال پاسخ

      سلام دوست عزیز. اگر چک ماشین روشن شده باشه ممکنه مشکلی ایجاد شده باشه و البته دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. ما برات برنامه رو حذف میکنیم. کافیه با تیم تعمیرات ما تماس بگیری ۰۹۰۵۸۱۱۰۵۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *