فهرست مطالب
کارکرد و وظایف اصلی ایسیو(ECU) خودرو چیست؟
وظیفه ی اصلی ایسیو (ECU) خودرو یا کنترل یونیت موتور این است که فرمان استارت را از راننده دریافت و موتور را روشن کند، سپس سیستم سوخت رسانی ماشین را تکمیل و اطلاعات را از پدال گاز و سنسور دور موتور دریافت و قدرت موتور را کنترل نماید.
کارکرد و وظایف اصلی ایسیو(ECU) کامپیوتر گیربکس خودرو چیست؟
وظیفه اصلی ایسیو (ECU) گیربکس، کنترل مستقیم گیربکس و باز و بسته کردن شیر برقی ها و همچنین وضعیت دنده ها را به پنل آمپر را ارسال میکند.
انواع علائم خرابی ایسیو(ای سی یو) و تجهیزات الکترونیکی خودرو:
۱ : علائم مشهود یا قابل روئیت
۲ : علائم نامشهود یا پنهان
علائم مشهود یا قابل روئیت در خرابی ایسیو(ای سی یو) :
علائم مشهود مربوط به ایراداتی میشود که راننده یا مالک خودرو به راحتی میتواند این علائم را مشاهده کند و از وضعیت خرابی به سرعت آگاه شود.
به عنوان مثال بعد از یک تصادف و ضربه ای که به صورت مکانیکی روی تجهیزات داخلی موتور و تجهیزات الکترونیکی وارد شده علائمی از شکستگی , خردشدگی و پاره شدگی یا سوختگی به صورت کاملا مشهود پیدا است.
به چند تصویری که در ادامه آمده است دقت کنید:
سوختگی شدید در ناحیه مدارات منبع تغذیه ایسیو مزدا وانت در سمت لبه برد
خراشیدگی سطح برد الکترونیکی ایسیو ایزی یو در هنگام باز کردن درب ایسیو برای تعمیر
شکستگی یونیت ABS در اثر تصادف و برخورد سنگین
آبخوردگی به برد پنل آمپر یا همان پشت آمپر
علائم مشهود یا قابل رویت مالک خودرو به راحتی ایراد ماشین را درک میکند و میفهمد و آن را میبیند.
علائم نامشهود یا پنهان در خرابی ایسیو(ای سی یو) :
در علائم غیر مشهود یا پنهان راننده یا مالک خودرو یا کاربر خودرو علائم را مشاهده نمیکند ولی اثراتش را درک میکند.
به عنوان مثال :
– خودرو صبح ها در هوای سرد بد روشن میشود.
– خودرو در سر چهار راه یا با توقف کردن خاموش میشود .
– خودرو در سر بالایی ها در دنده ۱ و ۲ کشش لازم و قدرت لازم را ندارد .
یا به عنوان مثال برخی از تجهیزات رفاهی از کار افتاده اند ولی چیزی قابل مشاهده نیست به عنوان مثال شیشه بالابر ها کار نمیکنند یا قفل مرکزی کار نمیکند یا برف پاکن ها به صورت دائم و تصادفی عمل میکنند بدون اینکه فرمانی برایشان صادر شود.
بنابراین در علائم غیر مشهود یا غیر قابل رویت تعمیرکار با استفاده از تجهیزات عیب یابی و دیاگ و همینطور تجربه و دانشی که دارد و راهنمایی هایی که مالک خودرو به آن انجام میدهد وارد پروسه عیب یابی میشود.
وظایف مالک یا راننده برای رصد عیوب احتمالی در خودرو :
راننده مالک خودرو باید چراغ های پنل آمپر را همواره زیر نظر داشته باشد و دانش معمول و یا ساده و حتی سطح پایینی هم از وظایف هر کدام از این چراغ ها باید داشته باشد.
راننده باید نحوه استارت خوردن ، روشن شدن ، خاموش شدن و همینطور مصرف سوخت و صدای نامعمولی که از خودرو می آید را مورد ارزیابی قرار دهد و به آن دقت داشته باشد.
عیب یابی ماشین :
تعمیر کار زمانی که دیاگ را به ماشین اتصال میدهد و محدودی خطا را با توجه به کد های خطایی که دیاگ نمایش میدهد شناسایی و شروع به عیب یابی ماشین میکند . ممکن است دیاگ یک مشکل را به صورت درست و دقیق شناسایی کند به عنوان مثال خطای استپر موتور که تعمیر کار سریعا استپرموتور مورد ازمایش و تست قرار میدهد و در صورت رفع نشدن مشکل به سراغ کانکتور ها و دسته سیم ها و بعد از این مراحل به سمت ایسیو(ECU) میرود.
همچنین خطای کویل که تعمیر کار از وجود آن با خبر میشود که در سیستم کویل و چرقه زنی مشکل به وجود امده است و بلافاصله وارد آن بخش میشود و شروع به عیب یابی آن میکنند .
خطای یک سنسور یا یک عملگر خاص ایراد را تا حدود زیادی مشخص و معلوم میکند که خطا از کدام قسمت است به عنوان مثال ایراد کنترل فن ها ، رله پمپ بنزین ، سیستم ضد سرقت و ایراد شیشه بالابر سمت راننده این ها ایرادی که مشخص و قابل شناسایی هستند و تعمیر کار میتوانند بلافاصله شروع به عیب یابی و آن را رفع نماید.
بعضی از خطا هایی که دیاگ نمایش میدهد خطاهای مشخص و دقیقی نیستند و نیاز دارند که تعمیرکار چندین بار این پارامتر ها را بررسی کند تا به نتیجه و جمع بندی برای حل مسئله برسد .
مثلا خطای ناک سنسور یا سنسور ضربه عواملی متعددی باعث میشود که خطا ایجاد شود .
یا بر اثر بالا رفتن سوخت ماشین دلایل متعددی وجود دارد از کثیفی فیلتر هوا گرفته تا کثیف بودن انژکتور ها و احتراق ناقص یا خرابی در ایسیو(ECU) .
یک تعمیرکار که به سرعت بفهمد خطایی که ایجاد شده است برای قسمت ایسیو(ECU) ماشین یا سیم کشی ماشین یا یک ایراد مکانیکی است باید از دانش و بینش درست از کارکرد کلی خودرو داشته باشد .
ممکن است میزان نبودن فیلر که یک ایراد مکانیکی است خودش رو یک ایراد برقی نشان دهد ایجاست که تعمیرکار با توجه به تجربه و مهارتی که دارد باید تشخیص بدهد که ایراد از کدام قسمت است و به سرعت برای حل مسله و مشکل اقدام نماید ولی اگر تجربه و تبحر لازم را نداشته باشد هم باعث سردرگمی خود و مدام باید قطعات مختلف را تعویض کند.
معمولا خراب بودن سیستم برق یک ماشین بعد از یک حادثه نمایان میشود مثل یک تصادف یا یا موتور شویی که باعث آبخوردگی کامپیوتر ها و کانکتور ها میشود .
تعمیر کار باید از نظر فیزیکی و دقت کافی سیم کشی و کانتور ها ، محل قرار گیری دقیق سنسور ها ، کشیدگی سنسور ها و سوکت ها را بررسی و با چشم تیزبین و دقت بسیار خوب ببیند و البته خیلی از ایرادت با نگاه کردن ریشه یابی و در مراحل بعد حل میشود .
این مقاله کاربردی را حتما بخوانید : ریمپ ایسیو(ای سی یو) دنا معمولی و دنا پلاس
ایرادات شایع خرابی ایسیو(ECU) خودرو :
۱ – ایراد شارژ بالای دینام و خراب بودن باتری ، که ایرادات خیلی زیادی در کامیپوتر ماشین ایجاد میکند .
وضعیت دینام ، شارژ باتری ، افتامات و کلان سیستم تامین برق موتور باید به صورت دوره ای سرویس شود و در صورت سرویس نشدن خرابی هایی که بعدا به بار می آورد خرج های بیشتری را روی دست صاحب خوردو میگذارد .
۲- آبخوردگی که متاسفانه عامل خرابی سیستم برق موتور آبخوردگی می باشد
موتور شویی ، باران و آب بندی ناقص سیستم برق در بعضی از ماشین ها باعث میشود که ایجاد اتصالی و سیستم برق ماشین را مختل نماید .
۳- تصادف و ضربه خوردن که باعث پارگی اتصالی سیم کشی سیستم میشود و در نهایت باعث ایراد برق و کامپیوتر می شود یا خود کامیپوتر بر اثر ضربه خوردن باعث شکستن بورد میشود یا قاب آن شکسته یا دلایلی از این دست .
۴- تعمیر کامییوتر توسط افراد با تخصص و مهارت پایین نیز خرابی کامپیوتر را به دنبال دارد .
۵- ضعف در طراحی و مهندسی در قطعات الکترونیکی و کامپیوتر ماشین هاست که تقریبا بدنه محکم و مقاومی ندارند یا از سیستم حذف نویز مناسبی برخوردار نیستند. قطعات نامرغوبی استفاده شده است و طراحی کیت آن استاندارد و اصولی رعایت نشده است و باعث به بار آوردن خرابی میشود .
برای مطالعه مقاله کاربردی ریمپ ایسیو(ای سی یو) دنا معمولی و دنا پلاس میتوانید بر روی لینک کلیک کنید.
برخی از ایراد هایی و خرابی های ایسیو(ECU) خودرو :
غیر قابل تعمیر شدن ایسیو(ECU) ساژم به دلیل دستکاری تعمیرکار نابلد که به شکل زیر آن را مشاهده می نمایید.
برد UCH(سیستم ضد سرقت) مگان اتومات .
بعضی مواقع ایراد به شکل ظاهری نمی باشد و با چشم قابل دیدن نیست. همچنین ممکن است ایراد سخت افزاری داخل IC ها مشکل ساز باشد یا ایراد نرم افزاری به وجود آمده باشد.
شکستگی ایسیو زیمنس پراید در اثر تصادف که در تصویر زیر قابل رویت می باشد.
ضربه شدید به قاب فلزی ایسیو بوش در اثر تصادف که در تصویر زیر نمایش داده میشود.
خرابی کانکتور ایسیو(ECU) که اگر اصلاح نشود ایرادات جدی تری ایجاد خواهد کرد
شکستگی نود FN سازه پویش در اثر تصادف
سوختگی مدارات برق ورودی ایسیو(ECU) نیسان پیکاپ در اثر شارژ بالای دینام
اتصالی در سیم کشی و شارژ بالای دینام موجب سوختن بخشی از مسیرهای روی برد ایسیو نیسان پیکاب شده است .
خرابی یونیت ABS در خودرو پراید بر اثر نشت آب داخل کیت الکترونیکی
برای مشاهده و خرید انواع بلوک و یونیت ای بی اس از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
واحدهای کنترل الکترونیکی خودرو:
نود ها یا یونیت های الکترونیکی داخلی خودرو تجهیزاتی هستند که عملکرد آنها در اغلب مواقع ارتباط مستقیمی با عملکرد موتور یا Engin ندارد و اغلب تجهیزات رفاهی ، روشنایی و سیستم های امنیتی خودرو را مدیدیت میکنند.
نود ها یا یونیت های الکترونیکی خودرو بسته به خودرو و امکانات و تجهیزات رفاهی و آپشن هایی که خودرو ارائه میکند میتواند یک یا حتی ده عدد باشند.
برای مشاهده و خرید انواع یونیت های الکترونیکی خودرو از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید انواع یونیت های الکترونیکی خودرو
نود CBM ساز پویش پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که در تصویر بالا مشاهده میکنید وظیفه کنترل لوازم برقی ماشین را بر عهده دارد مانند قفل مرکزی ، چراغ ها ، شیشه بالا برها و کولر را میتوان نام برد.
علاوه بر ایسیو(ECU) ماشین، واحد کنترل الکترونیکی خودرو دیگری نیز وجود دارد که تاسیسات رفاهی ماشین مانند کولر ، چراغ ها ، گرمکن ها ، آینه ها ،رادیو ضبط که تاسیسات خودرو را کنترل میکند. که برای شناسایی بهتر و دقیق خرابی باید وظایفشان به خوبی شناسایی شود.
ایسیو (ECU) کامیپوتر ماشین و هم چنین گیربکس و کلا سیستم برقی ماشین طوری طراحی شده است که خرابی های خودش را ابتداَ به صورت نمایش چراغ ها و علائم هشدار دهنده روی پنل آمپر نشان میدهد و راننده را متوجه این موضوع میکند که ایرادی وجود دارد. مثل چراغ چک که مهم ترین چراغ در خودرو است که روشن شدن آن دال بر یک ایراد برقی و مکانیکی است یا مثلا چراغ STOP که نشان دهنده دمای بسیار بالای موتور می باشد که راننده موظف است سریعا ماشین را نگهدارد و دما و کارکرد ماشین را پایین آورد .
چراغ های هشدار دهنده ی دیگری نیز وجود دارد مانند چراغ باتری که پس از روشن شدن چراغ باتری روی پنل آمپر نشان دهنده ی وضعیت باتری یا شارژ دینام یک مشکل برایش پیش آمده است و به نحوی خرابی ها را هشدار میدهد.
برای مشاهده و خرید انواع نمایشگرها (پنل آمپر و صفحه نمایش) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید انواع نمایشگرها (پنل آمپر و صفحه نمایش)
خودرو های گیربکس اتوماتیک دارای چراغی به نام چراغ AT هستند و زمانی که روشن میشود نشان دهنده خرابی در بخش الکترونیک یا مکانیکی است که آن هم نشان دهنده خرابی در بخش گیربکس می باشد.
چراغ ایربگ در واقع وقتی که کشنده ها یا سیستم های کیسه هوا عمل میکند چراغ آن روشن میشود و نشان دهنده این است که سیستم یک بار عمل کرده است و باید واحد الکترونیکی یک بار ریست شود.
چراغ ترمز دستی ، چراغ ABS ، چراغ روغن ، چراغ باتری همه داری یک نشان دهنده هستند که در صورت وجود خرابی در سیستمشان روشن میشوند.
به طور کلی میتوان گفت کارکرد نادرست ماشین، در سیستم های الکترونیکی خود را با چراغ چک و علائم هشدار دهنده ی که در پنل آمپر است نشان میدهند و یک راننده خوب همیشه باید به هشدار ها دقیق داشته باشد و چراغ های اضافی که روشن میشود را بتواند خوب انالیز کند و خودرو را به یک تعمیر کار ارجاع بدهد.
همچنین تعمیر کار باید با توجه به چراغ ها و علائمی که مشاهده میکنند با دستگاه عیب یاب خود ماشین را عیب یابی کند و این بخش هم موبوط به بخش الکترونیکی میشود و هم بخش مکانیکی.
شماتست ای سی یوهم انجام میدین
کدوم شهر تشریف دارین
شما در هر شهری باشید میتونید با ما تماس بگیرید و درخواست خرید یا تعمیر یا تست و عیب یابی بزارید . همون روز رسیدگی میشه
سلام لطفا هرچه زودتر بنده را راهنمایی بفرمایید ماشین ۴٠۵Tu5 را برای اینکه باتری شارژخالی می کرد به نمایندگی ایرانخودر بردم گفتند مشکل برنامه دارد وآنرا به کامیوتر وصل کردند ولی دوبار با برخورد به سیمها قطع ارتباط کامپیوتر هنگام دانلود رخداد ودیگر روشن نشد ودر خواست ایبولایزور وایسیو دادن والی گارانتی ایسیو را رد کرد آیا مشکل با ایبیولایزور حل می شود وآیا دزد گیر ی می تواند آنرا درست کند
ارتباطی با ایموبیلایزر ندارد اگر موقع دانلود چراغ چک رفته . اگر توی نمایندگی بودی باید ماشینت رو درست کنن و بهت تحویل بدن … شکایت کن ازشون و حقت رو بگیر
سلام وقت بخیر من ماشینم سرانزاست و در یکی از روستاهای سیستان بلوچستان گیر کردم مکانیک ناشی اتصالی سر سوزن انژکتور ایجاد کرد و همانند تصویری که گذاشتید از کامپیوتر پیکاپ اون قطعه سوخته امکانش هست شماره اون قطعه رو برام ارسال کنید بتونم تعویض کنم قطعه iJb
با سلام خدمت شما دوست عزیز
ما فروش آی سی نداریم حالا یا میتونید قطعه رو ارسال کنید که تعمییرش کنیم یا از دلتا الکترونیک قطعه تهیه کنید .
موفق باشین
من نیسان زامیاد مدل ۸۸ دوگانه دارم خوب روشن میشه موقع حرکت و کم کردن دنده صدای موتور نامنزم کار میکنه سیوچ را باز و بسته میکنیم موتور صاف کار میکنه لطفا راهنمای کنید
با سلام لطفا یک فیلم کوتاه در حد ۲۰ ثانیه از پارامتر ها در وضعیتی که موتور نا منظم کار میکند از صفحه دیاگ بفرستید و در صورت روشن شدن چراغ چک عکس حطا نیز ارسال شود موفق باشید
سلام ایسیو بوش سمند ef7 بیش ازحد داغ میکنه یه دونه از ای س هاش مشکلش چیه بنظر شما
با سلام سوال شما خیلی کلی هست و باید مشخص شود کدام ای سی داغ میکند با واحد تعمیرات به شماره ۰۹۰۵۸۱۱۰۵۱۸ از طر یق واتساپ در ارتباط باشید