دلایل روشن شدن چراغ چک چیست؟

دلایل روشن شدن چراغ چک چیست؟

چکیده : در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی سنسور اکسیژن ، علائم و دلایل خرابی این قطعه در خودرو بپردازیم.

معرفی سنسور اکسیژن خودرو :

سنسور اکسیژن قطعه ای الکترونیکی در بخش سیستم اگزوز خودرو است که اولین بار توسط شرکت بوش در آلمان ساخته شد. امروزه در تمامی خودروها با توجه به مدل آنها در یک یا دو بخش از سنسور اکسیژن استفاده شده که هدف از بکار بردن این قطعه در ماشین، کاهش آلایندگی خودرو و داشتن هوای پاک می باشد.به طور کلی می توان گفت سنسور اکسیژن قطعه ای الکترونیکی است که وضعیت مخلوط سوخت را نشان می دهد.

نحوه عملکرد سنسور اکسیژن

نحوه عملکرد سنسور اکسیژن به این صورت است که سنسور اکسیژن نسبت سوخت و هوای وارد شده به موتور را اندازه گیری می کند و به صورت سیگنال برای ایسیو(کامپیوتر خودرو) ارسال می کند در این حالت ایسیو با خواندن سیگنال دریافت شده نبست سوخت و هوا را بالانس و ثابت نگه می دارد. در نتیجه اگر سنسور اکسیژن به درستی عمل نکند نسبت سوخت و هوا دچار اختلال خواهد شد.

نکته : ایسیو از اطلاعات و سیگنال های ارسال شده از سایر سنسورها همچون سنسور دمای مایع خنک کنندهء موتور ، سنسور موقعیت دریچه گاز ، سنسور فشار مطلق مانیفولد و سنسور جریان هوا نیز استفاده می کند اما اطلاعات اصلی در مورد تغییر نسبت سوخت و هوا توسط سنسور اکسیژن برای کامپیوتر خودرو ارسال می شود.

ساختار سنسور اکسیژن

ساختار سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

  • تاثیر در کاهش مصرف سوخت
  • تاثیر در کاهش سطح آلایندگی خودرو
  • تاثیر در بهبود احتراق و افزایش راندمان موتور

محل نصب سنسور اکسیژن

در بیشترین مواقع، سنسور اکسیژن، نزدیک منیفولد هوا نصب می شود، ولی در مواردی نیز این سنسور بر روی لوله های رابط و یا کاتالیست نصب میگردد.

محل نصب سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن

  • کاهش عملکرد موتور
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش آلایندگی اگزوز
  • هشدار خرابی مدار گرمایشی ماشین
  • مکث کردن موتور در هنگام شتاب
  • بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو
  • انتشار بوی بد و سوخته از اگزوز
  • وارد شدن ضربه فیزیکی

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

  • تمام شدن عمر کارکرد سنسور
  • کثیفی و الودگی در سنسور
  • اتصال نامناسب سیم ها
  • بروز مشکل در جرقه زنی
  • کیفیت نامناسب سوخت
  • دیر عوض کردن شمع خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک چیست؟

تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین

منظور از سنسور اکسیژن بالا و پایین، سنسور هایی است که قبل و بعد از کاتالیزور نصب شده اند. به طور کلی تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین در اندازه گیری نوع عناصر آنهاست که سنسور اکسیژن بالا گاز های خروجی قبل از کاتالیزور را بررسی می کند و سنسور اکسیژن پایین گاز های خروجی بعد از کاتالیزور را بررسی و اندازه گیری می کند. سنسور اکسیژنی که بعد از کاتالیزور قرار گرفته سنسور پایین و سنسوری که قبل از کاتالیزور است به عنوان سنسور اکسیژن بالا شناخته می شوند.

طول عمر و زمان تعویض سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن همانند فیلتر روغن و فیلتر هوا نیازی به جایگزینی مرتب ندارد اما از جمله قطعات مصرفی در خودرو است و فقط در صورت خرابی تعویض می‌شود. تشخیص اینکه کدام سنسور اکسیژن باید جایگزین شود توسط تعمیرکار مجرب انجام می شود. توجه داشته باشید که در صورت تعویض ، سنسور اکسیژن باید از نوع اصلی و با همان تعداد سیم باشد.

سنسور اکسیژن جدیدی که جایگزین سنسور خراب می شود کاملا  باید مطابقت با سنسور قبلی باشد( دارای گرم کن یا فاقد گرم کن) . همچنین ویژگی های عملکرد و برق یکسانی داشته باشند. نصب یک سنسور اکسیژن متفاوت نسبت به سنسور اصلی در کارکرد موتور تاثیر گذاشته و ممکن است مدار کنترل گرم کن که درون ECU موتور قرار دارد ، دچار آسیب و اختلال شود.

دلایل روشن شدن چراغ چک چیست؟

سخن پایانی 

در این مقاله به معرفی و بررسی سنسور اکسیژن ، علائم و دلایل خرابی ، محل نصب و تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین را توضیح دادیم. سنسور اکسیژن از جمله قطعات مصرفی در خودرو هاست که خرابی و ایراد در این بخش باعث روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد.

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

اشتراک گذاری

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *