فهرست مطالب
مقدمه : قبل از اینکه سیستم مالتی پلکس بوجود بیاد در ابتدا خودروها یک ایسیو ECU داشتند و این ایسیو ECU مختص موتور خودرو بود و موتور خودرو را با استفاده از سنسورها و عملگرهایی که وجود داشت کنترل می کرد با پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن آپشن هایی مثل ABS ٬ ایربگ و دیگر امکانات مثل گیربکس اتوماتیک هر کدام از اینها یک ایسیو ECU مختص به خودشان داشتند.
این ایسیو ECU ها نیاز به اطلاعات ورودی و استفاده از اطلاعاتی بودند که سنسورها باید این اطلاعات را به آنها می دادند اما بجای اینکه از هر سنسور برای هر ایسیو ECU یک سیم برود و برای صرفه جویی در سیم و زمان و سبکتر کردن وزن خودرو و عیب یابی راحت تر بجای ۱۰ سیم تنها یک سیم استفاده می شود که با ارسال اطلاعات به یک ایسیو ECU این اطلاعات به ایسیو دیگر نیز می رود.
مزایای سیستم مالتی پلکس از نظر فنی :
۱) افزایش ضریب اطمینان و کیفیت
۲) حفاظت بهتر بارهای الکتریکی
۳) افزایش طول عمر لامپ ها
۴) مدیریت مصرف توان الکتریکی در خودرو
۵) حفاظت از جعبه فیوز و ادغام فیوزها
۶) کاهش حجم سیم کشی در خودرو
۷) کاهش میزان اتصالات
۸) عیب یابی و نگهداری راحت تر خودرو
۹) کاهش قیمت تمام شده خودرو برای کارخانه ها
۱۰) کاهش مصرف انرژی
۱۱) کاهش زمان طراحی و مونتاژ خودرو
۱۲) کاهش هزینه تعمیرات
سیستم مالتی پلکس استفاده شده در خودرو پژو۲۰۷ از ابتدا تا امروز:
سیستم مالتی پلکس در خودروهای پژو۲۰۷ فقط برروی نسخه های اتومات قرار گرفته است این خودرو از سال ۸۹ وارد بازار خودرو شد که سیستم مالتی پلکس آن به ۲ شکل است : ۱) سیستم مالتی پلکس ECO MUX کروز ۲) سیستم مالتی پلکس ECO MUX سازه پویش
سیستم مالتی پلکس ECO MUX پژو۲۰۷ ، کروز شامل نودهای زیر می باشد :
۱) نحوه پیکربندی نودCBM :
لیست پیکربندی | تنظیمات پیکربندی |
حداقل سرعت اتوماتیک شیشه بالابر | غیرفعال |
حداکثر سرعت اتوماتیک شیشه بالابر | غیرفعال |
آنتی ترپ | غیرفعال |
حالت شیشه بالابر | اگر این گزینه FRH AOTU ENABLE انتخاب شود شیشه بالابر جلو راست نیز اتومات بالا می رود |
نوع خودرو | نوع خودرو بدرستی انتخاب شود |
حالت هشدار | این گزینه برای حالت دزدگیر می باشد |
نوع لامپ مه شکن عقب | غیرفعال |
نوع لامپ های کناری | لامپ ها چراغ کوچک که ۶تا هستند ۲تا جلو ۲تا عقب ۲تا کنار |
نوع لامپ های چراغ ترمز | چراغ های استاندارد فابریک |
سایز چرخ ها | از روی تایر بدرستی انتخاب شود |
وجود کیسه هوا | غیرقابل دسترسی می باشد |
مسیریاب | اگر خودرو دارای GPS بود فعال انتخاب شود |
سنسور شوک | غیرفعال |
برای مشاهده و خرید انواع ایسیو(ECU) ای سی یو از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
۲) نحوه پیکربندی نود FAM :
لیست پیکربندی | تنظیمات پیکربندی |
نوع خودرو | این گزینه توسط کمپانی غیر فعال می باشد |
شیشه بالابر جلو | این گزینه توسط کمپانی غیر فعال می باشد |
برف پاک کن عقب | خودرو هاچ بک HB فعال خودرو صندوق دار غیرفعال |
رفلکتور دوبل | این آپشن اگر فعال باشد هنگام نور بالا زدن نور پایین نیز روشن خواهد شد |
پژو ۲۰۷ (P207) | این گزینه فقط برای پژو۲۰۷ فعال می باشد |
چرا غ روز ( DRL) | این گزینه تنها برای پژو ۲۰۷ که چراغ روز دارد فعال انتخاب شود |
۳) نحوه پیکربندی نود ICN
لیست پیکربندی | تنظیمات پیکربندی |
مقدار سرویس دوره ای | بعنوان مثال اگر روی ۲۰۰۰۰ انتخاب شود هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر چراغ آچار روشن خواهد شد |
دابل رفلکتور | اگر آپشن رفلکتور دوبل فعال بود این گزینه فعال انتخاب شود |
ای پی اس (EPS) | برنامه پایداری الکترونیکی می باشد که گزینه خیر انتخاب شود |
۴) نحوه پیکربندی نود MFD
نود MFD یا به اختصار ، Module Front Display یا ماژول نمایش گر جلو وظایف نود MFD در خودرو پژو ۲۰۷ :
۱) نمایش باز بودن درب ها
۲) نمایش وضعیت هشدار دهنده دنده عقب
۳) ساعت و دما
۴) تاریخ
۵) کامپیوتر سفری
سیستم مالتی پلکس ECO MUX2 پژو ۲۰۷ ، سازه پویش شامل نودهای زیر می باشد :
۱) SBCM
لیست پیکربندی | تنظیمات پیکربندی |
کد شناسایی خودرو | غیر قابل دسترس می باشد |
سنسور شوک | غیر فعال |
قفل اتوماتیک درب ها وقتی به سرعت به حد خاصی می رسد | این گزینه زمانیکه درب ها بعد از حرکت فعال باشد قفل می شود |
مقدار سرعت برای قفل اتوماتیک | گزینه ۱۰ انتخاب شود |
قفل اتوماتیک درب ها بعد ار باز کردن درب ها | اگر درب ها با ریموت باز شوند ولی اقدامی برای باز کردن درب ها صورت نگیرد به صورت اتوماتیک قفل می شود |
حداقل دفعات سرعت چشمک زدن | این گزینه تعداد دفعات چشمک زدن چراغ راهنما هنگامیکه یکباره دسته راهنما به سمت پایین یا بالا زده می شود |
نوع تایر | این گزینه حتما بدرستی انتخاب شود |
باز کردن توسط نگه داشتن سوئیچ حاضر | غیر قابل دسترس می باشد |
نوع خودرو | حتما این گزینه بدرستی انتخاب شود |
دابل رفلکتور | این گزینه اگر فعال باشد هنگام نور بالازدن نور پایین نیز روشن خواهد شد |
نوع موتور | این گزینه حتما بدرستی انتخاب شود |
سنسور پارک | تعداد سنسورهای دنده عقب برای این قسمت مشخص می شود |
نوع پنل بخاری | اگر پنل بخاری دستی بود (MANUAL) انتخاب شود |
اگر پنل اتوماتیک بود گزینه (AOTUMATIC) انتخاب شود | |
تعداد سنسورهای پارک روی صفحه نمایشگر | گزینه ۲ انتخاب شود |
چراغ های روز | غیرفعال |
۲) EBCM
لیست پیکربندی | تنظیمات پیکربندی |
کد شناسایی خودرو | غیر قابل دسترس می باشد |
نوع خودرو | حتما به درستی انتخاب شود |
نوع موتور | نوع موتور و سیستم سوخت رسانی در این قسمت بدرستی انتخاب شود |
۳) ICN
لیست پیکربندی | تنظیمات پیکربندی |
کد شناسایی خودرو (VIN) | غیرقابل دسترس |
نوع موتور | این گزینه حتما بدرستی انتخاب شود |
سنسور کمکی پارک در دسترس | این گزینه روی TRUE بدلیل نمایش سنسور دنده عقب روی آمپر انتخاب شود |
مسافت برای سرویس | میزان کیلومتری که چراغ آچار روشن می شود |
نوع هشدار سرعت بالا | این گزینه همان آلارم در سرعت بالا می باشد |
۴) نحوه پیکربندی نود MFD
نود MFD یا به اختصار ، Module Front Display یا ماژول نمایش گر جلو وظایف نود MFD در خودرو پژو ۲۰۷ : ۵) نمایش باز بودن درب ها ۶) نمایش وضعیت هشدار دهنده دنده عقب ۷) ساعت و دما ۸) تاریخ
دیدگاهتان را بنویسید