ایسیو بوش me744 پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس

خرید و فروش انلاین ایسیو بوش ME744 پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ و پژو پارس

ایسیو بوش ME744 پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ و پژو پارس:

ایسیو بوش ME744 از سال ۱۳۸۳ بر روی پژو ۲۰۶ های تیپ ۵ نصب شد و تا سال ۹۱ که فرانسوی ها پژو ۲۰۶ را در ایران با کمک ایرانخودرو تولید میکردند.

این ایسیو ها را روی ۲۰۶ های تیپ ۵ و بعضا روی ۲۰۶ های تیپ ۶ هم موجود بود اما بر روی ۲۰۶ های تیپ ۴ خیلی کم نصب شد زیرا ۲۰۶ تیپ ۴ در ایران زیاد تولید نشد.

استفاده از ایسیو بوش ME744 در دیگر کشور ها : 

ایسیو بوش ME744 علاوه بر ایران در خیلی از کشورهای دیگر هم برای کنترل موتور TU5 نصب و مورد استفاده قرار گرفت.

به عنوان مثال در کشور برزیل ، افریقای جنوبی ، مجارستان ، اسپانیا ، فرانسه و همچنین کشور المان مورد استفاده قرار گرفته است . قابل ذکر است که تمامی کشورهایی که ۲۰۶ را تولید کردند شرکت پژو این کنترل unit را بر روی این خودرو ها نصب کرده است.

محل نصب ایسیو بوش ME744 در پژو ۲۰۶ : 

محل نصب در پژو ۲۰۶ ایران ، داخل محفظه ی موتور سمت شاگرد روی گلگیر سمت راست است این ایسیو دارای سه سوکت می باشد که مستقیما به سیم کشی موتور متصل میشود.

کانکتور سه تکه یا سه فیش بوش ME744:

کانکتور سه تکه یا سه فیش بوش me744

کانکتور مادگی روی دسته سیم موتور بوش ME744:

کانکتور مادگی روی دسته سیم موتور بوش me744 👇👇👇👇

کانکتور مشکی سمت راست ۳۲ پایه است و کانکتور وسط قهوه ای رنگ و ۴۸ پایه دارد و کانکتور سمت چپ هم طوسی رنگ و۳۲ پایه است .

مرجع زبان اصلی شرکت سیتروئن برای بوش ME744 و M744:

فایل زبان اصلی که به صورت PDF در پایین تر قابل دانلود است درباره خود ای سی یو بوش ME744 و بوش M744 است.

اما ME744 با M744 تفاوت های زیادی دارد ولی در یک خانواده و در یک داکیومنت اطلاعات فنی شان قرار داده شده است .

در فایل زبان اصلی در مورد سنسورهای جانبی از جمله سنسور ناک ، سنسور اکسیژن ، سنسور دما ، سنسور منی فود و همینطور عملگرهایی مثل دریچه گاز برقی و انژکتورها و کویل ، مفصل صحبت کرده و مشخصات پارامترهای هر کدام از سنسورها را تشریح کرده است.

برای دانلود فایل PDF راهنمای تعمیرات بوش ME7.4.4 و M7.4.4 به زبان اصلی بر روی دکمه زیر کلیک کنید :  

راهنمای تعمیرات بوش ME7.4.4 و M7.4.4

بوش  ME744 از نوع ایسیو هایی است که پدال گازشان برقی است و دریچه گازشان هم به صورت برقی می باشد. به این معنی که راننده با فشار دادن پدال سیگنال الکتریکی برای ایسیو (ای سی یو) ارسال می کند . ای سی یو هم این سیگنال را تحلیل و بصورت برقی دریچه گاز را باز می کند و مقدار هوای وارد شده به موتور را کنترل میکند .

انواع مدل دریچه گاز عبارتند از :

دو مدل دریچه گاز برای بوش ME744 نصب شده است.

  • دریچه گاز برقی فلزی
  • دریچه گاز برقی پلاستیکی

که هر دو این مدل ها برای برند بوش هستند.

تصویر دریچه گاز برقی فلزی :

دریچه گاز برقی بدنه فلزی

تصویر دریچه گاز برقی پلاستیکی:

تصویر دریچه گاز برقی پلاستیکی

بوش ME744 علاوه بر نصب بر روی پژو ۲۰۶ در هنگام شروع تولید پژو پارس و پژو ۴۰۵ با موتور TU5 هم نصب شده است .

ایرانخودرو از سال ۸۹ شروع به نصب موتور TU5 که روی پژو ۲۰۶ بود بر روی پژو پارس و پژو ۴۰۵ کرد که همین کنترل یونیت بوش ME744 را هم کپی (انتقال داد) و از آن استفاده نمود.

 نکته قابل ذکر : ایرانخودرو از سال ۸۹ تا ۹۶ از بوش ME744  بر روی پژو پارس و  پژو ۴۰۵ نصب و استفاده کرد.

حساسیت ایسیو ME744 نسبت به ایسیو زیمنس :

بوش و ای سی یو ME744  ای سی یو های بسیار حساسی هستند و همین موضوع باعث میشود که کوچک ترین ایراد موتوری و برقی را سریعا گزارش دهد و چراغ چک را روشن کند به نسبت ای سی یو های ریمنس که ساده تر و دارای حساسیت کمتری هستند.

تعمیر پذیری ایسیو های بوش یک مقدار سخت تر است زیرا داری سخت افزار پیچیده تر هستند و تعمیر کارها بسیاری از مواقع نمیتوانند ایراد هایشان را برطرف کنند. بعضی از ایرادهای به وجود آمده در این ایسیو ها قابل رفع نمی باشد و باید ای سی یو تعویض شود .

ایرادات شایع در بوش ME744 عبارتند از :

از جمله ایراد های شایع که بوش ME744 خیلی گریبان گیرش است ایراد دریچه گاز و گاز نخوردن ماشین است به این معنی که هر چقدر پدال گاز را فشار می دهید دور موتور از ۱۵۰۰ بالاتر نمی رود .

  • خطای عدم ارتباط با دیاگ 
  • خطای عدم دانلود شدن
  • خطای تعریف کلید نشدن
  • خرابی میکروکنترلر 
  • خرابی IC دریچه گاز 
  • IC مولتی که مربوط به انژکتورها است

ازجمله ایرادات شایعه ای هستند که تعمیر کارها گزارش می کنند .

راهنمای تصویری تعمیرات بوش ME744 :

راهنمای تصویری تعمیرات بوش ME744

۱- M29F400BB حافظه فلش

۲- D43256BGU حافظه رم

۳- LM2903  تقویت کننده دوبل

۴- LM2904 تقویت کننده دوبل

۵- ۳۰۴۳۵۳۳ آیسی رابط شبکه

۶- در پژو ۲۰۶ مقدار این دو مقاومت به ترتیب از بالا به پایین ۱۲۹۵ و ۵۶۲۱ است اما در پژو ۴۰۵ پدال ۶ سیم به ۵۱۱۳ تغییر کرده است .

راهنمای تصویری تعمیرات بوش ME744

۱- B59233 میکروکنترلر اصلی

۲- ۳۰۳۸۰ رابط میکرو با قطعات جانبی

۳- SC551710MDW میکروکنترلر جانبی

۴- ۳۰۳۴۳ رگولاتور ۵ ولتی

۵- ۳۰۳۴۴ مولتی آیسی فن ها و انژکتورها و پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن

۶- ۳۰۳۴۸ درایور دریچه گاز برقی

۷- ۳۰۰۲۸ درایور کویل ۱ و  ۴

۸- ۳۰۰۲۸ درایور کویل ۲ و ۳

۹- WSR-2/0.05 مقاومت سنس جریان اولیه کویل ها مقدار ۵ صدم اهم

۱۰- ۹۵۱۶۰ EEprom

۱۱- مجموعه دیود و خازن برق ۱۲ ورودی

۱۲- کریستال میکروکنترلر اصلی

۱۳- کریستال میکروکنترلر جانبی

طول عمر ایسیو ME744 : 

مالکینی که از سال ۸۴ این ماشین را دارند طول عمر این ای سی یو هم خیلی شده است یعنی عملا این ای سی یو ۱۵ سال است که روی ماشینشان کار می کند و طبیعی است که یک مقدار فرسودگی توی سخت افزار این قطعات ایجاد شده است مخصوصا اگر آب خوردگی داشته باشد سریع باعث خرابی آن می شود .

قیمت ایسیو بوش ME7.4.4 :

در این تاریخ یعنی در  تاریخ خرداد ماه ۹۹ قیمت این سخت افزار به صورت اکبندش در جعبه شرکت عظام یا ایساکو حدود ۲ میلیون  تومان است و نوع استوک دست دوم وارداتی آن حدود یک میلیون دویست هزار تومن است .

برای مشاهده و خرید یونیت کنترل موتور ME7.4.4 ۲۰۶ فرانسوی از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

یونیت کنترل موتور ME7.4.4 ۲۰۶ فرانسوی

نقشه سوخت رسانی پژو ۴۰۵ slx با ECU Bosch ME744:

برای مشاهده فایل PDF بوش ME۷٫۴٫۴ با ABS بوش بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

بوش ME۷٫۴٫۴ با ABS بوش

چندین ایسیو بوش ME744 206 : 

ایسیو بوش ME744 206

تغییرات مورد نیاز برای تبدیل ECU BOSCH ME 7.4.4 TU5 خودرو ۲۰۶ با پدال گاز ۴ سیم به ۶ سیم پژو ۴۰۵ و پژو پارس با موتور TU5 : 

تبدیل ECU BOSCH ME 7.4.4 TU5 خودرو ۲۰۶ با پدال گاز ۴ سیم به ۶ سیم پژو ۴۰۵ و پژو پارس با موتور TU5

تفاوت دامپ بوش پژو پارس و ۴۰۵ با پژو ۲۰۶ : 

نرم افزار یا دامپ بوش ME744 پژو پارس و ۴۰۵ با موتور TU5 کاملا با ۲۰۶ متفاوت است و در صورتی که قصد استفاده از این ایسیو به جای یکدیگر را داشته باشیم باید عوض شوند . 

اگر ای سی یو روی  ۴۰۵  پدال گاز ۶ سیم نصب شده سخت افزارش یک مختصر تفاوتی با ME744 206 دارد  ولی اگر ۴۰۵ و پژو پارس پدال ۴ سیم داشته باشند با توجه به اینکه ۲۰۶ هم پدال ۴ سیم دارد سخت افزارشون باهم تفاوت ندارد ولی کماکان نرم افزارشون باهم متفاوت است  و باید عوض شود.

۲۰۶ های اتوماتیک و ای سی یو گیر بوکس :

۲۰۶ های تیپ ۵ و بعضا تیپ ۶ که بصورت اتوماتیک تولید شده اند کنار خودشان یک  ای سی یو گیر بوکس دارند که با این ای سی یو ME744 در ارتباط  هست .

یونیت های دیگه ای که با ای سی یو  بوش ME744 در ۲۰۶ با هم در ارتباط هستند یونیت BSI یا نود مرکزی مالتی پلکس ۲۰۶ فرانسوی است و همین طور BSM  و همچنین COM 2000  و همین طور یونیت ABS MK70 می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *