فهرست مطالب
مقدمه ای بر همه کامپیوترهای خودرویی ایسیو(ای سی یو) در پژو ۲۰۶ ایرانیزه:
قبلا در مقالات مفصلی در مورد کامپیوتر های استفاده شده در پژو ۲۰۶ های فرانسوی که از سال ۸۱ تا ۹۱ تولید شدند و همین طور ۲۰۷ های فرانسوی صحبت کردیم.
در این مقاله سعی میکنیم درباره ی کامپیوتر های مختلف استفاده شده در پژو ۲۰۶ های ایرانیزه یعنی ۲۰۶ هایی که در سال ۹۲ در ایران بوسیله شرکت ایرانخودرو بعد از تحریم ها تولید شدند صحبت کنیم.
بعد از سال ۹۲ که شرکت پژو به دلیل تحریم ها قرار دادش را یک طرفه لغو کرد و شریک تجاری خود را یعنی ایرانخودرو در کشور تنها ماند.
ایرانخودرویی ها سعی کردند با کمک دو شرکت در ایران خلا به وجود آمده را به نحوی جبران کنند و از قطعات بومی شده استفاده کنند.
هر چند این قطعات بومی هم بعضا در خارج از کشور تولید شده اند و بعضی از موارد هم داخل ایران تولید شدهاند.
در این مقاله سعی میکنیم در مورد سیستم های سوخت رسانی مفصل و کامل صحبت کنیم.
همچنین در مورد سیستم های مالتی پلکس یا کنترل تجهیزات رفاهی ۲۰۶ های ایرانیزه در مقالات دیگری به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.
سیستم سوخت رسانی در پژو ۲۰۶ ایرانیزه که در سال ۹۲ شروع شد با کنترل یونیت موتور یا ایسیو زیمنس کار خودش را شروع کرد.
کامپیوتر زیمنس که نماینده آن در ایران شرکت کروز بود بعضا در ابتدای کار در خارج از ایران تولید میشد و در ایران منتاژ می شدند و تحویل ایرانخودرو می دادند و ایرانخودرو در خط تولید از آن در سیستم سوخت رسانی استفاده میکرد.
بعد ها بخشی از تولیدات شرکت کروز در ایران تولید شد و بخشی هم در خارج از ایران تولید و در ایران مونتاژ شدند که اخیرا تمام تولیداتش معمولا از چین وارد میشود.
زیمنس CGE کروز که روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور TU3:
نقشه سوخت رسانی مالتی پلکس اکوماکس پژو ۲۰۶ با موتور TU3 و TU5:
انواع برد الکترونیکی ایسیو زیمنس :
۱- ایسیو زیمنس برد بلند یا برد قدیم شبکه:
در نوع اول برد مدار الکترونیکی ایسیو زیمنس کروز مشابهت بسیاری به برد زیمنس های معمولی پایین تر از مدل ۹۱ دارد.
با این تفاوت که ارتباطشان با پنل پشت آمپر و ABS بصورت شبکه برقرار و از انتقال point to point یا نقطه به نقطه که در مدل های پایین تر استفاده میشد خبری نیست.
در زیمنس برد بلند یا برد قدیم که روی ۲۰۶ های ایرانیزه نصب شده IC فلش خارجی مورد استفاده قرار گرفت که معمولا ۴۴ پین دارند و AM29F 400 BB شماره فنی IC حافظه فلش خارجی این ایسیو است.
در ادامه تعمیرات زیمنس برد بلند یا برد قدیم و همین طور تصویر برد الکترونیکی این ایسیو را مشاهده خواهید کرد.
راهنمای تعمیرات ایسیو زیمنس شبکه پژو ۲۰۶ برد بلند:
شماره قطعه در تصویر | شماره فنی قطعه | توضیحات |
۱ | SAK-C167CS | میکرولنترلر ۱۶ بیتی بدون حافظه فلش داخلی |
۲ | M29F400FB | حافظه فلش ۴ مگابایت ۴۴ پایه |
۳ | TPIC8101DW | آیسی پردازنده سنسور ناک |
۴ | ATM46C3 | اینترفیس ایسیو با دستگاه دیاگ و نیز پردازنده سنسور دور موتور و نیز بخشی از مدار فیدبک جیان کویل |
۵ | ۷۴HC4852 | آیسی مالتی پلکسر ۴ کانال آنالوگ – بخشی از مدار دریافت کننده سیگنال دریافتی از درجه باک و سنسور دمای موتور |
۶ | نوسان ساز کریستالی ۸ مگاهرتزی |
معمولا کدی که بر روی لبه کانکتور به صورت برچسب زده میشود تا حدودی نمایانگر نوع برد استفاده شده در داخل ایسیو زیمنس کروز است.
نوشته هایی مانند CEF CEE CGS CGK با این برد های بلند داخل ایسیو زیمنس کروز استفاده کرده اند و نوشته هایی مثل CGK از برد کوتاه استفاده کرده اند.
ایسیو زینمس برد کوتاه یا برد CGE:
در نوع دوم که به برد کوتاه یا زیمنس CGE مشهور است مقداری از عرض برد در داخل زیمنس کم شده است و اینجا هم به دو نوع تقسیم شده IC فلش خارجی و بدون IC فلش خارجی که طبق تصویر زیر میتوانید دو نمونه از آن را مشاهده کنید.
زیمنس CGE با ایسی FLASH خارجی که معمولا یک ایسی ۴۸ پایه است:
راهنمای تعمیرات زیمنس CGE فلشدار با کیفیت خوب:
شماره قطعه در تصویر | شماره فنی قطعه | توضیحات |
۱ | SAK-C167CS-LM | میکروکنترلر ۱۶ بیتی |
۲ | M29F400FB | حافظه فلش ۴ مگابایت ۴۴ پایه |
۳ | TPIC8101DW | آیسی پردازنده سنسور ناک |
۴ | ATM46C3 | اینترفیس ایسیو با دستگاه دیاگ و نیز پردازنده سنسور دورموتور و نیز بخشی از مدار فیدبک جریان کویل |
۵ | ۷۴HC4852 | آیسی مالتی پلکسر ۴ کانال آنالوگ – بخشی از مدار دریافت کننده سیگنال دریافتی از درجه باک و سنسور دمای موتور |
۶ | نوسان ساز کریستالی ۸ مگاهرتری |
شماره قطعه در تصویر | شماره فنی قطعه | توضیحات |
۱ | M29F400FB | آیسی فلش خارجی ۴۸ پایه |
۲ | SAK-C167CS-LM | میکروکنترلر ۱۶ بیتی سنسور ضربه |
۳ | TPIC8101 | تراشه پردازنده ناک سنسور یا سنسور ضربه |
۴ | ۷۴HC4852 | مالتی پلکسر ۴ کانال آنالوگ – آشکار ساز درجه باک بنزین |
ایرانخودرو از ایسیو زیمنس علاوه بر روی ۲۰۶ بر روی تولیدات دیگرش مثل ۲۰۶ و ۴۰۵ و همین طور سمند و دنا هم استفاده کرده است و شرکت سایپا هم روی تولیدات خود مثل پراید و تیبا و ساینا استفاده کرده است.
یکی از پر فروش ترین و پر تعدادترین سیستم های سوخت رسانی در خودرو های ایرانی همین کامپیوتر های زیمنس هستند که بعد از سال ۹۲ به تعداد زیاد روی ماشین های ایرانی نصب شده اند.
۲- سیستم سوخت رسانی بوش ME17:
سیستم سوخت رسانی که ایرانخودرو که بر روی ۲۰۶ های تیپ ۵ و همینطور ۲۰۷ استفاده کرده است سیستم سوخت رسانی بوش می باشد.
تصویر نمونه ای از ایسیو بوش ME17:
بوش ME17 که بصورت اختصاری بوش TU5 هم نامیده میشود دو عدد کانکتور دارد که به کانکتور های a و b معروف هستند
همین طور که در تصویر مشاهده میکنید برد و بسته بندی و جعبه ایسیو بوش ME17 نسبت به ایسیو زیمنس نصف شده و از قطعات الکترونیکی با بسته بندی های کوچکتری از آن استفاده شده است.
ایسیو بوش ME17 از پردازنده سریعتر و با کارایی بالاتری استفاده میکند که به میکروکنترلر TriCore یا ۳ هسته ای هم معروف است.
ایرانخودرو از بوش ME17 بر روی دیگر محصولاتش مثل پژو پارس و سمند های دوگانه و تک سوز و همچنین دنا هم استفاده کرده اند.
برای مشاهده و خرید تمامی عبارات مربوط به ME17 از جمله (دامپ،ایسیو) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
تمامی محصولات ME17 در ایسیو بانک
اطلاعیه معرفی بوش ME17 و نقشه سوخت رسانی انژکتوری موتور TU5 در پژو ۲۰۶:
برای دانلود PDF بر روی دکمه های زیر کلیک کنید.
نقشه سوخت رسانی انژکتوری موتور TU5
رفع ایراد خطای کویل ۲۰۶ , ۲۰۷ , ۴۰۵ و پارس با موتور TU5 و ایسیو BOSCH ME17:
در داکیومنت بالا اطلاعیه فنی که ایرانخودرو برای یکی از ایرادات شایع در ایسو بوش ME17 که به خطای MisFire یا خطای احتراق ناقص یا خطای کویل معروف است را اطلاع رسانی کرده و اینجا ما آن را بارگذاری کرده ایم.
در ایسیو بوش ME17 حافظه برنامه درون میکروکنترلر قرار دارد و حافظه خارجی استفاده نشده است.
برای برنامه ریزی ایسیو بوش ME17 دیاگ ها و پروگرام های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن ها بدون باز کردن درب ایسیو این امکان را برای تعمیر کار به وجود می آوردند که بتواند دامپ داخل ایسیو را بخواند یا در آن بنویسد یا اصلاحات را انجام بدهد که نمونه های اولیش از برد TriCore استفاده میکردند و درب ایسیو باید باز میشد.
اما در پروگرامر های جدیدتر بدون باز کردن درب ایسیو امکان خواندن نوشتن و پروگرم کردن برنامه داخل بوش ME17 امکان پذیر شده که البته امکانات هزینه بری است برای انواع تعمیر کارها امکان استفاده از آن نیست.
تعدادی ایسیو بوش ME17 که به صورت خط برگشتی برای مصارف آموزشی و تعمیرات استفاده می شود:
۳- ایسیو Continental ایزی یو ۲.۵ یا Easy_U2.5:
از دیگر سیستم های سوخت رسانی در۲۰۶ ها که فقط روی ۲۰۶ های تیپ ۵ و همین طور روی ۲۰۷ و رانو نصب شده ایسیوی Easy_U2.5 است.
نمونه های اولیه آن توسط شرکت کانتیننتال طراحی و بوسیله شرکت کروز آنها وارد و بعدها نمونه های بعدی در ایران توسط شرکت کروز تولید شد.
قاب و برچسب و برد ایسیو Easy_U2.5 پژو ۲۰۶:
ایسیو Easy_U2.5 شرکت کانتیننتال علاوه بر ۲۰۶ روی ۲۰۷ ، رانا و محصولات EF7 مخصوصا دنا هم استفاده شده که به همدیگر تبدیل شده و سخت افزار مشابه ای دارند.
برنامه بدون کد این ایسیو هم ، هم اکنون موجود است و امکان غیر فعال سازی سیستم ضد سرقت در این ایسیو هم اخیرا موجود شده است.
سیستم سوخت رسانی Easy_U2.5 بعد از سال ۹۵ روی محصولات ایرانخودرو نصب شد و در سال ۹۸ نمونه های مشابه ای با اسم تجاری ezu روی ۲۰۶ و ۲۰۷ و بعضیا روی دنا هم نصب شده که تصویرش را در زیر میبینید و کمی اختلاف دارد قاب و بسته بندی و بردشان هم اختلاف دارد.
ایسیو EZU که تقریبا مشابه ایزی یو:
این قطعه برای پژو ۲۰۷ دنده ای و اتومات نیز نصب شده است.
۴- سیستم سوخت رسانی SSAT یا اسست پژو ۲۰۶ TU5:
سیستم سوخت رسانی که ایرانخودرو آن را روی ۲۰۶ و همین طور ۴۰۵ TU5 پیاده سازی کرده موسوم است.
به ایسیوی SSAT که در تصویر زیر نمونه ای از آن را که بر روی ۲۰۶ های تیپ ۵ فقط نصب میشود را مشاهده میکنید.
بدنه و سوکت و نیز برچسب روی ایسیو اسست پژو ۲۰۶:
لازم است در موقع خرید ایسیو SSAT برای ۲۰۶ دقت شود که همین پارت نامبر یعنی IK00473680 و شماره فنی های پشت این قطعه تطبیق داده شود.
چرا که SSAT های پژو ۴۰۵ و پارس TU5 با این قطعه تفاوت دارند و جایگزین نمیشوند و همین طور ایسیو های SSAT موتور XU7 یا ۱۸۰۰ ۴۰۵ با این قطعه تفاوت دارد.
ایسیو SSAT و نقاط ضعف آن به نسبت دیگر ایسیو ها:
ایسیو SSAT شاید بتوان گفت ضغیف ترین و بی کیفیت ترین ایسویی هست که بر روی ۲۰۶ ها نصب شده عایق بندی بسیار ضعیفی دارند و با اولین موتور شویی نشت آب داخل ایسیو به احتمال خیلی زیاد اتفاق می افتد و سخت افزار و قطعات استفاده شده در این ایسیو با توجه به نظر سنجی ها و مشاهداتی که از خرید این محصول انجام میشود نشان می دهد که این ایسیو کیفیت برد خیلی پایینی دارد.
برای مشاهده و خرید ایسیو(ECU) ای سی یو ، پژو ۲۰۶ TU5 ، برند SSAT از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید ایسیو ، ای سی یو ، پژو ۲۰۶ TU5
۵- سیستم سوخت رسانی غرب استیل موسوم به MAW:
سیستم سوخت رسانی که ایرانخودرو از آن در ۲۰۶ های تیپ ۲ و همین طور تیپ ۵ استفاده کرده کامپیوتر تولیدی شرکت غرب استیل می باشد که به MAW سیستم هم معروف است.
ایسیو غرب استیل تیپ دو که بر روی پژو ۲۰۶ های با موتور TU3 پیاده سازی شده است:
نمونه های اولیه که غرب استیل از این ایسیو تولید و برای تولید به خط ایرانخودرو ارسال میکرد که با کد EM1001 شناخته میشدند که غیر قابل تبدیل بودند ولی در نمونه های بعدی که به EM1002 شناخته میشوند قابل تبدیل به تیپ ۲ و تیپ ۵ هستند و برنامه هایشان را میشود تغییر داد.
ایسیو غرب استیل هم مشابه ایسیو SSAT عایق بندی ضعیفی دارد و نشت آب داخل این قطعه خرابی آن را تسریع میکند.
قطعات الکتریکی استفاده شده در این ایسیو در بازار کم پیدا میشود و همچنین تعمیر پذیری آن را کم میکند.
برای مشاهده و خرید MAW (غرب استیل) – ECU موتور و گیربکس از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
خرید MAW (غرب استیل) – ECU موتور و گیربکس
نکات انتهایی مقاله همه کامپیوترهای خودرویی ایسیو(ECU)ای سی یو در پژو ۲۰۶ ایرانیزه:
نکته ۱ :
همه کامپیوترهای استفاده شده در سیستم سوخت رسانی ۲۰۶ های ایرانیزه چه تیپ ۲ و چه تیپ ۵ از سیستم ضدسرقت یا ایموبلایزر استفاده میکند که بعدا میشود به وسیله تغییر نرم افزار این سیستم را فعال یا غیر فعال کرد.
نکته ۲ :
همه کامپیوترهای ۲۰۶ ایرانیزه چه تیپ ۲ و چه تیپ ۵ از بستر شبکه CAN برای انتقال اطلاعات استفاده میکنند و در یکی از سیستم های مالتی پلکس ممکن است برای شرکت کروز و یا شرکت ساز پویش باشد مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته ۳ :
کامپیوترهای ۲۰۶ ایرانیزه را نمیتوان بجای یکدیگر استفاده کرد ، چرا که شکل سوکت و سیستم سیم بندی آنها با هم اختلاف دارد.
اما این امکان وجود دارد که با تغییر دسته سیم نوع سیستم سوخت رسانی در ۲۰۶ های ایرانیزه تغییر داد.
نکته ۴:
سیستم سوخت رسانی ۲۰۶ های ایرانی از عایقبندی و آب بندی مناسبی برخوردار نیستند پس پیشنهاد داده میشود که در حد امکان از نشت آب داخل کامپیوتر و حتی سیم کشی موتور و سیستم مالتی پلکس جدا خودداری شود.
نکته ۵ :
به مالکین خودرو های ۲۰۶ های ایرانیزه تاکید و توصیه میکنیم که حتما برای تعمیر سوخت رسانی و سیستم برق ماشین خودشان به تعمیرکاران مجرب و کار آزموده مراجعه کنند.
چرا که ضعیف بودن سیستم طراحی این ایسیو ها و سیستم های سوخت رسانی باعث میشود که با کوچیکترین اشتباه آسیب ها و خسارت هایی به بار آید.
دیدگاهتان را بنویسید