ایسیو (ECU) ای سی یو یا کامپیوتر ماشین پراید کجاست ؟

ایسیو (ECU) ای سی یو پراید کجاست ؟

هر آنچه درباره ایسیو(ECU) پراید و محل نصب آن باید بدانید:

ایسیو (ECU) ای سی یو یا کامپیوتر ماشین پراید کجاست ؟

پراید های انژکتوری و نیمه انژکتوری:

پراید هایی که از سال ۸۲ شروع به کار کردند به صورت انژکتوری و قبل از آن پراید ها کاربراتوری بودند . اولین سری از پراید هایی که انژکتوری شدند به آنها نیمه انژکتور میگفتند زیرا در واقع کویل آن ها شبیه دلکوی بود و در مدل کاربراتوری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. .به این دلیل بود که بعضی از تعمیرکار ها به آنها پراید نیمه انژکتوری میگفتند در حالیکه آنها نیز انژکتوری و همچنین سیستم سوخت رسانی آنها پلاتین نمیباشد.

ایسیو ای که بر روی پراید نیمه انژکتوری نصب می شوند را ایسیو(ECU) زیمنس طرح کیا یا ایسیو زیمنس کیا قدیم می گویند.

برای  مطالعه مقاله بسیار کامل و جامع کامپیوتر ماشین یا ایسیو چیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کامپیوتر ماشین چیست؟

ایسیو زیمنس طرح قدیم کجا نصب میشود  :

محل نصب ایسیو زیمنس طرح قدیم که بر روی پراید های نیمه انژکتوری نصب شده است، داخل کابین سرنشین زیر داشبورد سمت راننده و به عبارت ساده تر زیر قاب فرمان می باشند.

بعد از نصب ایسیو(ECU) در زیر قاب فرمان، دسته سیم آن به سمت محفظه موتور می رود و انژکتور ، کوید و سنسور ها به ایسیو(ECU) متصل می شوند .

ایسیو ساژم:

بعد از ایسیو طرح قدیم کیا یا نیمه انژکتوری ها یکسری کامپیوتر ساژم بر روی پرایدها نصب شد که به آنها پرایدهای انژکتوری گفته شد و دیگر از اصطلاح پراید نیمه انژکتوری استفاده نشد.

استفاده از ایسیوهای ساژم در آن سال ها رایج بود و بر روی همه خودروها داخلی نصب می‌شدند و شرکت های ایران خودرو و سایپا آنها را وارد و آن ها را بروی خودروها نصب می کردند.لازم به ذکر است هیچ کدام از شرکت های داخلی این قطعه را تولید نکرده و تمامی ایسیو ساژم و والئو ها وارداتی بودن.
برای مشاهده و خرید ایسیو (ECU) بوش M7.9.7 پراید از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو (ECU) بوش M7.9.7 پراید

تفاوت والئو ها و ساژم ها در چیست؟

تنها تفاوت والئو ها و ساژم ها این نکته می باشد که والئو ها دارای فن دو سرعته و ساژم ها فن تک سرعته می باشند.

همچنین محل نصب کامپیوتر آنها نیز داخل کابین سرنشین زیر قاب فرمان‏ سمت راننده می باشد و از آنجا به سیستم برق ماشین داخل محفظه موتور با سیم کشی وصل میشود.

ایسیوهای والئو و ساژم پراید از سال ۸۳ ، ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ بعضا بر روی خودرو های پراید نصب شدند.

همچنین قابل ذکر است که ایسیوهای ساژم و والئو پراید به صورت دوگانه سوز نیز تولید می شدند که ایسیو گاز آنها نیز دقیقاً کنار ایسیو(ECU) بنزین زیر قاب فرمان نصب می‌شدند .

برای مشاهده و خرید ایسیو پراید بنزینی CI7 از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو پراید بنزینی CI7

انواع ایسیو والئو پراید عبارتند از:

  • ایمو دار(سیستم ضد سرقت) 
  • بدونه ایمو  

تاریخچه ایسیو زیمنس ها و انواع آن ها :

بعد از سال ۸۶ بر روی تمامی پراید ها ایسیو زیمنس نصب شد که انواع آن ها عبارتند از :

  • زیمنس با کانتیننتال
  • زیمنس VDO

بعد از سال ۸۷  بر روی تمامی پراید ها زیمنس نصب شد با این تفاوت که زیمنس های دوگانه دیگر ایسیو گاز جداگانه نداشته و ایسیو گاز و بنزین آنها در یک مکان می باشد و محل نصب آنها نیز در زیر قاب فرمان داخل کابین سرنشین نصب می شود.

برای مشاهده و خرید ایسیو بایفیول (دوگانه) پراید از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو بایفیول (دوگانه) پراید

ایسیو بوش و محل نصب آن ها در پراید:ایسیو بوش و محل نصب آن ها در پراید

سال های ۸۹ و ۹۰ و۹۱ ۹۲ یکسری ایسیو بوش بر روی پراید نصب شد که برای پراید های تک سوز و دوگانه سوز مورد استفاده قرار می گرفت.

در خودرو های تک سوز مدل ۸۸و۸۹و۹۰و۹۱و۹۲ کامپیوتر پراید که سمت شاگرد زیر داشبورد نصب میشود بوش m7.9.7 است و دوگانه ها نیزm7.4.11  می باشد .

زیمنس های کروز یا زیمنس های شبکه :

بعد از سال ۹۲باز هم بر روی پراید ها زیمنس نصب و دیگر از بوش استفاده ای نشد و تنها تفاوت ماجرا تولید شدن این قطعات توسط شرکت کروز به صورت تک سوز و دوگانه سوز بود و دیگر از  زیمنس ویدئو استفاده نشد ، که به آن ها زیمنس های کروز یا زیمنس های شبکه میگفتند و محل نصب آنها نیز تا همین امروز که تولید می شوند داخل کابین زیر قاب فرمان بالای پدال گاز و ترمز می باشد.

برای مشاهده و خرید ایسیو زیمنس پراید کیا از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو زیمنس پراید کیا

زیمنس های بایفیول:

ماشین های گازسوز سال ۸۸ به بعد زیمنس هایی که دوگانه سوز بودند و بر روی پراید نصب میشدند را با نام زیمنس های بایفیول به معنای دو سوختی نام می بردند .

یک نکته مهم که احتمالا از آن اطلاع نداشته باشید این است که به غیر از ایسیو موتور پراید ها هیچوقت به صورت اتومات تولید نشدند که گیربکس داشته باشند و یک یونیت ایربگ بر روی پراید ها وجود دارد که به آنها کامپیوتر ایربگ می گویند و وظیفه اصلی آن کنترل کیسه هوا و کمربند های کشنده است که محل نصب آن ها زیر کنسول وسط (بین دو صندلی جلو ) می باشد.

قابل ذکر است که بعد از سال ۸۹ که پراید ها نیز موظف به نصب سیستم abs شدند کامپیوتر abs نیز بر روی ماشین ها قرار گرفت و محل قرارگیری آنها نیز داخل محفظه موتور چسبیده به بدنه ی کابین سمت راننده می باشد .

ایسیو ssat پراید :

ssat در سال های ۹۵ به بعد بر روی بعضی از پراید ها نصب شده است که داری دو مدل سیستم ضد سرقت می باشند. سیم کشی های این سیستم ها کاملا مجزا و متفاوت می باشند و نمیشود به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند. ولی از نظر بدنه و سوکت ها بسیار شبیه به زیمنس ها می باشد ولی از نظر برنامه کاملا متفاوت هستند.

جدیدا زینمس ها را تبدیل و به جای ssat  مورد قرار میدهند.

برای مشاهده و خرید ایسیو پراید دوگانه M7.4.11NG از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو پراید دوگانه M7.4.11NG

سیستم های ضد سرقت ssat  ها نیز به دو دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

  • ssat  فلش دار (Ic فلش خارجی دارد )
  • ssat  بدون فلش دار (Ic فلش خارجی ندارد )

ssat ها به دو مدل اصلی تقسیم میشوند که عبارتند از:

  • Cim 
  • Can

که هر دو مدل مانند زیمنس های دیگر داخل کابین سرنشین زیر پا به فرمان دقیقاً بالای پدال کلاژ نصب می شوند .

تذکر : پیشنهاد ما به شما کاربران و صاحبین خودرو پراید بعد از سال ۹۵ این است که ایسیو Ssat و LZNF خود را با زیمنس های CGE تعویض و با تغییر سیم کشی های لازم خیال خود را از بابت مشکلات احتمال راحت نماید .

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

4 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *