ریمپ ایسیو(ECU) چیست ؟ چگونه ایسیو خود را ریمپ کنیم؟

ریمپ ایسیو(ECU) چیست ؟ چگونه ایسیو خود را ریمپ کنیم؟

چکیده مقاله :

 برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنیم ابتدا به تاریخچه ریمپ ، ریمپ چیست ، چگونگی کارکرد ریمپ ایسیو ، تاثیرات ریمپ ، مزایا و معایب ریمپ میپردازیم .

مقدمه ای از ریمپ ایسیو(ECU) چیست ؟ چگونه ایسیو خود را ریمپ کنیم؟ 

ریمپ ایسیو(ECU) چیست ؟

تاریخچه ریمپ در ایران:

در دنیای خودروهای امروزی با ساخت سیستم های انژکتوری دانش ریمپ نیزشکل گرفت. کمپانی های سازنده ایسیو زمانیکه یک سیستم مدیریت موتور را میساختند  نیاز به سخت افزاری داشتند که بتوانند آنرا بر روی انواع موتورها نصب کنند. 

این نیاز سبب شد که سخت افزار را با تغییرات نرم افزاری برای انواع موتورها آماده کنند و در ادامه برای افزایش توان موتور استفاده شد.

سابقه یک دهه ریمپ در ایران:

زمانیکه خودروی ۲۰۶ به بازار ایران معرفی شد نظر بسیاری از تیونرهای ایران را به خود جلب کرد و برخی از آن ها توانستند با خرید برنامه های ریمپ شده از سایر کشورها این خودرو را ریمپ کنند.

اما این برنامه ها عملکرد درست و اصولی نداشتند و صرفا کمی خودرو را بهینه می کردند ضمن اینکه با شرایط آب و هوایی و بنزین عرضه شده در ایران سازگاری مطلوبی را نداشتند. اما با پیشرفت دستگاهای تخصصی امکان ریمپ خودرو در ایران به شکل تخصصی فراهم شد.

ریمپ ایسیو چیست؟

ریمپ ایسیو (Remap ECU) تنظیمات نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی ایسیو خودرو نصب میشود. ریمپ، خودرو را برای دسترسی به حداکثر راندمان آماده می کند.

ریمپ ایسیو به طور کامل موتور خودرو را کنترل میکند، زمانیکه ریمپ ایسیو را جایگزین میکنیم تاثیرات بسیار محسوسی را در شتاب، مصرف سوخت و ناک مشاهده میکنیم.

ایسیو ، یک رایانه کوچک است که عملکرد موتور را کنترل می کند. کمپانی های تولید کننده خودرو بوسیله تنظیم نرم افزاری ایسیو موتور را تنظیم میکنند. این کار به صورت خودکار قبل از عرضه خودرو به بازار انجام میشود.

در تنظیمات نرم افزاری،ایسیو باید در شرایط آب و هوایی، قوانین ، محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ایسیو امکان پذیر است.

ریمپ میتواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت بهینه شده و کاهش چشمگیری خواهد داشت ، شتاب خودرو بهتر میشود و ناک هم از بین می رود.

برای مشاهده و خرید انواع ایسیو(ECU) ای سی یو  از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟

ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو میشود. برنامه اصلی خودرو بر اساس نیاز مشتری قابل چک دوباره خواهد بود. نرم افزار ECU برای دستیابی به حداکثر راندمان تغییر پیدا میکند،این عمل با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود. 

ریمپ ایسیو، موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو است که مورد بازنگری قرار گرفته است.

زمانیکه ماشین ریمپ می شود ، نرم افزار تنظیم شده به پورت  OBD وصل می شود و سپس ریمپ خودرو را با نسخه جدید (ریمپ ایسیو) تغییر می دهد تا عملکرد موتور را افزایش دهد. توانایی فلش به طور مستقیم از طریق OBD باعث شده است که صنعت ریمپ ایسیو به طور چشمگیری جهش پیدا کند.

تاثیر ریمپ برروی خودرو:

با تغییر ریمپ موتور و ریمپ ایسیو این امکان وجود دارد که توان بیشتری را از موتور گرفت و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد.

اگر شما نیاز به شتاب گیری خودرو داشته باشید، معمولا زمانی که دریچه گاز به طور کامل باز میشود و دور موتور بالا می رود. در ریمپ، پارامتر های سوخت و جرقه را فقط در دورهای بالا و زمان شتابگیری می توان تغییر داد و در ناحیه دور آرام و حالت کروز تغییری در سوخت و افزایش پارامتر ها نداریم.

تمامی پارامترهای عملکردی ایسیو در جدول های جداگانه ای وجود دارد که می توان این پارامترها را به صورت جداگانه تغییرداد.

چرا کمپانی های خودروسازی ریمپ ECU انجام نمی دهند؟

رعایت استاندارها:

کمپانی های خودروسازی باید استانداردهایی مانند آلایندگی و مصرف سوخت را رعایت کنند. همچنین، تمامی خودروها را با شرایط یکسان تولید می کنند بدون این که شرایط آب و هوایی مختلف را در نظر بگیرند.

معمولا سخت ترین شرایطی که خودرو می تواند در آن قرار بگیرد، بعنوان استاندارد، روی تمامی خودروها قرارمی گیرد. بنابراین اگر افراد خودرو را با بنزین کیفیت پایین استفاده کنند،  ECU باید طوری برنامه ریزی شده باشد که به موتور آسیبی وارد نشود.

کمپانی، خودرو را طوری برنامه ریزی می کند که آوانس جرقه زنی در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و افزایش دمای احتراق دچار ناک نشود، همچنین خودرو باید در دمای منفی ۲۰ درجه هم به درستی عمل کند.

افزایش طول عمر خودرو:

نکته مهم دیگر اینکه تولید کنندگان خودرو برای افزایش طول عمر موتور خودرو و همچنین  استفاده نادرست برخی رانندگان از خودرو، مجبور به محدود کردن موتور در برخی موارد هستند.

برای مثال موتور ef7 توربو شارژ برروی خودرو سورن توربو و دناپلاس به کار رفته در مرکز تحقیقاتی ایران خودرو، ۱۷۰ اسب بخار توان خروجی داشته است اما به سبب افزایش عمر موتور و سازگاری بیشتر به هر نوع بنزین و کاهش آلایندگی تا ۱۵۰ اسب بخار محدودمی شود.

در ریمپ سورن توربو و دناپلاس، حداکثر قدرت موتور به دست می آید. باید در نظر داشت به صورت مستمر و همیشگی نباید از حداکثر توان موتوراستفاده کرد.

افزایش طول عمر خودرو با ریمپ ایسیو آیا ریمپ ایسیو ضرر دارد؟

هم بله و هم خیر !

ریمپ به معنای بازنگری دوباره برنامه ECU خودرو برای اپتیمم سازی موتور است. اگر ریمپ توسط افراد متخصص انجام نشود باعث آسیب جدی به موتور می شود.

اگر آوانس جرقه زنی افزایش یابد باعث افزایش قدرت موتور می شود. تمامی تغییرات ریمپ ای سی یو با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و کیفیت سوخت بنزین ایران تغییر می یابد تا بدون ایجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور این تغییر انجام شود.

خودرو های استاندارد که فاقد هدرز، کیت مکش ورود هوا و … اگر بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت اقدام به افزایش زیاد اوانس جرقه برای حصول حداکثر قدرت گردد منجر به ناک (احتراق پیشرس) و افزایش دمای احتراق میگردد.

در حالت ناک نرخ انتقال حرارت نزدیک به ۱٫۷ برار میگردد و گاها باعث ذوب شدن پیستون می شود و همین افزایش دما تخریب کتالیزور و آب شدن یا  آسیب به سوپاپ ها را نیز در پی دارد.

افزایش آوانس جرقه باید بر اساس طراحی موتور انجام شود. به این دلیل که موتورهای جدید محفظه احتراق توسعه یافته تری دارند و قابلیت تحمل تراکم بالاتر و آوانس جرقه بیشتر بدون ناک را دارند.

نتیجه آنکه در زمان ریمپ ecu میزان آوانس جرقه کاملا باید بر اساس شرایط و نوع موتور انجام گردد. افراد غیر متخصص به علت عدم آگاهی و دانش تخصصی در ecu  خودرو آوانس جرقه را به صورت کاملا غیر حرفه ای تغییر می دهند که همین امر باعث شکستن پیستون، ذوب شدن آن و درنهایت یاتاقان زدن خودرو می شود.

اگر در حین انجام عملیات ریمپ ECU توسط افراد غیر متخصص سوخت به صورت غیر اصولی کم یا زیاد شود، علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث آسیب های مانند خرابی کاتالیست، افزایش دمای موتور، سوختن واشر سرسیلندر و … می شود.

افراد غیر متخصص با تغییرات در برنامه ایسیو اقدام به حذف سنسور میل سوپاپ می کنند تا خطای سنسور موقعیت میل سوپاپ را حذف کنند. این افراد به جای حل مسئله و رفع ایراد اصلی، صورت مسئله را پاک میکنند.

حذف سنسور میل سوپاپ باعث می شود که حالت پاشش سوخت از ترتیبی به نیمه ترتیبی تغییر کند که همین امر باعث افزایش سوخت می شود.

در موتور هایی که دارای سیستم متغییر سوپاپ VVT هستند مانند سمند موتور ملی EF7 حدف سنسور میل سوپاپ با ریمپ ای سی یو منجر به از کار افتادن سیستم متغییر سوپاپ شده و موقعیت میل سوپاپ نسبت به میل لنگ به هم میریزد. همین امر باعث کاهش شدید قدرت موتور و افزایش مصرف می گردد.

افراد غیر حرفه ای اقدام به افزایش کاتاف موتور هم زمان با ریمپ ECU میکنند که امر بین تیونر ها امری رایج است اما افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی امری بسیار غیر حرفه ای است .

اینکار نه تنها منجر به افزایش قدرت موتور نمی شود بلکه باعث افت توان موتور و آسیب جدی به قطعات میگردد. افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو زمانی مجاز می باشد که راندمان حجمی موتور با لوازمی مانند هدرز، میل سوپاپ، کیت مکش و … افزایش یافته باشد.

چگونه ریمپ ایسیو می تواند عمر موتور را زیاد کند ؟

به طور مثال در خودرو H30 CROSS – اچ سی کراس که موتور آن TU5 و ایسیو بوش ME 7.4.4 یورو ۴ می باشد، این خودرو زمانی که با بنزین ایران کار می کند دارای ناک یا احتراق پیش رس می باشد که دلیل این امر استفاده از بنزین یورو ۲ در خودرو یورو ۴ می باشد.

همین ناک علاوه بر افت راندمان باعث کاهش عمر موتور می شود. ایراد ناک را به راحتی میتوان با ریمپ ای سی یو کاملا برطرف نمود که این کار علاوه بر بهبود کشش و شتاب، عمر موتور نیز افزایش می یابد.

یا در همین خودرو دمای بالا آب علاوه بر کاهش عمر مفید قطعات باعث بالا رفتن دمای خنک کن گیربکس اتوماتیک می شود. بالا رفتن دمای گیربکس علاوه بر آسیب به خود گیربکس منجر به ضربه زدن یا تقه های گیربکس می شود.

با کاهش دمای خنک کن از طریق ریمپ ECU تمامی مشکلات حل شده و عمر خودرو افزایش می یابد.

آیا ریمپ باعث از بین رفتن معاینه فنی می شود ؟

از آنجایی که در ریمپ ایسیو پارامترهای جرقه زنی و سوخت تغییر می کند نسبت آلایندگی نیز از تغییر می کند. اما در کاراکال تیونینگ ریمپ به گونه ای انجام می شود که میزان آلایندگی در حد مجاز خود باقی می ماند و به هیچ وجه مشکل معاینه فنی برای خودرو بعد ریمپ ایجاد نمی شود.

حتی خودروهایی که مشکلات آلایندگی دارند را می توان با ریمپ کاری کرد که آلایندگی کاهش یابد.

آیا ریمپ از بین می رود ؟

سوال خیلی مشتریان این است که آیا بعد از مدتی برنامه پاک نمی شود ، با سرباتری برداشتن پارامترها به حالت اولیه برنمیگرد یا با دیاگ زدن ایسیو ریمپ شده به حالت فابریک بر نمی‌گردد ؟؟ باید بگوییم خیر و به هیچ عنوان مگر اینکه در شرایط خاص و خرابی ایسیو با استفاده از دستگاه مخصوص، ecu ریمپ شده را مجددا دانلود یا برنامه ریزی کنند.

در هنگام ریمپ دقیقا چه تغییراتی در خودرو ایجاد می شود ؟ 

هیچ سخت افزاری در وسیله نقلیه شما تغییر نمی کند ، فقط پارامترهای عملیاتی موجود در برنامه ECU یا “نقشه” اصلاح می شود.

مزایای ریمپ خودرو:

۱) افزایش توان و گشتاور حتی با بنزین بی کیفیت داخلی و کشش بهتر در سربالایی ها

۲) رفع صدای ناک صدای شق شق معروف در حین شتابگیری

۳) رفع تاخیر دریچه گاز

۴ )رفع کُپ اول حرکت

۵) رفع مکث بین تعویض دنده یک و دو که گویی خودرو دیرتر به درگیر شدن دنده ۲ واکنش می دهد.

۶) رفع خطای فرسودگی کاتالیست

۷ )افزایش برد خودرو در حالت گاز CNG ویژه خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای

۸ )کم کردن دمای فن زدن

۹ )برداشتن کات آف

۱۰ )بالا بردن دور آرام، جهت رفع لرزش درجا

۱۱ )حذف سنسور میل سوپاپ و سنسور اکسیژن

آیا ریمپ آسیبی به خودرو و کامپیوتر آن وارد نمی کند ؟

تمامی کاری که ما در در فرایند ریمپ خودرو انجام میدهیم بازنگری در نرم افزار مدیریت موتور است و این به خودی خود هیچ آسیبی به خودرو وارد نمی کند زیرا هیچ قطعه فیزیکی از روی خودرو باز یا تعویض نشده است و تمامی تغییرات در محدوده ایمن صورت گرفته اند تا از فشار بیجا بر روی موتور جلوگیری شود.

توجه بفرمایید در ریمپ ما با نرم افزار و دنیا صفر و یک ها سروکار داریم نه با پردازنده، مقاومت ها و خازن ها، پس تغییرات فیزیکی نیستند.

حال سوال پیش می آید خودرویی که در حالت عادی دچار ناک، کپ کردن، تاخیر دریچه گاز و تقال برای شتابگیری است دچار ایراد میشود یا خودرویی که با ریمپ نرم افزاری ایسیو و تطابق و کالیبراسیون دقیق با محیط مشکالت آن برطرف شده؟ در مرحله بعد باید به این مسئله توجه کرد که تمامی خودرو های تحت پوشش برای ریمپ بر روی داینومومتر تست و تحت آنالیز و آزمون و خطا قرار گرفته اند.

روی داینو تمامی پارامترهای مربوط به موتور خودرو را می توان به صورت زنده  مشاهده  کرد در نتیجه در هر لحظه میتوان تشخیص داد آیا تغییراتی که در حال اعمال بر روی نرم افزار خودرو هستند بهینه اند یا خیر.

 برای روشن شدن موضوع تغییرات صورت گرفته روی آوانس جرقه زنی شمع ها را مثال میزنیم. داینومومتر به ما این امکان را می دهد تا در هر لحظه متوجه بشویم تغییر اعمال آوانس جرقه زنی شمع ها بیش از حد است یا آنقدر کم است که به طور مثال موجب بروز پدیده ناک بشود.این پروسه آزمون و خطا آنقدر تکرار می شود تا به بهینه ترین حالت ممکن برای راندمان خودرو در تک تک پارمترها دست پیدا کنیم.

ریمپ ایسیو(ECU) چیست ؟

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

اشتراک گذاری

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *