معرفی و ریمپ ایسیو(ای سی یو) تیبا

معرفی و ریمپ ایسیو(ای سی یو) تیبا

چکیده :
در این مقاله به بررسی انواع ایسیوهای نصب شده برروی تیبا ؛ مزایا و معایب ایسیوهای تیبا ؛ مزایای ریمپ ایسیو تیبا ؛ نحوه ی ریمپ ایسیوهای تیبا ؛ آموزش ریمپ تیبا با استفاده از روش JTAG ؛ رفع محدودیت های تیبا با ریمپ ؛ ریمپ تیبا صفر و افزایش قدرت موتور با کاهش مصرف سوخت میپردازیم.

مقدمه از معرفی و ریمپ ایسیو(ای سی یو) تیبا :

ریمپ ایسیو تیبا در دو مدل صندوق دار و هاچ بک توسط شرکت سایپا عرضه گردیده است. نام اولیه این خودرو (( مینیاتور)) بود که بعدها به تیبا تغییر نام داد.

تیبا که جایگزین خودروی ریو گردیده است توسط مهندسین آلمانی ، ایتالیایی و کره ای طراحی گردیده و در طراحی داخل این خودرو از ریو، تندر ۹۰ و پراید الهام گرفته شده که موتور تیبا در واقع تقویت شده موتور پراید بوده و از حجم ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سی سی ارتقا یافته و در تیپ های مختلف عرضه گردیده است.
معرفی و ریمپ ایسیو(ای سی یو) تیبا

انواع مدل های تیبا:

– ای ایکس EX
– اس ال SL
– اس ایکس SX
– اس ایکس گاز سوز
– تیبا هاچ بک

برای مشاهده و خرید ایسیو تیبا CGE از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو تیبا CGE

انواع ایسیو(ECU) تیبا :

خودروی تیبا تا کنون با ۴ نوع ایسیو ارائه شده:
۱) ایسیوCGE
۲) ایسیوCR3
LZNF (3
۴) ایسیوهای SSAT

ایسیو تیبا CGE ، برند کروز

ایسیو تیبا CGE ، برند کروز

برد ایسیو CGE ، برند کروز

برد ایسیو CGE ، برند کروز

ایسیو تیبا شبکه CR3 (برند کروز)

ایسیو تیبا شبکه CR3 (برند کروز)

ایسیوهای LZNF تیبا :
ایسیوهای LZNF تیبا

از بین ایسیوهای نصب شده برروی خودروی تیبا و تیبا۲ ایسیوهای LZNF ایسیوهای بسیار ضعیفی هستند که اغلب ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی دارند این ایرادات بعضا به شکلی هستند که ناچار به تعویض ایسیو هستیم.

ایسیوهای SSAT تیبا :

این ایسیوها در ۲ مدل مجزا به بازار عرضه شده :
۱) ایسیو SSAT با ایموبیلایزر CAN

۲) ایسیو SSAT با ایموبیلایزر CIM
درسال های جدید اغلب ایسیوهای نصب شده برروی تیبا و تیبا۲ از نوع ایسیوCGE است که به نسبت ایسیوهای خوبی هستند و راحت ریمپ می شوند.

برای مشاهده و خرید ایسیو تیبا (شبکه CR3) از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید ایسیو تیبا (شبکه CR3)

ریمپ ایسیو تیبا:

برای رفع محدودیت های تیبا همچون رفع کپ اولیه ، حذف سنسور دوم اکسیژن ، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت و … می توان این خودرو را ریمپ ایسیو کرد.

مزایای ریمپ تیبا در نگاه کلی:

۱) کاهش مصرف سوخت تیبا
۲) سازگاری ایسیو تیبا با بنزین بی کیفیت
۳) کاهش دمای فن تیبا (مناسب برای مناطق گرمسیر)
۴) رفع کپ تیبا در مرحله اولیه شروع حرکت
۵) رفع مکث بین دنده یک و دو (در مدلهای دنده دستی)
۶) حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست
۷) قابلیت بالا بردن کات آف تیبا تا ۶۵۰۰
۸) قابلیت ایجاد کات آف رگباری
۹) حذف سنسور میل سوپاپ تیبا (در صورت نیاز مشتری)
۱۰) کاهش افت توان با کولر
تمامی خدماتی که در ریمپ انجام می شود بنا به درخواست مشتریان است.

پس از ریمپ ایسیو(ECU) چه محدودیت هایی از خودرو برداشته می شود؟

۱) حذف کاتاف تیبا 

دور موتور تیبا در حالت معمول بین ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ بالا می رود که با ریمپ ایسیو می توان این محدودیت را به مقدار دلخواه مشتری برداشت.

۲) افزایش شتاب تیبا:

کارخانه سازنده تیبا ؛ اولویت ECU را کاهش آلایندگی قرار داده است.
با ریمپ تیبا اولویت بر افزایش توان موتور تغییر پیدا می کند درنتیجه پس از ریمپ؛ عملکرد خودرو بهبود می یابد و شاهد شتابگیری چشمگیری خواهیم بود.

۳) حذف سنسور دوم اکسیژن تیبا:

بدلیل کیفیت پایین بنزین مصرفی در ایران و آلایندگی بالا سنسوراکسیژن با خرابی زیادی مواجه می شود. با ریمپ ایسیو تیبا می توان سنسور دوم اکسیژن را حذف کرد و هزینه تعمیر و تعویض این قطعه را کاهش داد.

۴) حذف سنسور میل سوپاپ تیبا:

سنسور میل سوپاپ مکمل سنسور دورموتور است

۵) کاهش مصرف سوخت تیبا

۶) افزایش توان موتور تیبا :

همراه با افزایش توان موتور باید دور موتور نیز افزایش یابد.

۷) اصلاح دمای آب تیبا:

با این آپشن فن دور تند و کند در دماهای پایین تر شروع به کار می کند. این آپشن خصوصا در مناطق با آب و هوای گرم بسیار ضروری و مهم است.

ریمپ ایسیو تیبا و تیبا ۲:

با ایجاد تغییراتی در جداول سوخت و جرقه در تیبا و تیبا۲ توان موتور به حداکثر میزان خود می رسد. با توجه به نوع موتور و ایسیو می توان موتور را ۱۰-۱۵% افزایش داد.
نکته : خودروهای دارای هدرز قابلیت بیشتری برای افزایش توان دارند.
ریمپ ایسیو تیبا و تیبا ۲

مراحل ریمپ تیبا:

مرحله۱) ریمپ اومیک:

در این مرحله با ایجاد تغییرات در جداول سوخت، جرقه، سنسوراکسیژن و دریچه گاز و بدون کاهش توان و گشتاور خودرو می توان حدود ۱۰ % مصرف سوخت را کاهش داد.

مرحله ۲) ریمپ بر روی موتور استاندارد:

در این مرحله با ایجاد تغییرات در جداول سوخت، جرقه، سنسور اکسیژن و دریچه گاز، بدون افزایش درمصرف سوخت توان موتور و گشتاور تا ۲۰% افزایش می یابد.
نکته قابل توجه این است که تمامی تغییرات با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت بنزین ایران بررسی می شود تا بدون ایجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور خودرو ریمپ شود.
نکته آخر :
در خودروهای استاندارد که فاقد هدرز، کیت مکش هستند اگر بدون در نظرگرفتن کیفیت سوخت ، آوانس جرقه افزایش پیدا کند منجربه ناک (احتراق پیش رس) و افزایش دمای احتراق میگردد.
در حالت ناک انتقال حرارت نزدیک به ۱٫۷ برابر میگردد و در برخی مواقع باعث ذوب شدن پیستون می شود همچنین احتمال آسیب به کاتالیزور نیز وجود دارد.

مرحله ۳) ریمپ بر روی موتور با تجهیزات بروز و تغییر یافته :

در این مرحله بر روی جداول سوخت، جرقه، اکسیژن و دریچه گاز تیبا و تیبا۲ به نحوی تغییرات اعمال میگردد که بدون افزایش در مصرف سوخت حداکثر توان موتور و گشتاور تا ۱۵% بسته به تغییرات مکانیکی حاصل گردد. در این استیج که معمولا با نصب هدرز یا حدف کاتالیزور، کیت مکش ، تراکم، میل سوپاپ همراه است می توان حداکثر اعمال تغییرات را برای حصول حداکثر توان و گشتاور انجام داد.

ریمپ تیبا به روش JTAG با برنامه وینولز:

ریمپ ایسیو تیبا با استفاده از روش JTAG از برنامه وینولز بسیار راحت است چراکه به تمامی جداول دسترسی داریم. در این روش ابتدا صبر می کنیم تا جداول نواحی مختلف ایسیو خوانده شود سپس فایل را ذخیره می کنیم و وارد برنامه وینولز میکنیم بلافاصله بعد از شناسایی تغییرات را اعمال می کنیم به طور مثال جدول جرقه را برای رفع کپ بین دنده ها برطرف می کنیم و برای باقی جداول هم به همین شکل عمل می کنیم.
کاتاف را بدلیل امکان آسیب رساندن به خودرو تغییر نمی دهیم.
درآخر برنامه را ذخیره می کنیم و فایل را داخل برنامه TNM‌ریخته و چک سام را بررسی می کنیم.
درنهایت سوئیچ را میبندیم و بعد از۳۰ ثانیه ماشین را روشن می کنیم.

آیا تیبا صفر هم نیاز به ریمپ دارد؟

شرکت خودروسازی سایپا برای دستیابی به استانداردهای آلایندگی ، کاهش هزینه و همچنین زمان بربودن کالیبره ی تک به تک خودروهای تولیدی از برنامه مپ یکسان استفاده می کند.
درحال حاضر به دلیل کیفیت بسیار پایین بنزین، خودروها دچارافت شتاب شدید و ناک می شوند که با ریمپ اصولی و تخصصی این مشکلات حل شده و خودرو تیبا با اکتان بنزین موجود در کشور سازگار خواهند شد. این امر در کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب و قدرت خودرو تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

رفع مشکل مصرف سوخت خودرو تیبا:

باتوجه به عدم ناسزگاری خودروهای ایرانی با بنزین عرضه شده در جایگاه های سوخت می توانیم با ریمپ تیبا مصرف سوخت شهری را کاهش دهیم .
نکته مهم در ریمپ این است که موتورو برنامه ایسیو با بنزین مصرفی سازگار باشد ؛ یعنی نسبت سوخت و هوا با با بنزین درحالت ایده آل قرارداشته باشد. دراین حالت مصرف سوخت خودرو پایین می آید.

کاهش دمای فن خودرو تیبا:

این مزیت در ریمپ کردن بیشتر برای خودروهایی است که درمناطق گرم کشورهستند. دراین حالت دمای روشن فن را پایین می آورند درنتیجه دمای کارکرد موتور نیز کاهش می یابد تا به موتور و ایسیو فشار کمتری وارد شود.
البته توصیه می شود که از ترموستات ۷۶ درجه هم استفاده کنند تا سیستم خنک کننده خودرو تحت فشار قرار نگیرد.

رفع صدای ناک:

ناک یا همان صدای پیستون است که در موتور صدای چق چق می دهد. ناک به شدت باعث کاهش عمرمفید موتور؛ افت توان و افزایش مصرف سوخت می شود. برای رفع این صدمات باید از بنزین سوپر ویا مکمل بنزینی استفاده کرد که هزینه بالایی درپی دارد.
با ریمپ تیبا کالیبراسیون جداول تیبا را با استاندارد یورو۲ و اکتان۸۴ هماهنگ می کنند در نتیجه ناک به طور کامل حذف می شود.

رفع مکث و کُپ بین دنده یک و دو:

به هنگام شتابگیری در خودروی تیبا به دلیل مکث بین دنده ۱و۲ شاهد افت فشار و اردست دادن زمان هستیم.
با ریمپ ایسیو تیبا این نقص به طور کامل و اصولی برطرف خواهد شد وشاهد کاهش زمان شتابگیری خواهیم بود.

چگونه همزمان با کاهش مصرف ، قدرت موتور افزایش می یابد ؟

چگونه همزمان با کاهش مصرف ، قدرت موتور افزایش می یابد

بعد از ریمپ تیبا برنامه ایسیو با موتور و بنزین معمولی سازگار می شود و مصرف سوخت کاهش می یابد.
در چنین حالتی می توانیم جداول سوخت را در دورهای ۳۳۰۰ به بالا و در شرایط شتابگیری و تخته گاز نسب سوخت به هوا را در حالت حداکثر قدرت قرار دهیم ؛ همین عامل باعث افزایش توان و شتاب می شود.
یعنی وقتی در شهر و اتوبان یا زمان هایی که از سرگاز استفاده می کنید مصرف سوخت کاهش می یابد و در زمانی که نیاز به شتاب و قدرت در سراشیبی ها دارید از جداول بهینه شده حداکثر قدرت استفاده می کنید.

 

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

اشتراک گذاری

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *