معرفی بلوک های ترمز ای بی اس(ABS) پژو ۲۰۶

معرفی بلوک های ترمز ای بی اس(ABS) پژو ۲۰۶

مقدمه ای بر بلوک ترمز ای بی اس(ABS) یا یونیت ترمز ای بی اس(ABS):

قبل از هر چیز خدمت خوانندگان و کاربران محترم سایت ایسیو پارت اعلام میکنیم که منظور ما از بلوک ترمز ای بی اس(ABS) یا یونیت ترمز ای بی اس(ABS) مجموعه کامپیوتر کنترل کننده ی سیستم پایداری ماشین هایی می باشد که در آنها ترمز ضد قفل استفاده شده است.

انواع بخش های بلوک ترمز ای بی اس(ABS) :

۱ : یونیت الکترونیکی ترمز ای بی اس(ABS)
۲ : بلوک هیدرولیکی یا محل توزیع روغن هر چرخ
۳ : پمپ تولید کننده فشار پشت شیر برقی ها

بلوک ترمز ای بی اس(ABS) از سه بخش تشکیل شده است ، مجموع کامپیوتر یا یونیت کنترل کننده شیر برقی ها و پمپ ای بی اس(ABS) است که سنسورهای کیلومتر هم دیتا و اطلاعاتشان را به این قسمت ارسال میکنند و به دسته سیم اصلی یا دسته سیم کابین با یک کانکتور خودرو متصل میشود.

و بلوک شیر برقی های توزیع روغن که در وسط قرار گرفته و همینطور پمپ تولید کننده فشار پشت شیر برقی ها که با برق مستقیم کار میکند.

خوردو پژو ۲۰۶ و بلوک های ترمز ای بی اس (ABS) : 

خودرو ۲۰۶ در ایران که از سال ۸۰ شروع به تولید شد تا به امروز که تولید میشود انواع اقسام بلوک های ترمز ای بی اس (ABS) و یونیت های الکترونیکی را به خودش دیده و بر رویشان نصب شده است.

۲۰۶ های فرانسوی تیپ ۴ ، ۵ و ۶ از سال ۸۴ و تیپ ۲ و ۳ از سال ۸۸ به بعد بلوک سیستم ترمز ضد قفل بر رویشان نصب شده است.

همچنین بعد از آن هم به صورت ادامه دار روی ۲۰۶ های ایرانی همگی دارای سیستم ترمز ضد قفل و واحد کنترل پایداری الکترونیکی هستند که حالا در ادامه انواع آنها را توضیح میدهیم و معایب و مزایا هرکدام را شرح میدهیم.

 پژو ۲۰۶های فرانسوی زیر مدل ۹۱:

همه ۲۰۶های فرانسوی چه تیپ ۵ و ۶ و چه تیپ ۲ و ۳ که بیشترین تعداد را در ایران دارند بلوک ترمز ABS Teves  نوع MK70 نصب شده است و قابل پیاده سازی روی هرکدام از تیپ ها است.

بلوک ترمز ضد قفل پژو ۲۰۶ فرانسوی موسوم به MK70 موتور سبز ساخت آلمان (برند اصلی):

بلوک ترمز ضد قفل پژو ۲۰۶ فرانسوی موسوم به MK70 موتور سبز ساخت آلمان

بلوک ترمز ضد قفل پژو ۲۰۶ فرانسوی موسوم به MK70 موتور سبز ساخت آلمان

بلوک ترمز ضد قفل پژو ۲۰۶ فرانسوی موسوم به MK70 موتور سبز ساخت آلمان

بلوک ترمز ضد قفل پژو ۲۰۶ فرانسوی موسوم به MK70 موتور سبز ساخت آلمان (برند اصلی)

یونیت الکترونیکی MK70 ساخت فیلیپین :

یونیت الکترونیکی MK70 ساخت فیلیپین

یونیت الکترونیکی MK70 ساخت فیلیپین

یونیت الکترونیکی MK70 ساخت فیلیپین

بلوک کامل ای بی اس(ABS) مدل MK70 پژو ۲۰۶ فرانسوی:

بلوک کامل ABS مدل MK70 پژو ۲۰۶ فرانسوی

بلوک کامل ABS مدل MK70 پژو ۲۰۶ فرانسوی:

بلوک کامل ABS مدل MK70 پژو ۲۰۶ فرانسویبرای مشاهده و خرید بلوک کامل ABS-MK70 پژو ۲۰۶ ، برند Teves از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بلوک کامل ABS-MK70 پژو ۲۰۶ ، برند Teves

برای مشاهده و خرید یونیت الکترونیکی ABS-MK70 پژو ۲۰۶ ، برند Teves از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید یونیت الکترونیکی ABS-MK70 پژو ۲۰۶

نقاط ضعف یونیت های الکترونیکی کنترل کننده سیستم ترمز ای بی اس(ABS) :

هر قطعه ی الکترونیکی از جمله یونیت های الکترونیکی کنترل کننده سیستم ترمز ای بی اس(ABS) نقاط ضعفی دارند که از جمله آنها میتوان به آسیب دیدن در اثر ولتاژ بالای شارژ دینام در خودرو که یونیت MK70 از این قاعده استثنا نیست اشاره کرد.

همچنین با بالا آمدن ولتاژ شارژ دینام یا همان ولتاژ باتری یونیت الکترونیکی MK70 آسیب پذیر است و بخش تغذیه آن آسیب میبیند و کلا از مدار خارج میشود.

با از مدار خارج شدن یونیت الکترونیکی سیستم ترمز ماشین به ترمز معمولی تبدیل میشود و ای بی اس(ABS) کردن چرخ ها انجام پذیر نیست.

هر خرابی شیر ….. یا شیر برقی یونیت الکترونیکی از جمله خرابی های شایع دیگری است که از یونیت MK70 گزارش شده است.

خرابی در بخش ورودی دریافت سیگنال سنسور سرعت روی یونیت MK70 از خرابی های  است که گزارش شده است.

اینکه بیش از ۷۰ درصد از خرابی گزارش شده MK70 مربوط به یونیت الکترونیکی این قطعه است با این حال گرفتگی و مسدود شدن مجرای عبور روغن داخل بلوک آلمینیومی یا بلوک هیدرولیکی هم از خرابی هایی است که بعضا برای این قطعه پیش می آید.

 

این مقاله کاربردی را حتما بخوانید : ریمپ ایسیو(ای سی یو) دنا معمولی و دنا پلاس

 

انواع بلوک و یونیت کنترل های ترمز ای بی اس(ABS) روی ۲۰۶ های ایرانی:

در ۲۰۶ های ایرانی تنوع یونیت ها و بلوک های ترمز گسترش پیدا کرده و معطوف به یک برند نشده است.

از جمله برندهایی که شرکت ایرانخودرو از آنها قطعه سفارش و تحت برند آنها قطعه وارد کرده است و روی ۲۰۶های ایرانی مورد استفاده قرار داده است برند ماندو MANDO می باشد.

سال ۹۲ و ۹۳ و بعضا در سال ۹۴ نوعی از برند ماندو MANDO روی ۲۰۶ ها و همینطور برخی از رانا ها که در واقع هم مدل ۲۰۶ ها هستند پیاده سازی شدند که به آنها Mando Mgh60 CAN گفته میشود.

که تحت بستر شبکه ی CAN با سیستم اکوماکس شرکت کروز تبادل اطلاعات میکند و گزارش خودش را برای پنل پشت آمپر وهمین طور به ایسیو ارسال میکند.

ماندو MGH60 نصب شده روی ۲۰۶ و ۲۰۷ و رانا:

ماندو MGH60 نصب شده روی ۲۰۶ و ۲۰۷ و رانا

ماندو MGH60 نصب شده روی ۲۰۶ و ۲۰۷ و رانا

ماندو MGH60 نصب شده روی ۲۰۶ و ۲۰۷ و رانا

پارت نامبر IK0038048 شماره قطعه فنی ایرانخودرو است که روی این بلوک ها اعمال میشود و توسط آن در بازار شناسایی میشود این بلوک به MANDO Mgh60 شبکه یا CAN هم در بازار معروف است.

خرابی در این بلوک هم به بلوک هیدرولیکی و هم به یونیت الکترونیکی منجر میشود که انسداد میسر لوله های روغن و همینطور خرابی شیر برقی ، خرابی در بخش دریافت سیگنال سرعت از سنسورهای ای بی اس(ABS) و همینطور یکسره شدن عملکرد پمپ ای بی اس(ABS) و همینطور عدم ارتباط با دیاگ ختم میشود.

خرابی بخش یونیت الکترونیکی این قطعه خودش را با روشن نگه داشتن چراغ ای بی اس(ABS) در محل پشت آمپر نشان میدهد.

خرابی در بخش بلوک هیدرولیکی خودش را به صورت نشانگر در پنل آمپر نشان نمیدهد و عملکرد سیستم ترمز مختل میشود که راننده آن را حس میکند و همینطور نشت روغن از بلوک روغن هیدرولیکی از ایراداتی می باشد که برای این بلوک پیش می آید.

بلوک ABS Mgh60 یا IK0038480  طی سال های ۹۲ و ۹۳ و بعضا در سال ۹۴ روی ۲۰۶ و رانا و ۲۰۷ نصب شده است و بعد از آن دیگر تکرار نشده است.

این قطعه از قطعات پر ایراد بلوک های ABS 206 می باشد و خرابی های زیادی از آن گزارش شده و قیمت آن در بازار بعضا ۳ میلیون هم در این تاریخ یعنی تیر ماه ۹۹ رسید است.

ما این بلوک های ای بی اس(ABS) را به صورت یونیت مجزا و همینطور بلوک مجزا هم برای فروش در فروشگاه عرضه کردیم.

برای مشاهده و خرید واحد الکترونیکی ترمز ABS پژو ۲۰۶ ، MGH60 برند MANDO از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید واحد الکترونیکی ترمز ABS پژو ۲۰۶ ، MGH60

در لینک فوق محصول یونیت Mgh60 در فروشگاه اینترنتی ایسیو یانک را میتوانید مشاهده و قیمت آن را استعلام کنید.

برند MANDO روی ۲۰۶های ایرانی نوع دیگه یا مدل دیگه ای هم دارد که به آن MANDO Mgh80 گفته میشود که موتور نسبتا کوچکتری نسبتا Mgh60 دارد.

یونیت مشابه Mgh60 در بستر شبکه ی CAN با یونیت های الکترونیکی دیگه در ارتباط هست و دیتا را رد و بدل میکند.

یونیت Mando Mgh80:

یونیت Mando mgh80

یونیت Mando mgh80

یونیت Mando Mgh80

MANDO Mgh80 که البته روی محصولات دیگر ایرانخودرو هم از آن استفاده شده است خرابی خیلی کمتری در بلوک هیدرولیکی و همینطور پمپ دارد و بیشتر خرابی های یعنی قریب به ۹۰ درصد از خرابی ها مربوط به یونیت الکترونیکی این قطعه میشود.

خراب هایی از نوع عدم ارتباط با دیاگ و خرابی در شیر برقی ها و همینطور ورودی های دریافت سیگنال سرعت از سنسور ای بی اس(ABS) از خرابی گزارش شده این یونیت است.

همینطور که در تصویر میبینید پمپ ای بی اس(ABS) در Mgh80 نسبت به Mgh60 کوچکتر شده است و چهار زائده ی فرو رفته روی پمپ Mgh80 دیده میشود .که وجه تمایز آن با با بلوک Mgh60 است.

توجه داشته باشید کهMgh60 و ۸۰ قابل جایگزاری با دیگری نیستند و نمیشود از آنها بجای هم استفاده کرد.

یونیت MOBIS ABS 206 :

از دیگر برند های بلوک ترمز ای بی اس(ABS) در ۲۰۶های ایرانی برند MOBIS است که توسط شرکت اعظام وارد میشود و به صورت عمده به خودرو سازها در خط تولید داده میشود و یا به صورت تکی در بازار لوازم یدکی برای فروش عرضه میشود.

برند MOBIS از برندهای خوب در تولید کننده انواع یونیت ها و تجهیزات ترمز است.

بلوک ترمز ABS برند موبیس MOBIS پژو ۲۰۶:

بلوک ترمز ABS برند موبیس MOBIS پژو ۲۰۶

بلوک ترمز ABS برند موبیس MOBIS پژو ۲۰۶

بلوک ترمز ABS برند موبیس MOBIS پژو ۲۰۶

همانطور که در تصویر میبینید پمپ ای بی اس(ABS) در MOBIS نسبت به Mgh 80 MANDO مقداری کوتاه تر و همینطور پهن تر است و ذائده های فرو رفته روی پمپ یه مقدار  با MANDO Mgh80 تفاوت دارد و به هیچ وجه قابل جایگزاری با برند دیگری نیستند.

توجه به این نکته شاید لازم باشد که MOBIS در ۲۰۶ و رانا با MOBIS استفاده شده روی ۴۰۵ سمند متفاوت است و قابل استفاده به جای همدیگر نیستند مگر اینکه برنامه آنها به صورت نرم افزاری تغییر کند اما بلوک هیدرولیکی آنها قابل عوض شدن و جایگزاری بجای هم دیگر هستند.

همه ی خرابی ها در بلوک MOBIS مربوط به یونیت الکترونیکی آن میشود و پمپ آنها خیلی کم دچار صدمه و آسیب و همینطور خرابی می شوند.

برای مشاهده و خرید بلوک کامل ABS خودرو پژو ۲۰۶ ، برند MOBIS از فروشگاه اینترنتی ایسیو بانک بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بلوک کامل ABS خودرو پژو ۲۰۶ ، برند Mobis

بلوک ABS MK100:

بعد از سال ۹۷ یک نوع دیگر از بلوک ای بی اس(ABS) روی ۲۰۶ها نصب شده که البته روی تولیدات دیگر ایرانخودرو و حتی سایپا هم نصب شده که به MK100 موسوم است.

ایرانخودرو روی دیگر محصولاتش نظیر ۴۰۵ و پارس و همینطور ۲۰۷ رانا و حتی سمند و دنا هم این بلوک را پیاده سازی کرده است.

با توجه به کم کارکرد بودن ماشین های که میزبان این نوع بلوک ترمز ای بی اس(ABS) هستند خرابی های زیادی از این ها گزارش نشده هر چند خرابی یونیت الکترونیکی احتمالا ایراد شایع در این نوع از بلوک ای بی اس(ABS) خواهد بود.

نکات مهم و ضروری برای سفارش این قطعات : 

۱ – برای سفارش گذاری باید دقیقا مشخص شود که چه نوع از بلوک را برای خودرو خود را لازم دارند.

۲ – قیمت ها بروز می باشد و نوسان نرخ ارز و بازار باعث می شود که قیمت ها متغییر باشد.

۳ – این بلوک ها را نمیتوان به جای یکدگیر مورد استفاده قرار داد .

۴ – مشتری باید دقیقا مشخصات قطعه مورد نظرشان را بدهند تا استعلام قیمت موفق و درستی را داشته باشد .

تیم تعمیرات ایسیو بانک :

شرکت ایسیو بانک در راستای بهبود خدمات و رضایت مشتریان ، تعمیرات انواع کامپیوترهای خودرو و بلوک های ABS را توسط بهترین کارشناسان مجرب و حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه می دهد.

شما می‌ توانید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌ خود را از طریق تماس تلفنی و واتس آپ ثبت کنید و از تعمیرکارهای مجرب ما برای تعمیر ایسیو و بلوک ABS و یونیت های الکترونیکی خودرو خود استفاده کنید. برای ثبت سفارش می توانید از شماره تماس های زیر استفاده کنید.

موبایل : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

واتساپ : ۰۹۳۸۹۴۹۵۳۴۷

حمزه پوراقبالی هستم . کارشناس برق و الکترونیک . فعال تجاری در حوزه کامپیوترهای خودرویی . برای این که بتوانیم نیازهای مردم عزیزمان را در حوزه لوازم یدکی خودرو اللخصوص زمینه گسترده و کمی ناشناخته یونیت کنترل های خودرویی ، به راحتی و با اطمینان خاطر و بدون ضرر و زیان برآورده به خیر کنیم ، پا به این عرصه گذاشته ایم . و نیز کارآفرینی و توسعه تجاری در بازار تجهیزات وابسته به خودرو را پیگیری میکنیم . اانشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *